در حال بارگذاری ...

نهایی شدن تدوین سند ساماندهی پایتخت تا پایان شهریورماه

سند فوق ، سیاست وزارت راه و شهرسازی و دولت را نسبت به منطقه کلانشهری تهران تعیین می کند . به گونه‌ای که تهران هم به عنوان یک کلانشهر و پایتخت از کارآیی لازم برخوردار و هم عامل توسعه کل کشور باشد .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، غلامرضا کاظیمان با اعلام این مطلب که تدوین سند ساماندهی پایتخت تا پایان شهریور ۹۸ نهایی می‌شود ، گفت : طرح جامع مشهد کمبودهایی داشته که شورای‌عالی شهرسازی و معماری تعیین کرده که باید سریعا تکمیل و انجام شود که این اصلاحات در نحوره بلندمرتبه‌سازی و پهنه‌بندی حریم شهر مشهد است که با تاکید شورای‌عالی شهرسازی و معماری در حال اصلاح است .

غلامرضا کاظمیان مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران در خصوص برنامه‌هایی که آن دفتر در دستور کار دارد با اشاره به اینکه تدوین سند ساماندهی پایتخت تا پایان شهریورماه سال جاری (۹۸) تدوین می‌شود ، گفت : بر اساس قانون امکان‌سنجی ، تمرکززدایی ، ساماندهی و انتقال مرکز سیاسی از شهر تهران ، کارگروه فوق تشکیل و جلسات مکرری برگزار شد که هم اکنون نیز در حال تدوین سند و ارایه در کارگروه هستیم که این سند تا پایان شهریورماه نهایی می‌شود .

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران تاکید کرد : سند فوق ، سیاست وزارت راه و شهرسازی و دولت را نسبت به منطقه کلانشهری تهران تعیین می کند . به گونه‌ای که تهران هم به عنوان یک کلانشهر و پایتخت از کارآیی لازم برخوردار و هم عامل توسعه کل کشور باشد . یکی از موارد سیاستگذاری در خصوص تدوین سند ساماندهی پایتخت ، بررسی این موضوع است که آیا اصولا نیازی به انتقال مرکز سیاسی هست یا خیر ؟ ارایه پیشنهاد به هیات دولت برای بررسی این موضوع در دست انجام است .

وی یکی دیگر ار مواردی را که دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران در دستور بررسی دارد ، تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر مشهد عنوان کرد و گفت : با توجه به مشکلاتی که در شهر مشهد وجود دارد با هماهنگی سایر دفاتر حوزه معاونت معماری و شهرسازی ، اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی، شهرداری و شورای شهر مشهد در حال تهیه طرح‌های تفصیلی و اصلاح مواردی از طرح جامع هستیم که مورد تاکید شورای‌عالی شهرسازی و معماری بوده است .

کاظمیان در خصوص سیاستگذاری‌های کلان در خصوص ساخت‌و‌سازهای بی‌ضابطه‌ای که در چند ساله گذشته در خراسان‌رضوی و به ویژه شهر مشهد انجام شده است ، اعلام کرد : به دلیل اهمیت شهر مشهد ، معاون معماری و شهرسازی در حال بررسی موضوع است و در عین حال در دفاتر حوزه معاونت از جمله دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران کار دنبال و پیگیری می‌شود .

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران با  اعلام اینکه طرح جامع مشهد در سال ۹۵ تصویب شد ، توضیح داد : طرح جامع مشهد کمبودهایی داشته که شورای‌عالی شهرسازی و معماری تعیین کرده که باید سریعا تکمیل و انجام شود که این اصلاحات در نحوره بلندمرتبه سازی و پهنه بندی حریم شهر مشهد است که با تاکید شورای‌عالی شهرسازی و معماری در حال اصلاح است . نکته مشخص مشهد ، تهیه طرح‌های تفصیلی است که به تاخیر افتاده است . برای آنکه نظام و ارتباط بیشتری در ساخت و سازهای مشهد ایجاد شود تهیه طرح‌های تفصیلی در دستور کار است . در حال حاضر ، تا حد زیادی طرح‌های تفصیلی تهیه شده‌اند و در مرحله ارایه به شورای شهر و تصویب در کمیسیون ماده ۵ هستند به دنبال آن هستیم تا این فرآیند تسریع شود .

