در حال بارگذاری ...

ضرورت تبدیل خانه‌های تاریخی به واحدهای درآمدزا و خودکفا

در مسیر خیابان خانلق پیشنهاد احداث یک پیاده‌راه شامل بازسازی ، کف‌سازی و بدنه‌سازی داده شد و با توجه به اینکه این خیابان از مسیرهای پررونق شهر و محل فعالیت‌های تجاری برای مردم تلقی می‌شود ، بنا بر این شد که احداث این طرح به‌محض تصویب در ستاد بازآفرینی استان با همکاری شهرداری در دستور کار قرار گیرد .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سیدمحمد پژمان با تاکید بر اهمیت خانه‌های تاریخی ، گفت : باید نوع نگاهمان به خانه‌های تاریخی را تغییر دهیم و با یک برنامه‌ریزی مشخص آنها را به واحدهای درآمدزا و خودکفا تبدیل کنیم .

سیدمحمد پژمان ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران روز چهارشنبه هشتم آبان‌ماه به‌منظور بازدید از طرح‌های بازآفرینی ، دیدار با مقامات استانی و حضور در ستاد بازآفرینی استان به خراسان شمالی سفر کرد .

وی در بخشی از این سفر در شهرستان شیروان حضور یافت و پس از بازدید از "تپه‌ تاریخی شیروان" با اشاره به این‌که باید نوع نگاهمان به خانه‌های تاریخی را تغییر دهیم ، گفت : باید با یک برنامه‌ریزی مشخص این خانه‌ها را به واحدی درآمدزا و خودکفا تبدیل کنیم و در شرایط اقتصادی فعلی کشور ، چاره‌ای جز این هم نیست .

پژمان به مسئولان شهری شیروان توصیه کرد : با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تاریخی ، زمینه درآمدزایی از واحدهای تاریخی را ببینند تا این واحدها خودکفا و خودگردان شوند .

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از این سفر از کوچه خانلق ، رودخانه چایلق ، رودخانه اترک و بافت فرسوده شیروان بازدید و عنوان کرد : در مسیر خیابان "خانلق" پیشنهاد احداث یک پیاده‌راه شامل بازسازی ، کف‌سازی و بدنه‌سازی داده شد و با توجه به اینکه این خیابان از مسیرهای پررونق شهر و محل فعالیت‌های تجاری برای مردم تلقی می‌شود ، بنا بر این شد که احداث این طرح به‌محض تصویب در ستاد بازآفرینی استان با همکاری شهرداری در دستور کار قرار گیرد .

وی در خصوص اقدامات انجام‌شده بر روی رودخانه "چایلق" نیز گفت : بخش‌هایی از این رودخانه کف‌سازی و روسازی شده که اقدام خوبی است؛ اما ارتفاع دیواره رودخانه در بخش‌هایی بیش از اندازه لازم به‌نظر می‌رسید و در این خصوص نیز پیشنهاد شد که این بخش‌ها با همکاری شرکت آب منطقه‌ای برای یک‌دوره صد ساله بازبینی شود و پس از آن دیواره‌ها به‌گونه‌ای طراحی و اجرا شود که به فضای شهری آسیبی نرساند .

گفتنی است ؛ شهرستان شیروان بالغ بر ۸۲ هزار نفر جمعیت دارد و مساحت بافت فرسوده آن ۱۲۰ هکتار است .




مطالب مرتبط

جهش چشمگیر میزان نوسازی مردمی مسکن نسبت به سنوات گذشته و پیشبرد پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی شامل مدارس ، درمانگاه‌ها و کتابخانه‌ها در بافت‌های فرسوده و به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله این اقدامات مهم محسوب می‌شود .

|

اجرای مصوبه تامین مالی مرمت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی نیازمند ضوابط شهرسازانه‌ای بود تا کار را تسهیل کند و مصوبه راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور که در پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری به ...

|

تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

|

سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

|

آمارها حاکی است که در سال ۱۴۰۲ ، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید ، شکسته شد .

|

نظرات کاربران