تشریح روند اجرایی سیاستهای کلان وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن
![تشریح روند اجرایی سیاستهای کلان وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن](./cache/3/attach/201806/115529_1702435618_320_200.jpg)
معاونت مسکن و ساختمان اعلام کرده است که از آنجاییکه بخش عمده تامین مالی مسکن توسط شبکه بانکی صورت میگیرد و نقش بازار سرمایه در آن بسیار کمرنگ است ، سیاستگذار حوزه مسکن برای تقویت و توسعه نظام تامین مالی باید ارتقای عملکرد و بهبود محصولات و خدمات بانکی در حوزه مسکن و توسعه ابزارهای بازار سرمایه را در دستور کار قرار دهد .
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاونت مسکن و ساختمان در گزارشی روند اجرایی سیاستهای کلان وزارتخانه راه و شهرسازی را در بخش مسکن در پنج محور تشریح کرد .
معاونت مسکن و ساختمان در گزارشی روند اجرایی سیاستهای کلان وزارتخانه راه و شهرسازی در بخش مسکن را که شامل تکمیل و اتمام مسکن مهر ، اجرای طرح اقدام ملی ، تقویت طرح مسکن روستایی، ایجاد بازار تعهدی مصالح و ایجاد ظرفیتهای مالی جدید ، تشریح کرد .
برنامه های تدوین شده در راستای تحقق سیاستهای کلان حوزه مسکن شاملِ تکمیل و اتمام طرح مسکن مهر ، آغاز طرح اقدام ملی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ، تقویت طرح مسکن روستایی ، ایجاد بازار تعهدی مصالح ، ایجاد ظرفیتهای تامین مالی جدید ، اجرای ماده ۲ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (اجارهداری حرفهای) ، ابلاغ سیاستهای عرضه زمین ، ارایه بسته پیشنهادی «کاهش التهابات و ساماندهی بازار اجاره مسکن» ، و ایجاد بنگاههای استارتآپ معاملات مسکن است .
تکمیل و اتمام طرح مسکن مهر
بر همین اساس تکمیل و اتمام طرح مسکن مهر با توجه به انتظارات موجود مردم مورد تاکید قرار گرفت . بر این اساس تکمیل واحدهای مسکن مهر ، سهم و تعهد دولت برای اتمام و تحویل این واحدها ، برنامه تکمیل واحدهای باقیمانده با اولویت برنامههای اجرایی که شامل تکمیل و تحویل ۵۰۰ هزار واحد باقیمانده مسکن مهر ، تامین خدمات زیربنایی و روبنایی و در نهایت تعیین تکلیف واحدهای مازاد و واگذاری آن به سازمانهای حمایتی و بنیاد مسکن جهت تکمیل و عرضه واحدهاست ، در حال پیگیری است .
بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان مشکلات و محدودیتهای تکمیل مسکن مهر شامل محدودیت منابع مالی (تکمیل واحدها و تامین خدمات زیربنایی و روبنایی) و مشکلات پروژههای تحتمدیریت تعاونیهای مسکن است . راهکارهای عملیاتی که برای رفع چالشها و مشکلات پیشنهاد شده و در دست پیگیری قرار دارد نیز شاملِ منابع پیشبینی شده در بند (ب) تبصره (۸) بودجه سال ۱۳۹۸ ، و افزایش منطقی سقف تسهیلات است .
طرح اقدام ملی ؛ تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی
بر اساس این گزارش ، برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان دولت دوازدهم با هدف تقویت جریان تولید مسکن در دستور کار قرار گرفته است . مطابق برنامهریزی انجام شده مقرر شده تا ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید با اولویت نقاط مستعد اسکان - اشتغال ، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار فاقد مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر احداث شود . بر اساس تاکید معاونت مسکن و ساختمان اجرای این برنامه وابسته به حمایتهای دولت در قالب پرداخت تسهیلات و یارانه نرخ سود تسهیلات است . همچنین وزارتخانه راه و شهرسازی از تمامی ظرفیت های موجود قانونی برای تخصیص زمین استفاده میکند .