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران در خصوص اقدامات آن دفتر در مورد سیستان و بلوچستان و هرمزگان و رفع مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی که در بافت‌شهری به وفور دیده می‌شود، اعلام کرد : در سیستان و بلوچستان و هرمزگان به صورت مشترک یکی از مهمترین طرح‌هایی که در حوزه کلان‌تر از وزارت راه و شهرسازی مطرح است ، طرح توسعه سواحل مکران است که این طرح در شورای‌عالی در سال گذشته تصویب شده و در حال حاضر مراحل نهایی ابلاغ را طی می‌کند .

کاظیمان ادامه داد : این طرح ، برنامه‌ای برای توسعه سواحل مکران است که شامل کل سواحل دریای عمان در استان سیستان و بلوچستان و خلیج‌فارس در استان هرمزگان است . در این طرح نحوه استقرار صنایع جدید ، صنایع بندری که در حوزه صنعت ، تجارت خارجی ، شیلات باید اتفاق بیفتد و فعالیت های پتروشیمی و نفتی و انواع فعالیت‌های متنوع در آن دیده شده است با استقرار این فعالیت‌ها ، برنامه‌ها و سیاست‌هایی که مدون شده است شاهد تحولات وسیعی در منطقه جنوب‌شرق کشور خواهیم بود . تصویب این طرح انجام شده و در مورد ابلاغ و اصلاحاتی که باید انجام می‌شد ، دبیرخانه شورای‌عالی در حال اقدام و پیگیری کارهاست .

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران تصریح کرد: در خصوص استقرار صنایع و برنامه‌ریزی برای توسعه سواحل مکران با سازمان برنامه و بودجه و سایر سازمان‌ها در حال هماهنگی هستیم تا این طرح بتواند به نتیجه برسد . دومین طرحی که در استان سیستان و بلوچستان در دست بررسی داشتیم و انجام شد تصویب طرح جامع شهر چابهار بود که در ماه‌های گذشته، تصویب شد و به مرحله اجرا رسید .

وی تاکید کرد : در خصوص ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی داخل محدوده شهر چابهار و همچنین بخش شرقی چابهار با تدبیری که در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ، شخص وزیر راه و شهرسازی انجام دادند، همکاری مشترکی بین معاونت شهرسازی و معماری و شرکت بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن شکل گرفت . بر اساس این همکاری ، انجام مطالعات و کار عملیاتی در خصوص ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی چابهار در حال انجام است تا هم برنامه‌ها برای کنترل و پیشگیری گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی چابهار انجام شود و هم برای کنترل و ساماندهی و بهبود وضعیت و بازآفرینی سکونتگاه ها موجود در شرق چابهار ، اقدام شود .

وی یادآور شد : طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران ، همزمان انجام کارهای کمیته تخصصی ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری (کمیته طرح‌های فرادست) را نیز در دستورکار دارد که در آن کمیته تهیه طرح های مجموعه شهری و طرح های ناحیه ای انجام می شود .




مطالب مرتبط

این پروژه‌ها در محورهای مختلفی شامل احداث و ارتقا شبکه زیرساختی ، ارتقا وضعیت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ، احداث و توسعه امکانات و خدمات روبنایی ، بهسازی ، نوسازی ، مرمت و مقاوم‌سازی مسکن و اسکان مجدد ، ارتقا وضعیت اقتصادی و تهیه طرح‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست معاونت معماری و شهرسازی در مکاتبه با استاندار تهران از موافقت شورای‌عالی شهرسازی و معماری با مصوبه‌های کمیسیون ...

|

احمد نیکخواه نائینی دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه علم و صنعت است و از سال ۱۳۸۸ در معاونت معماری و شهرسازی مشغول به خدمت بوده است . وی همچنین در دولت های یازدهم و دوازدهم و در ابتدای دولت سیزدهم در سمت مدیرکل دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری فعالیت داشته است .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار اصفهان از موافقت مشروط شورا با الحاق حدود ۸۰ هکتار اراضی ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران مصوبه شورا را با موضوع مکانیابی و ...

|

نظرات کاربران