اهمیت بهرهگیری از ظرفیتهای ستاد ملی بازآفرینی شهری و کارگروه وقف برای حل مشکلات
![اهمیت بهرهگیری از ظرفیتهای ستاد ملی بازآفرینی شهری و کارگروه وقف برای حل مشکلات](./cache/3/attach/201910/121217_2861022136_320_200.jpg)
بازگرداندن آئینها و سنتهای قدیمی به شهرها در راستای برنامههای بازآفرینی شهری اهمیت زیادی دارد . برخی از محدودهها و محلات هدف بازآفرینی شهری بهخصوص در محدودههای تاریخی وابسته به موقوفات هستند و وظیفه است که نیت واقف را حفظ کرده و در اجرایی کردن آن کوشا باشیم. همچنین مهمتر از آن وظیفه اصلی ، ارتقای وقف در ابعاد مختلف است .
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، علوی مقدم گفت : با توجه به اهداف مشترک فرهنگ وقف و بازآفرینی و در راستای تفاهمنامه همکاری مشترک با سازمان اوقاف و امور خیریه ، سلسله نشستهایی را با محور موضوعی واقفین و خیرین برنامهریزی شد .
سیدمجتبی علوی مقدم ، معاون عمران و بهسازی شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص نشستهای تخصصی در سلسله نشستهای واقفان و خیرین با توجه به اهداف مشترک فرهنگ وقف و بازآفرینی اظهار داشت : شرکت بازآفرینی شهری ایران در راستای تفاهمنامه همکاری مشترک با سازمان اوقاف و امور خیریه و اهداف ماده ۴ آئیننامه کارگروه وقف ستاد ملی بازآفرینی شهری مبنی بر وظایف آموزشی و ترویجی در بافتهای هدف بازآفرینی شهری جهت برآورده ساختن نیاز آموزشی طرفین ، همچنین هماندیشی پیرامون مسائل و موضوعات مشترک ، سلسله نشستهایی را با محور موضوعی واقفین و خیرین برنامهریزی کرد .
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش عظیمی از اراضی وقفی در بافتهای ناکارآمد و سکونتگاههای غیررسمی قرار دارد ، همچنین واقفین و خیرین در تأمین مسکن اقشار کمدرآمد ، ارتقای هویت شهری و کارآفرینی در بافتهای هدف بازآفرینی شهری ، نقش بهسزایی دارند ، سلسله نشستهای مذکور در قالب ۶ نشست برنامهریزی شد . در نشست نخست که عنوان آن ابعاد اراضی وقفی در بافتهای ناکارآمد شهری بود ، نکات اساسی و مهمی در رابطه با تأثیرات نظام شهرسازی بر موقوفات از جمله عملکرد و نوع استفاده از املاک ، اراضی و فضاهای شهری ، نامشخص بودن نقش و جایگاه وقف در سازمانهایی که به طریقی با موضوع عمران موقوفات در ارتباطاند ، عدم آشنایی واقفان و متولیان وقف به ضوابط و مقررات شهرسازی از یکطرف و عدم آگاهی و شناخت شهر سازان و مدیران اجرایی امور شهری از احکام و مقررات وقف مورد بررسی قرار گرفت .
معاون عمران و بهسازی شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اهمیت بهرهگیری از ظرفیتهای ستاد ملی بازآفرینی شهری و کارگروه وقف ستاد ملی همچنین بحث بهسازی و نوسازی بافتهای هدف بازآفرینی شهری در نشست دوم ، تصریح کرد : بازگرداندن آئینها و سنتهای قدیمی به شهرها در راستای برنامههای بازآفرینی شهری اهمیت زیادی دارد . برخی از محدودهها و محلات هدف بازآفرینی شهری بهخصوص در محدودههای تاریخی وابسته به موقوفات هستند و وظیفه است که نیت واقف را حفظ کرده و در اجرایی کردن آن کوشا باشیم. همچنین مهمتر از آن وظیفه اصلی ، ارتقای وقف در ابعاد مختلف است . در سیاستگذاریهای سابق نگاه از بالا به پایین و بهصورت ارباب و رعیتی بوده است ولیامروز اقدامات از پایین به بالا صورت میگیرد و با توجه به نیازسنجی صورت گرفته از مردم است . به همین خاطر اقدامات و سیاستهای شرکت بازآفرینی شهری در محلهها و محدودههای هدف باید محرک ورود بخش خصوصی و سرمایهگذاران شود .
