در حال بارگذاری ...
  • لزوم افزایش هم‌افزایی و مشارکت بین‌دستگاهی برای تحقق نیازهای بازآفرینی شهری

    تحقق اهداف طرح بازآفرینی شهری تنها متوجه وزارت راه و شهرسازی نیست و باید تمامی دستگاه‌های اجرایی ، زیربنایی ، روبنایی و شهرداری‌ها پای کار آیند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سید محمد پژمان ، امکانات و اعتبارات دولتی موجود برای بازآفرینی شهری را دارای فاصله زیاد با نیازها و انتظارات در این خصوص خواند و گفت : برای تحقق نیازها باید هم‌افزایی و مشارکت بین‌دستگاهی افزایش یابد و فرصت‌های پنهان و ناشناخته شهری شناسایی شود .

    سیدمحمد پژمان ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در بخشی از سفر خود به استان خراسان شمالی که به‌منظور بازدید از روند اجرای طرح‌های بازآفرینی این استان انجام شد در سومین نشست ستاد بازآفرینی شهری این استان حاضر شد .

    وی در این نشست با بیان اینکه باید بتوانیم با اقدامات مشترک و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و داشته‌های منطقه‌ای ، سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری را اجرایی کنیم ، گفت : ناپایداری منازل مسکونی ، مشکلات زیربنایی و کم‌بودن عرض معابر عبوری از جمله شاخص‌های بافت فرسوده است .

    تمامی قسمت‌های شهری نیازمند اقدامات جدی است

    وی با اشاره به اینکه واقعیت این است که تمامی قسمت‌های شهری نیازمند اقدامات جدی است ، افزود : شهرهای ما شاخص‌های کافی شهری را ندارد تا مردم با خیالی آسوده سکونت و فعالیت داشته باشند و از این‌رو توسعه کشور رقم بخورد .

    پژمان عنوان کرد : تحقق اهداف طرح بازآفرینی شهری تنها متوجه وزارت راه و شهرسازی نیست و باید تمامی دستگاه‌های اجرایی ، زیربنایی ، روبنایی و شهرداری‌ها پای کار آیند .

    بافت فرسوده را مجموعه نارسایی‌ها است

    وی بافت فرسوده را مجموعه نارسایی‌ها خواند و خاطرنشان کرد : اگر قرار باشد هزینه زیرساخت‌ها در این مناطق به‌مراتب بیشتر از بافت‌های جدید باشد در واقع برای انجام کارها مانع ایجاد می‌کنیم و بنابراین دستگاه‌های خدمات‌رسان باید از اعتبارات داخلی خود هزینه کنند . بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده به‌گونه‌ای است که امکان پیگیری آن در دو سطح ملی و استانی امکان پذیر نیست ؛ بنابراین طی طرحی اختیارات و اعتبارات لازم به استان ها تفویض می‌شود تا انتظارات مردم پاسخ داده شود .




    مطالب مرتبط

    جهش چشمگیر میزان نوسازی مردمی مسکن نسبت به سنوات گذشته و پیشبرد پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی شامل مدارس ، درمانگاه‌ها و کتابخانه‌ها در بافت‌های فرسوده و به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله این اقدامات مهم محسوب می‌شود .

    |

    اجرای مصوبه تامین مالی مرمت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی نیازمند ضوابط شهرسازانه‌ای بود تا کار را تسهیل کند و مصوبه راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور که در پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری به ...

    |

    تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

    |

    سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

    |

    آمارها حاکی است که در سال ۱۴۰۲ ، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید ، شکسته شد .

    |

    نظرات کاربران