در حال بارگذاری ...
  • مقاوم‌سازی و بهسازی بیش از یک میلیون واحد مسکونی در شهرهای کوچک و روستاها

    ارایه تسهیلات به مالکان واحدهای مسکونی روستایی که باید مقاوم‌سازی شوند با بنیاد مسکن است و در مورد بخش‌های خصوصی نیز طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت مسکن و سازمان نظام مهندسی انجام شده است ، هرگونه ساخت و سازی باید با نظارت بنیاد انجام بگیرد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه با نظارت و فعالیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از یک میلیون واحد مسکونی در شهرهای کوچک و روستاها مقاوم‌سازی و بهسازی شده‌اند ، گفت : بر اساس طرح جامع مسکن ، احداث سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود .

    حمیدرضا سهرابی در خصوص ساخت ، سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی که بر اساس طرح جامع مسکن بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است نکاتی را ارایه کرد و گفت : مشخصا بنیاد مسکن ، متولی احداث مسکن در نقاط روستایی است .

    مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ایران، کشوری سانحه خیز به شمار می‌رود ، به اجرای طرح بهسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی اشاره کرد و افزود : بعد از زلزله سال ۱۳۶۹ بم دولت به مقاوم سازی و بهسازی واحدهای روستایی همت گماشت و اجرای این طرح از سال ۷۴ آغاز و تا ۸۴ به طول انجامید . از سال ۸۴ به بعد طرح احداث سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی آغاز شد . از سال ۸۴ تاکنون ، یک میلیون و ۷۰۶ هزار واحد مسکونی روستایی بهسازی شده است .

    این مدیرکل در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین توضیح داد : به موازات اجرای طرح بهسازی و مقاوم‌سازی سالیانه ۲۰۰ هزار واحدمسکونی روستایی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مناطق سیل‌زده و آسیب دیده از زلزله و سایر مخاطرات ، حدود ۴۳۰ هزار واحد مسکونی روستایی احداث کرد . تاکنون در مجموع ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم در سراسر کشور در قالب بهسازی و یا بازسازی داریم .

    به گفته سهرابی ، بر اساس سرشماری سال ۹۵، در کشور حدود ۵ میلیون و ۳۷۷ هزار واحد مسکونی روستایی وجود دارد که تاکنون بیش از ۴۳ درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده‌اند .

    وی با اشاره به اینکه مقاوم‌سازی و بهسازی و احداث واحدهای مسکونی روستایی قبل از سال ۸۴، ۷ درصد بود و امروز به ۴۳ درصد رسیده است، گفت: بخش های خصوصی نیز در حدود ۵ درصد در طی این سال ها به این طرح کمک کرده اند و هم اکنون با احتساب فعالیت های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بخش خصوصی شاهد مقاوم سازی و بهسازی ۴۸ درصدی واحدهای مسکونی روستایی هستیم .

    نظارت بنیاد مسکن در ساخت‌و‌سازهای شهرهای‌کوچک و روستاها

    مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توضیح داد: مقاوم‌سازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی یکی از طرح‌های موفق نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است که هر سال با قوت ، ادامه پیدا کرد . ارایه تسهیلات به مالکان واحدهای مسکونی روستایی که باید مقاوم‌سازی شوند با بنیاد مسکن است و در مورد بخش‌های خصوصی نیز طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت مسکن و سازمان نظام مهندسی انجام شده است ، هرگونه ساخت و سازی باید با نظارت بنیاد انجام بگیرد .

    سهرابی یادآور شد : وام بهسازی مسکن روستایی از ۵ میلیون تومان شروع شد و هم‌اکنون این تسهیلات به ۴۰ میلیون تومان رسیده است که نرخ سود آن ۵ درصد و بازپرداخت آن نیز ۱۵ ساله است . در طرح جامع مسکن ، احداث سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در دستور کار است که برای تک به تک استان‌ها برنامه تهیه شده است .

    سهرابی نیاز کشور را به احداث واحدهای  مسکونی روستایی ۶۷۸ هزار واحد عنوان کرد و گفت : طبق ماده ۵۹ برنامه ششم توسعه کماکان تا پایان برنامه سالانه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی باید ادامه پیدا کند .

    مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین اعلام کرد : بنیاد مسکن در اواخر سال ، طرح احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی را به تفکیک استان‌ها و بر اساس نیاز هر استان به مجلس می‌برد و با تصویب مجلس و تخصیص اعتبار ، طرحِ مصوب در سال بعد ، اجرایی‌وعملیات می‌شود . در سال های ۸۹ و ۹۰ به دلیل تخصیص اعتبارات لازم و مناسب ، سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی توسط بنیاد احداث شد .

    سهرابی اعلام کرد : به طور متوسط بنیاد سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی را بهسازی و بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار واحد را بازسازی می‌کند که امیدواریم در سالجاری بتوانیم احداث ۲۰۰ هزار واحد را به طور کامل با همکاری بانک ها داشته باشیم . در سال‌جاری تاکنون حدود ۷۵ هزار واحد به بانک‌های عامل معرفی شده و ۴۵ هزار واحد قرارداد بسته و کار احداث را آغاز کرده‌اند .




    مطالب مرتبط

    با توجه به آنکه سهمیه ۳۵۰ میلیون تومانی سال ۱۴۰۲ به ازای هر واحد و معرفی به بانک‌های عامل تا خردادماه امسال به اتمام می‌رسد ، پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن تا ۴۰۰ میلیون تومان را آماده کرده‌ایم که به دولت ارائه خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران گفت : استان تهران شامل ۵٣٠ روستا است که تمام روستاهای تهران طرح هادی دارند و سال گذشته ۶٢ طرح ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه ۴۸۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن در روستاها از ابتدای ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی گفت : از مجموع ۳۳۲ هزار واحد مسکن روستایی استان ، ۸۵ درصد از این واحدها ...

    |

    تعهد بنیاد مسکن در استان زنجان واگذاری زمین به ۲۰ هزار قطعه است که سهمیه امسال برای ۱۰ هزار قطعه و واگذاری به متقاضیان تامین شده است . امروز عملیات آماده سازی این اراضی آغاز می شود و آماده واگذاری به متقاضیان است که باید این واگذاری‌ها با ثبت‌نام از طریق سامانه saman.mrud.ir انجام ...

    |

    نظرات کاربران