در حال بارگذاری ...

تدوین ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌های سیل‌گیر

از مرکز تحقیقات خواستیم با نگاه به تجربه دنیا دستورالعمی را تهیه کنند . با نهایی شدن این دستورالعمل در اسرع وقت ، موارد فوق از سوی وزارتخانه به استان‌ها برای اجرا ، ابلاغ می‌شوند تا بدین‌ترتیب بخشی از خسارت‌های جانی و مالی کاهش یابد .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، منصور نویریان با اعلام این مطلب که ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌های سیل‌گیر تدوین می‌شود ، اعلام کرد : از مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی خواسته شده تا با نگاه به تجربه دنیا دستورالعمی را تهیه کنند که در صورت نهایی شدن ، اسرع وقت از سوی وزارتخانه به استان‌ها برای اجرا ، ابلاغ می‌شوند تا بدین‌ترتیب بخشی از خسارت‌های جانی و مالی کاهش یابد .

منصور نویریان مدیرکل دفتر توسعه مهندسی در خصوص سیلاب‌های اخیر و اقداماتی که وزارت راه و شهرسازی در دستور کار دارد ، با اعلام این مطلب که حلقه مفقوده در بحث شهرسازی ، ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌های سیل‌گیر است ، گفت : مکاتبه‌ای از سوی معاونت مسکن و ساختمان با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شده است که بر اساس آن، مرکز تحقیقات، دستورالعمل ساخت و ساز در پهنه‌های سیل‌گیر را تدوین می‌کند .

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی به تجربه دنیا در مورد دستورالعمل ساخت و ساز در مناطق سیل‌گیر اشاره کرد و افزود : در دنیا اینگونه نیست که بگویند هرجایی که آب در اثر سیلاب بالا می‌آید، ساخت و ساز صورت نگیرد بلکه برای آن ضوابط و دستورالعمل‌هایی منطبق با دانش فنی و شرایط اقلیمی وجود دارد . بدین معنا که پهنه سیل تعریف دارد و باید ساخت و سازی که در آن مناطق انجام می‌شود با ساخت و ساز معمولی متفاوت باشد . آنچه که در سنت معماری فراموش شده است باید در ضوابط دیده شود .

وی خاطرنشان کرد : چنانچه ضوابط و کدها تبدیل به دستورالعمل مشخص شوند آن زمان حتما به صورت سیستمی ، اجرا خواهند شد . در حالیکه در روش سینه به سینه، مدتی می‌ماند و در نهایت با تغییر شرایط اقلیمی و یا مواردی از این دست ، بعد از مدتی فراموش می‌شود . از مرکز تحقیقات خواستیم با نگاه به تجربه دنیا دستورالعمی را تهیه کنند . با نهایی شدن این دستورالعمل در اسرع وقت ، موارد فوق از سوی وزارتخانه به استان‌ها برای اجرا ، ابلاغ می‌شوند تا بدین‌ترتیب بخشی از خسارت‌های جانی و مالی کاهش یابد .

وی یادآور شد : در بحث سیلاب ، کارگروهی با دستور وزیر راه و شهرسازی فعال است . تصور می‌کنیم با هوشیاری که هم در مسئولان و هم در مردم ایجاد شده است دستورالعمل‌ها با دقت و همچنین با زمانبندی مناسب ، تهیه و اجرایی شوند . در غیر اینصورت تا بحران بعدی دچار فراموشی می‌شویم .
 




مطالب مرتبط

برخی از حفره‌ها و تونل‌های زیرسطحی در شهر تهران و سایر کلانشهرها قابل شناسایی است و برخی نیز قابل شناسایی نیستند . زیرا عامل به وجود آورنده برخی از آنها ناشی از گسیختگی لوله‌ها و فرسودگی تاسیسات شهری ، مسدود کردن مسیرهای جریان آب و عوامل متعدد است .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در بازدید از زیرساخت‌ها و پروژه‌های متنوع ساختمانی و ابنیه فنی سازمان منطقه ...

|

خاطرنشان می‌گردد حضور در این وبینار تخصصی رایگان است و به شرکت کنندگان گواهی الکترونیکی الکترونیکی حضور اعطاء خواهد شد .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی گفت : برای صنعتی سازی باید یک مدل اقتصادی پیدا کنیم زیرا سرعت نظام بانکی پاسخگوی ...

|

بر اساس آمارهای رسمی از حدود ۳۱ هزار واحد مسکونی در شهر کاشمر نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی یعنی حدود ۷۰ درصد واحدها فاقد اسکلت و همچنین از حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت و ۴ هزار واحد مسکونی شهر خلیل‌آباد نزدیک به این گسل نیز حدود ۲ هزار واحد مسکونی و بیش از ۷۰ درصد فاقد اسکلت است . این ...

|

نظرات کاربران