در حال بارگذاری ...

بررسی موضوعات اجتماعی و شهرسازی در شهرهای جدید به صورت همزمان

از دیگر اقدامات فرهنگی و اجتماعی در دست اقدام ، تجهیز کتابخانه‌های شهرهای جدید به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان است . ما در شهرهای جدید کالبد را ایجاد کرده‌ایم و اکنون باید این کالبد به مکان‌هایی برای خدمت‌دهندگی تبدیل شوند .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، زهره داوودپور با اشاره به‌اینکه پس از پیوستن "هشتگرد" به شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو ، امکان و برنامه سایر شهرهای جدید را برای پیوستن به این شبکه جهانی بررسی می‌کنیم ، گفت : موضوعات شهرسازی و اجتماعی در شهرهای جدید به صورت توامان بررسی می‌شود .

زهره داوودپور ، عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه بحث‌های شهرسازی و اجتماعی به صورت توامان در شهرهای جدید دنبال می‌شود و اقدامات خوبی در حال انجام است ، گفت : پس از پیوستن موفق هشتگرد به شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو می‌توانیم برنامه اجرایی سایر شهرهای جدید را نیز برای پیوستن به این شبکه جهانی بررسی و این موضوع را پیگیری کنیم که هر کدام از این شهرها می‌توانند در چه زمینه‌ای بحث‌های مرتبط با شهر یادگیرنده و حتی شهر خلاق را پیش ببرند و این موضوع را در شهرهای جدید دنبال می‌کنیم . همچنین می‌توانیم بین شهرهای مختلف کشورمان که عضو این شبکه جهانی هستند ارتباط برقرار کنیم و خوشبختانه بستر و ظرفیت خوبی به این منظور برقرار است و می‌توانیم شبکه داخلی شهرهای یادگیرنده را نیز در درون کشور راه‌اندازی کنیم .

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه شهرهای جدید به نقطه‌ای رسیده‌اند که اکنون در سیاست‌های کلی شهرسازی کشورمان جایگاه خودشان را پیدا می‌کنند و رشد جمعیت در این شهرها به شدت افزایش پیدا کرده است ، عنوان کرد : این شهرها به عنوان مکانی مناسب می‌توانند محل ورود مهاجران جوان چه از شهرهای بزرگ به شهرهای پیرامون و چه از سایر شهرها به شهرهای جدید باشند و به جای افزایش سکونتگاه‌های غیرمجاز از ظرفیت شهرهای جدید که برنامه‌ریزی فعالی دارند استفاده کنیم .

وی با بیان اینکه در حوزه‌ اجتماعی برنامه‌های مختلفی نظیر مدارس اجتماع‌محور در شهرهای جدید فعال است و در این مسیر گام بر میداریم ، گفت : جای امیدواری است که می‌بینیم در بسیاری از شهرهای جدید شهروندانی خاص داریم ؛ یعنی کسانی‌که محیط پیرامون خود را به خوبی می‌شناسند و می‌توانند مهارت‌های خود را ارتقا دهند؛ فقط کافیست که به این افراد آموزش‌های لازم را ارائه کنیم ؛ همچنان که در شهرهای بزرگ نیز باید سعی کنیم این آموزش‌ها را از طریق نهادهای شهری در دستور کار قرار دهیم .

داوودپور ، برگزاری هفته‌های فرهنگی ، مسابقات فیلم ، عکس ، کتابخوانی و برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی را از برنامه‌های خوبی برشمرد که در شهرهای جدید در حال انجام است و گفت : از دیگر اقدامات فرهنگی و اجتماعی در دست اقدام ، تجهیز کتابخانه‌های شهرهای جدید به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان است . ما در شهرهای جدید کالبد را ایجاد کرده‌ایم و اکنون باید این کالبد به مکان‌هایی برای خدمت‌دهندگی تبدیل شوند .

داوودپور ، مدارس اجتماع‌محور را از طرح‌های موفق در حال اجرا در شهرهای جدید برشمرد و ابراز امیدواری کرد : این اقدامات بتواند به شعار همیشگی شهرهای جدید که همان "شهر جدید فرهنگ جدید در شهر نشینی" است ، تحقق بخشد .

عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در تشریح این طرح گفت : در این طرح منظور و مقصود ما استفاده چندمنظوره از مدارس در شهرهای جدید است ؛ پویایی مدارس وابسته به حضور  دانش‌آموزان است و در غیر این زمان‌ها فعالیتی در مدارس وجود ندارد ؛ اما در این طرح ما تلاش می‌کنیم هم به لحاظ کالبدی این مدارس را با محیط پیرامون ارتباط دهیم و هم اینکه آموزش فقط برای دانش‌آموزان خلاصه نشود و خانواده ها نیز بتوانند آموزش‌هایی نظیر آموزش شهروندی و مهارت‌آموزی را از طریق این مدارس فرا بگیرند تا به نوعی خلاقیت و کارآفرینی را برای والدین به دنبال داشته باشد .

وی گفت : مدارسی که در شهرهای جدید ساخته می‌شود از نظر کالبدی کیفیت و فضای مناسبی دارد که اغلب با مدارس کلان‌شهرها قابل‌مقایسه نیست . مدارس اجتماع‌محور فرصتی است تا از این مدارس و مکان‌ها استفاده چندمنظوره داشته باشیم . این طرح با همکاری نهادهای مختلف نظیر آموزش و پرورش هم‌اکنون در حال اجراست و پیشرفت خوبی در این طرح داشته ایم و در برخی شهرها نیز پیشرفت‌ طرح به گونه‌ای بوده که اکنون باید به گام‌های بعدی این طرح فکر کنیم .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی نشست ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در ...

|

پروژه‌های آماده‌سازی در فاز ۱۱ یکی از مهم‌ترین عملیات‌های باقیمانده در بحث مسکن مهر پردیس است که در همین راستا امروز مبالغی به حساب پیمانکار آماده‌ساز این فاز واریز شد . همچنین با توجه به اهمیت آماده‌سازی‌ها ، تامین قیر یارانه‌ای برای پیمانکاران در دستور کار قرار گرفت ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست شرکت عمران شهر جدید مهستان گفت : ۸ هزار و ۹۳۰ واحد مسکونی باقیمانده از مساکن مهر مهستان در پنج نوبت طی دولت سیزدهم ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، بخشی از عملکرد شرکت عمران شهرهای جدید در ۳۳ ماه دولت سیزدهم شامل تکمیل ۶۴۹ پروژه روبنایی و زیربنایی شهرهای جدید با ۱۳.۹ همت ...

|

شرکت عمران شهرهای جدید تکمیل واحدهای مسکن مهر در دولت سیزدهم را در برنامه قرارداد و در این دولت ۶۰ هزار و ۳۴۶ واحد افتتاح و تحویل شد. در این بخش ۱۸ هزار واحد در تعهد شرکت عمران شهرهای جدید باقیمانده است که در برنامه است تا پایان سال تکمیل و تحویل شود .

|

نظرات کاربران