در حال بارگذاری ...
  • تشریح آخرین وضعیت سنددار شدن املاک روستایی

    به دنبال هجوم یک عده زمین‌خوار و سوداگر به روستاها برای ویلاسازی طی سالیان گذشته ، سختگیری فراوانی در خصوص تهیه طرح های هادی و محدوده های آنها در کمیته‌های تصویب طرح ها و قبل از آن در کارگروه مسکن و شهرسازی ایجاد شد که این سختگیری برای سوداگران ادامه دارد . 

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از سه میلیون و ۵۱۵ هزار املاک روستایی سند دار شده اند ، گفت : با تاکید وزیر راه و شهرسازی و ریاست مجلس ، در نظر است تا در خصوص بهره‌مندی روستاییان از زمین‌هایشان نهایت همکاری صورت پذیرد .

    محمدرضا شاملو در خصوص آخرین وضعیت سنددار شدن املاک روستایی و مجموعه اقدامات بنیاد در این باره به ارایه توضیح پرداخت . برای بیش از سه میلیون و ۵۱۵ هزار املاک روستایی تاکنون سند صادر شده است که از این میزان ، ۳ میلیون و ۲۹۱ هزار مورد در روستاها و مابقی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیتی است که اینکار با همکاری مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در طی سال‌های گذشته انجام گرفته و عملیاتی شده است .

    معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین در خصوص احتمال افزایش مساحت روستاها و برنامه‌های بنیاد مسکن در این خصوص اعلام کرد : به دنبال هجوم یک عده زمین‌خوار و سوداگر به روستاها برای ویلاسازی طی سالیان گذشته ، سختگیری فراوانی در خصوص تهیه طرح های هادی و محدوده های آنها در کمیته‌های تصویب طرح ها و قبل از آن در کارگروه مسکن و شهرسازی ایجاد شد که این سختگیری برای سوداگران ادامه دارد . 

    شاملو با اشاره به اینکه سختگیری‌های بیش از حد در بخش‌هایی برای افراد بومی و تولیدگر روستایی مشکلاتی را ایجاد کرد ، افزود : با  تاکید وزیر راه و شهرسازی و ریاست مجلس ، در نظر است تا در خصوص بهره‌مندی روستاییان از زمین‌هایشان نهایت همکاری صورت پذیرد .

    مشکلات روستاییان در بهره‌مندی از زمین‌هایشان برطرف می‌شود

    وی اظهار امیدواری کرد تا با برطرف شدن محدودیت های اعتباری برای بازنگری طرح های هادی که با وقفه مواجه شده است ، بتوان موانع سر راه روستاییان را در بهره‌مندی از زمین‌هایشان برطرف کرد . به رغم آنکه طرح هادی روستایی از قانون حفظ اراضی و باغی مستثنی است، اما برداشت‌های سختگیرانه از قانون موجب شده تا کار بازنگری و یا اصلاح اراضی به محدوده‌ها با مانع مواجه شود که امیدواریم با جلسات مشترکی که با ریاست کمیسیون عمران مجلس و همچنین ریاست سازمان امور اراضی داشتیم ، مشکلات موجود برطرف شوند .

    شاملو همچنین در خصوص سنددار کردن زمین‌هایی که جزو بافت‌های ناکارآمد شهری و یا سکونتگاه‌های غیررسمی درون محدوده شهرها که نمونه‌های آن به ویژه در چابهار و سایر شهرهای کشور مشاهده شده است ، گفت : چابهار شرایط ویژه‌ای دارد . چابهار جزو مناطقی است که زمین‌خواران از جاذبه منطقه آزاد استفاده کرده و مهاجران به این مناطق را به خود جذب کرده‌اند و با استفاده از حضور برخی از محرومان منطقه ، کپرهایی ایجاد شده مشکلات عدیده‌ای برای آن منطقه به دنبال داشته است . 

    عقب‌ماندگی سیستان و بلوچستان در زمینه سند دار شدن املاک روستایی

    معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه چابهار نمونه عینی زمین‌خواری است ، افزود : در بحث سنددار شدن روستاها متاسفانه استان سیستان و بلوچستان جزو استان‌های کم رغبت در این موضوع بوده است که در مقایسه با میانگین کشور ، استانی عقب به شمار می‌رود . بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تلاش می‌کند تا تمامی استان‌ها را تحت پوشش سند املاک روستایی ببرد .

    چابهار نمونه عینی زمین‌خواری است

    وی یادآور شد : طبق توافقی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با وزارت راه و شهرسازی انجام داده ، توافق شده تا بنیاد مسکن ساماندهی بافت‌های ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی چابهار را انجام دهدکه اینکار توسط معاونت مسکن شهری بنیاد مسکن آغاز شده است .

    شاملو گفت : بهسازی و ساماندهی بخش‌هایی از اراضی که در تملک وزارت راه و شهرسازی است به بنیاد مسکن واگذار شده و بنیاد اینکار را با بازسازی دنبال می‌کند. در اینباره، بنیاد مسکن تعدادی ستاد به محل اعزام کرده و کار آغاز شده است . امیدوار هستیم با حرکتی که در چابهار شروع شده است ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بتواند ضمن ساماندهی اراضی موردتصرف و تعیین تکلیف شان از ادامه و استمرار گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی در منطقه جلوگیری کند .




    مطالب مرتبط

    مقرر شده بود تا یک میلیون قطعه زمین در سال‌های ۱۴۰۲ و سال جاری توسط بنیاد مسکن برای واگذاری به متقاضیان در روستاها انجام شود که تاکنون بیش از دو سوم این اراضی شناسایی و تامین شده است .

    |

    در بخش روستایی ۵۶۰ هزار و ۴۹۸ واحد وارد فاز عملیاتی شده است که از این رقم ، تعداد ۳۰۵ هزار و ۸۴۶ واحد به اتمام رسید و تحویل متقاضیان شد و ۲۵۴ هزار و ۴۶۵ واحد نیز در حال اجراست که پیشرفت های متفاوتی نیز دارد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

    |

    تا کنون در شهرستان آزادشهر شش هزار و ۵۸۴ متقاضی مسکن ثبت نام کرده که از این تعداد پرونده هزار و ۲۵۹ متقاضی به تایید نهایی رسیده است .

    |

    در کلیه سایت های نهضت ملی مسکن در سطح استان مسجد پیش بینی شده است و انشالله در سی و یکمین اجلاس سراسری نماز که قرار است به میزبانی استان خراسان شمالی برگزار شود قصد داریم تعدادی مساجد بین راهی را افتتاح و یک مسجد در سایت نهضت ملی مسکن را با حضور حجت الاسلام قرائتی ، رئیس ستاد ...

    |

    نظرات کاربران