در گزارش فوق ، عوامل اجرای احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر ، شرکت عمران شهرهای جدید در شهرهای جدید با اولویت نقاط مستعد اسکان - اشتغال و شرکت بازآفرینی شهری مسئول مداخله در بافتهای فرسوده ، سکونتگاههای غیررسمی و حاشیهای شهرها ، شده است .
جامعه هدف طرح اقدام ملی نیز گروههای ضعیف و متوسط درآمدی جامعه اعلام شده و راهکارهای عملیاتی طرح اقدام ملی نیز تخصیص زمین ، تامین مصالح ، مشارکت با بخش خصوصی و اعطای تسهیلات معرفی شده است .
تقویت طرح مسکن روستایی
این گزارش حاکی است که تولید سالاه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی از طریق اعطای تسهیلات ارزان قیمت در راستای بهبود کیفیت سکونت در روستاها و توزیع عادلانه امکانات زیستی ، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در دستور کار قرار گرفته است . برنامه مسکن روستایی در س سال ۹۸ مشتمل بر پرداخت تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی برای ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی با ضمانت سفته زنجیره ای و سقف تسهیلات فردی چهل میلیون تومان بر اساس مصوبه مورخ ۲۷ اسفند ۹۷ هیات وزیران است .
عملکرد تولید مسکن روستایی در سالهای گذشته نشان میدهد که در سال های ۹۰ تا ۹۷ ، بیش از ۹۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور نوسازی شده است . بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان یکی از مهمترین مشکلات این برنامه ، عدم تخصیص اعتبارات کافی برای پرداخت تسهیلات مصوب بانکی و تامین یرانه نرخ سود آن است که به نظر میرسد تحقق آن نیازمند توجه بیشتر سیستم بانکی و وزارت امور اقتصاد و دارایی است .
ایجاد بازار تعهدی مصالح ساختمانی
گزارش فوق می افزاید که با توجه به اینکه مصالح ساختمانی یکی از عمده نهاده های اثرگذار بر قیمت تمام شده مسکن است و در ماه های اخیر شاهد افزایش قابل ملاحظه قیمت این نهاده بوده ایم ، ایجاد بازار تعهدی مصالح راهکاری برای ساماندهی این بازار و کاهش قیمت مصالح از طریق تخفیف های عمده فروشی است . همچنین استفاده از ظرفیت های بانکی برای پرداخت اقساطی هزینه مصالح ساختمانی در این طرح برنامهریزی شده است .
ایجاد ظرفیتهای تامین مالی جدید
معاونت مسکن و ساختمان اعلام کرده است که از آنجاییکه بخش عمده تامین مالی مسکن توسط شبکه بانکی صورت میگیرد و نقش بازار سرمایه در آن بسیار کمرنگ است ، سیاستگذار حوزه مسکن برای تقویت و توسعه نظام تامین مالی باید ارتقای عملکرد و بهبود محصولات و خدمات بانکی در حوزه مسکن و توسعه ابزارهای بازار سرمایه را در دستور کار قرار دهد . در این راستا ، افزایش سقف تسهیلات مسکن ، اصلاح مقررات تسهیلاتی و گسترش ابزارهای بازار سرمایه در چند برنامه متعدد در قالب بسته تشویقی بانک مسکن پیگیری میشود .
همچنین به منظور افزایش کارکردهای تسهیلاتی در بخش مسکن و تسهیل تامین اعتبار در این حوزه سقف تقسیط سهمالشرکه تسهیلات ساخت و ضوابط تسهیلات مشارکت مدنی تغییر کرده است . آخرین تغییرات تسهیلاتی در بخش مسکن بر اساس تصمیمات شورای پول و اعتبار در اسفند ۹۷ برای افزایش سقف فروش اقساطی تسهیلات ساخت بدین شرح اعلام شده است :