در حال بارگذاری ...
  • ضرورت ترمیم نسبت «تسهیلات به ارزش ملک»

    در ایران عموما سیکل‌های رکود – رونق چند ساله در بازار مسکن رخ می‌دهد و این یعنی همزمان با دوره رونق معاملات، شاهد جهش قابل‌توجه قیمت مسکن ظرف مدت کوتاهی هستیم. به نسبت متغیر بودن قیمت مسکن ، نسبت تسهیلات به ارزش نیز در بازار ملک پایین‌تر و در بهترین حالت در شهرهای بزرگ حول و حوش ۴۰ تا ۵۰ درصد است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه نسبت «تسهیلات به ارزش ملک» نسبت به سال‌های ۹۳ تا ۹۵ کاهش پیدا کرده است ، گفت : این نسبت نیازمند ترمیم است .

    محمدعلی دهقان دهنوی معاون وزیر اقتصاد با اشاره به مفهوم نسبت تسهیلات به ارزش دارایی ملکی که تحت عنوان «LTV» و معادل واژه «Loan To Value» از آن یاد می‌شود ، اظهار کرد : تجربه جهانی حاکی از این است که این نسبت در کشورهای دارای نظام مالی توسعه یافته بسیار بالاست . در این کشورها نظام اجرایی قراردادها وضعیت مناسبی دارد و بانک‌ها می توانند با سرعت و انعطاف پذیری کافی روی قراردادها اقدام کرده و به این ترتیب منافع خود را تامین کنند . به همین خاطر نسبت تسهیلات به ارزش در این کشورها بالا و اغلب بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است .

    دهقان دهنوی با بیان اینکه در مقاطعی حتی این نسبت در کشورهای توسعه یافته به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده است ، افزود : به عنوان مثال در آمریکا پیش از وقوع بحران مالی ۲۰۰۸، نسبت تسهیلات به ارزش ملک به ۱۱۰ رسید و برای این موضوع توجیهاتی هم وجود داشت . به عنوان نمونه بانک‌ها هزینه بازسازی بنا و جابه‌جایی را نیز در سرجمع هزینه‌های خانه‌دار شدن متقاضیان لحاظ می‌کردند و با این توجیه تسهیلات پرداختی آنها حتی از قیمت ملک فراتر می‌رفت .

    معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در کشورهای در حال توسعه معمولا نسبت تسهیلات به ارزش پایین‌تر است ، اظهار کرد : در کشور ما نیز با توجه به اینکه تغییرات قیمت مسکن معمولا یکباره و به شکل جهش رخ می‌دهد ، این نسبت بسیار متغیر است . در ایران عموما سیکل‌های رکود – رونق چند ساله در بازار مسکن رخ می‌دهد و این یعنی همزمان با دوره رونق معاملات، شاهد جهش قابل‌توجه قیمت مسکن ظرف مدت کوتاهی هستیم. به نسبت متغیر بودن قیمت مسکن ، نسبت تسهیلات به ارزش نیز در بازار ملک پایین‌تر و در بهترین حالت در شهرهای بزرگ حول و حوش ۴۰ تا ۵۰ درصد است . با این حال نسبت مذکور بین سقف و کف در طول دوره‌های رونق و رکود مسکن متغیر است .

    دهقان‌دهنوی با بیان اینکه در چند ماه اخیر به کف نسبت تسهیلات به ارزش رسیده‌ایم بر ضرورت بهبود این نسبت تاکید کرد و گفت : این نسبت باید به سرعت ترمیم شود .

    وی خاطرنشان کرد : در حال حاضر این نسبت حتی برای تسهیلات زوجین خانه‌اولی که بالاترین سقف را در میان انواع تسهیلات مسکن دارد ، برای خرید یک واحد آپارتمان متوسط متراژ در شهر تهران به شدت کاهش یافته و به همین خاطر عده‌ای از خانه‌اولی‌ها ناگزیر هستند آپارتمان‌هایی را با این تسهیلات خریداری کنند که شاید برای سکونت بلندمدت آنها مناسب نباشد ؛ هرچند ممکن است این نسبت در دیگر شهرهای کشور وضعیت بهتری داشته باشد .




    نظرات کاربران