در حال بارگذاری ...

لزوم تسهیل فضای مقرراتی و نظارتی بر بانک مسکن به عنوان بانک توسعه‌ای

چارچوب نظارتی حاکم بر بانک مسکن به عنوان یک بانک توسعه‌ای باید قدری تسهیل شود و به این بانک اجازه فعالیت وسیع‌تری در حوزه‌های مشارکت با بخش خصوصی و به طور کلی حوزه واقعی اقتصاد داده شود و صرفا آنها را به حوزه مالی و بانکی محدود نکنند . بانک‌های توسعه‌ای نیازمند فضای نظارتی منحصر به خود هستند و اگر قرار باشد در چارچوب نظارتی حاکم بر بانک‌های تجاری قرار بگیرند و با همان قوانین کار کنند، مسلما نمی‌توانند نقش توسعه‌ای خود را به درستی ایفا کنند .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمدعلی دهقان‌دهنوی با تاکید بر اینکه بانک مسکن باید بتواند در نقش یک بانک توسعه‌ای ظاهر شود ، گفت : در این صورت بانک می‌تواند به تولید مسکن متناسب با نیاز خانه‌اولی‌ها کمک کند .

محمدعلی دهقان دهنوی معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه بانک توسعه‌ای بخش مسکن می‌تواند در مواقع لزوم نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و ساز نیز اقدام کند ، افزود : این سرمایه‌گذاری باید با هدف تامین واحدهای مسکونی متناسب با نیاز خانه اولی‌ها انجام شود. البته بانک نقش حمایتی خود از متقاضیان مسکن و همین‌طور بخش خصوصی فعال در حوزه ساخت مسکن را دارد ، اما ممکن است در مقاطعی فعالان بخش خصوصی انگیزه کافی برای ورود به ساخت و ساز مطلوب خانه اولی‌ها نشان ندهند . در این صورت بانک هم می‌تواند از طریق ابزارهای تسهیلاتی سازنده‌ها را به این سمت و سو هدایت کند که خانه متناسب نیاز متقاضیان اولویت‌دار مسکن بسازند و هم می‌تواند خود نسبت به سرمایه‌گذاری در این بخش از بازار که ضروری است ، اقدام کند .

وی تاکید کرد : نیازی نیست بانک جای بخش خصوصی را بگیرد ، اما می‌تواند با بخش خصوصی برای تحقق هدف خود یعنی تامین خانه مناسب خانه‌اولی‌ها به شکلی که به خروج آنها از صندوق یکم منجر شود ، همکاری کند . این همکاری قطعا به رونق بخش مسکن نیز کمک خواهد کرد .

دهقان‌دهنوی با بیان اینکه بانک مسکن تا حدودی این نقش را ایفا می‌کند ، در عین حال گفت : ایفای نقش بیشتر و تاثیرگذارتر به عنوان بانک توسعه‌ای مستلزم این است که فضای مقرراتی و نظارتی برای بانک تسهیل شود . بانک‌های توسعه‌ای نیازمند فضای نظارتی منحصر به خود هستند و اگر قرار باشد در چارچوب نظارتی حاکم بر بانک‌های تجاری قرار بگیرند و با همان قوانین کار کنند، مسلما نمی‌توانند نقش توسعه‌ای خود را به درستی ایفا کنند .

وی معتقد است چارچوب نظارتی حاکم بر بانک مسکن به عنوان یک بانک توسعه‌ای باید قدری تسهیل شود و به این بانک اجازه فعالیت وسیع‌تری در حوزه‌های مشارکت با بخش خصوصی و به طور کلی حوزه واقعی اقتصاد داده شود و صرفا آنها را به حوزه مالی و بانکی محدود نکنند .

بانک‌های توسعه‌ای به گروهی از موسسات مالی اطلاق می‌شود که سرمایه را با شرایط مناسب تجهیز می‌کنند تا در فعالیت‌های تولیدی توسط خود یا دیگران و یا به صورت مشارکتی ، در راستای اهداف برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور ، به نحو مطلوبی سرمایه‌گذاری کنند .

وظایف ، نقش و فعالیت‌های بانک‌های توسعه‌ای را اساسا در ارتباط با فرآیند توسعه اقتصادی می توان تبیین کرد . در واقع ضرورت نیل به توسعه اقتصادی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه موجب شد تا نهادهایی برای هدایت سرمایه‌گذاری‌ها در امر توسعه اقتصادی کشورها در قالب بانک ها و سازمان های توسعه ای به وجود آید .

در همین راستا در سال‌های اخیر بانک مسکن اهمتام خود را بر ایفای نقش به عنوان یک بانک تخصصی – توسعه‌ای در حوزه مسکن متمرکز کرده و ضمن فراهم کردن برخی از ابزارهای مورد نیاز ، این موضوع را در برنامه‌ریزی و هدفگذاری میان‌مدت خود گنجانده است . با این وجود همچنان برخی ابزارهای قانونی برای ایفای چنین نقشی توسط نهادهای بالادستی در اختیار بانک مسکن قرار نگرفته است .




مطالب مرتبط

پروژه گلشهر اهواز در قالب ۱۲۰۰ واحد مسکونی با مشارکت بانک مسکن و توسط شرکت جهاد خانه‌سازی رزمندگان متعلق به سپاه پاسداران احداث شده است .

|

بانک مسکن سبد متنوعی از خدمات و محصولات را برای ارائه به مشتریان حقیقی و حقوقی تدارک دیده است .

|

پروژه ۳۳۶ واحدی جایگزین قطعات ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان ، هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصد در ۲۱۴ واحد اول و ۵۴ درصد در فاز اول (۱۰۴ واحد) در حال اجرا است .

|

با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

|

بحث تامین مالی یکی از گلوگاه‌های مسکن است و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک مسکن در قانون بودجه ۱۴۰۳ دیده شد و مقرر شد از طریق انتشار اوراق تامین و به پروژه‌های نهضت ملی مسکن تزریق شود .

|

نظرات کاربران