سیدمجتبی علوی مقدم با تأکید بر اینکه بازآفرینی شهری ، کار یک دستگاه نیست ، بلکه مشارکت و همکاری تمامی دستگاههای مرتبط را میطلبد به راههای تأمین منابع مالی در این مسیر که بحث نشست سوم این سلسله نشستها بود ، اشاره کرد و اظهار داشت : صندوقهای وقفی در دنیا بسیار رایج بوده و تأمین منابع مالی جهت توسعههای دانشگاهها و بورسیهها از آنها صورت میگیرد . با بزرگ شدن حاکمیت ، وقف نیز وقتی زیر مجموعه حاکمیت قرار گرفت و برخی از فرصتهایش را از دست داد اما از فرصتهای حاکمیتی برای بزرگ شدن استفاده کرد . در این زمینه تأمین منابع مالی از دو حالت ابزارهای بدهی و ابزارهای سهام(مشارکت) صورت میگیرد . در این خصوص منابع مالی سازمانهای خیریه نیز معمولاً از چند بخش منابع افراد خاص یا عام ، سازمانها و سلبریتیها ، یارانههای دولت و عایدیهای حاصل از سرمایهگذاریهای خود سازمانهای نوع سوم تأمین میشود . طبیعتاً در این مسیر سازمانهای خیریه مخارجی همچون هزینههایی عمومی ، اداری ؛ هزینههای ایجاد وفاداری ؛ هزینههای تبلیغاتی و هزینههای هدف دارند .
وی ادامه داد : انواع موقوفات نیز متصرفی (با مسئولیت سازمان اوقاف و امور خیریه) و غیرمتصرفی(با متولیگری واقف یا نوادگان ایشان) است که انواع رقبات منفعتی(درآمدزا) و رقبات انتفاعی(بدون درآمدزایی و در اختیار عموم) را به وجود میآورد .
این عضو شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه وظیفه مجموعه حاکمیتی تسهیلگری است نه اداره سازمانهای نوع سوم (خیریهها) در خصوص نقش واقفین و خیرین در تأمین مسکن و خدمات شهری گفت : در نشست چهارم مهمترین مباحث بر مشارکت و تسهیل در انبوهسازی مسکن ارزان قیمت در اراضی وقفی بود . در این زمینه تأکید شد برای گسترش شهر و قرارگیری اراضی حاشیه شهرها در حریم شهر با توجه به لزوم تهیه و احداث مسکن بهعنوان بهترین اهرم کنترل قیمت و تأمین نیاز مردم باید به این موضوع توجه داشت که تملک اینگونه اراضی باوجود مالکان خرده پا متعدد ، مشکلساز و زمانبر است .
وی افزود : به نظر میرسد در صورتی که طرف حساب یک متولی و یا یک سازمان باشد طبعی به تسریع و تسهیل در این بحث کمک شایانی میکند . تشکیل کمیته فنی در سازمان اوقاف و امور خیریه بهمنظور مشاوره و هدایت واقفین در حوزههای جدید (سلامت، آموزش و فناوریهای نوین) منطبق با نیازهای روز جامعه است. همچنین اعطای تسهیلات و کمکهای حمایتی در بانکهای عامل بهویژه در بافتهای فرسوده با توجه به تفاهمنامه با بانکها در سیاستگذاری کلی نقش بسزایی دارند .
وی با اشاره به نقش وقف و نیکوکاری در نشست پنجم بابت ارتقاء هویت شهری اظهار داشت : وقف بیشتر از آنکه نظامی اقتصادی باشد ، نظامی مردمی است. بهطوری که بدون واسطه حکومت ، بهصورت یکپارچه، نظام مدیریتی مانا و پایداری را بر عهده دارد . وقف باید بر اساس نیازهای مردم و زیرساختهای مورد نیاز شهری صورت گیرد و وظیفه است که با سوق دادن مناسب سیاستها ، در راستای فرهنگسازی تلاش شود . قطعاً هدفگذاری مناسب میتواند ضمن ارتقای فرهنگ وقف ، زمینه لازم جهت انتشار اسناد تاریخی وقفی را فراهم کند . در نشست روز ششم و جمعبندی نهایی موضوع واقفین و خیرین و اشتغال کارآفرینی در بافتهای ناکارآمد شهری مورد بررسی قرار گرفت .