در حال بارگذاری ...

تامین اعتبار یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی برای ساماندهی بازار کهنه قم

بازآفرینی بازار کهنه ، بازار نو و گذر خان به دلیل اینکه در بافت‌های تاریخی واقع‌شده امر حساسی بوده و باید با تعامل با میراث فرهنگی دنبال شود .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم گفت : برای ساماندهی بازار کهنه قم یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار تأمین و در این عرصه تاریخی هزینه خواهد شد .

فهیمه فتاحی زاده روز شنبه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری در استانداری قم افزود : هرسال باید بخشی از اعتبارات بازآفرینی شهری به ساماندهی بازار نو و کهنه اختصاص پیدا کند ،

بازار قم شامل بازار مسگرها ، کفاش‌ها ، راسته‌بازار و بازارچه حسین‌آباد است . این بازار از سوی بازار مسگرها به خیابان ۱۹ دی و از سمت بازارچه حسین‌آباد به خیابان طالقانی راه می‌یابد . یک قسمت از این بازار به دلیل احداث خیابان از آن جداشده و خود به بازار نو شهرت یافته است .

بازار کهنه قم با عمر بیش از ۶۰۰ سال دارای ظرفیت‌های فراوان برای جذب توریست و گردشگر است . بازار کهنه در دو سوی هسته اولیه شهر قم یعنی محله عربستان و لب چال قرار دارد .

از سال ۱۳۸۰ تاکنون ، پنج دوره مرمت در بازار کهنه این استان که یکی از بازارهای تاریخی می‌باشد انجام‌شده است ، این مرمت‌ها در مقیاس‌های مختلف شامل ایجاد طاق‌های فروریخته ، سبک‌سازی ، حذف الحاق‌ها ، استحکام‌بخشی ، سفیدکاری ، آجرفرش می‌باشد . در این بازار کارگاه‌های صنایع‌دستی ازجمله رنگرزی سنتی ، چاقوسازی ، خراطی ، نجاری ، منبت‌کاری و غیره فعال است. این بازار که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد در اواخر سال ۷۶ به ثبت ملی میراث فرهنگی رسید .

وی در ادامه با اشاره به طرح‌های بازآفرینی شهری گفت : پروژه احداث درمانگاه امام علی النقی (ع) ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد . همچنین طرح بهسازی سه‌راه فاطمیه و احداث مدرسه در منطقه شیخ‌آباد قم نیز از پروژه‌های جاری و فعال ستاد بازآفرینی شهری قم است .

وی بابیان مهم‌ترین مشکلات پیش روی ستاد بازآفرینی شهری قم اظهار کرد : آزادسازی پلاک و تملک عرصه‌ها مهم‌ترین معضل و مشکل در پیشبرد اهداف بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است. ادامه بازآفرینی شهری در بازار کفاش‌ها ، محله عشق علی ، کوچه ۵ عمار یاسر ، ادامه محله مسجد جامع و پامنار نیازمند آزادسازی و تملک است . بازآفرینی محور بازار کهنه و نو ، تکمیل محور گذر خان و ارتباط با بیت امام راحل به‌وسیله مسجد سلماسی نیز با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال به اتمام می‌رسد .

مدیرعامل سازمان بهسازی ، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) نیز در این جلسه ، عنوان کرد : بازآفرینی بازار کهنه ، بازار نو و گذر خان به دلیل اینکه در بافت‌های تاریخی واقع‌شده امر حساسی بوده و باید با تعامل با میراث فرهنگی دنبال شود .

علیرضا خاکی تاکید کرد : ازآنجایی‌که محدوده بافت‌های تاریخی عرصه ثبتی بوده و از قوانین حقوقی و بین‌المللی برخوردار است ، فقط امکان طاق سازی و کف‌سازی در آن‌ها وجود دارد و اجرای طرح‌های اساسی بازآفرینی نیازمند ورود میراث فرهنگی است . کف سازی بازار کهنه نیز به‌زودی به اتمام می‌رسد .

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به‌ضرورت پیش‌بینی تدابیر ترافیکی و پارکینگ در طرح‌های بازآفرینی شهری گفت : تدابیر ترافیکی از پیش‌شرط‌های اصلی و مهم در بازآفرینی شهری بوده که عدم پیش‌بینی آن‌ها هزینه و زمان زیادی را از شهرداری می‌گیرد .

در استان قم ، یک هزار و ۴۳۵ هکتار فرسوده و ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی وجود دارد ؛ از مجموع ۱۲ هزار و ۹۳۲ هکتار از اراضی کل شهر، ۳۰ درصد آن معادل چهار هزار و ۱۳۳ هکتار که ۷۱۵ هزار جمعیت دارد، نیازمند بازآفرینی شهری است .




مطالب مرتبط

شهر نطنز یکی از مراکز تاریخی ، فرهنگی ، مذهبی و گردشگری است که توانسته زیبایی‌ها و جاذبه‌های فراوانی را برای گردشگران ایجاد کند که یکی از این جاذبه‌ها ، مراکز خرید و بازارهای سنتی است، لذا اجرای اقدامات ویژه در حوزه بازآفرینی شهری برای این شهرستان بسیار حائز اهمیت است .  

|

دستگاه‌های اجرایی باید طی دو هفته آینده برنامه اقدام مشترک در محلات هدف باز آفرینی شهری را به فرمانداری اعلام کنند تا هماهنگی وهم افزایی لازم جهت اجرای طرح بین ادارات مسئول صورت پذیرد .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه تصویب محلات مشمول بند ث تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (طرح کلید به کلید) در محل سالن جلسات اداره کل تشکیل شد .

|

هم اینک عملیات آماده‌سازی چهار هزار واحد مسکونی به همراه واگذاری ۶ هزار و ۵۰۰ قطعه زمین جوانی جمعیت در آن در حال انجام است .

|

با توجه به رشد محدوده محلات هدف و جمعیت ساکن در آنها ، این اداره کل با همکاری دستگاه‌های دخیل در برنامه اقدام مشترک در شهرهای ارومیه ، بوکان ، پیرانشهر ، خوی ، سردشت ، سلماس ، مهاباد و میاندوآب نسبت به بازبینی برنامه اقدام مشترک اقدام نموده که در نهایت ۵۷۲ پروژه به اعتبار بالغ ...

|

نظرات کاربران