در حال بارگذاری ...
  • قدرت خرید مردم یکی از مشکلات کنونی خریداران برای تأمین مسکن

    ساماندهی بافت فرسوده امروز بسیار ضروری است ، زیرا در بافت‌های ناکارآمد شهری زیرساخت‌های زیربنایی و روبنایی وجود دارد و نیازی به هزینه دولت در این حوزه‌ها نیست. دولت فقط باید در بخش ساخت و نوسازی واحدها تمرکز کند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با ارایه تسهیلات به واحدهای مسکونی با عمر ۲۵ سال ، حجم معاملات افزایش خواهد یافت ، بر ضرورت ورود دولت به نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری تاکید کرد .

    سیدحسین افضلی با اشاره به موافقت بانک‌مسکن به پرداخت تسهیلات مسکن از محل اوراق برای واحدهای تا ۲۵ سال ساخت ، اظهار کرد : یکی از مشکلات کنونی خریداران برای تأمین مسکن مورد نیاز ، بحث قدرت خرید مردم است .

    نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد : در شرایط کنونی مساکن با عمر ۲۵ سال قادر به دریافت تسهیلات خرید مسکن هستند . تا پیش از مصوبه اخیر وزارت راه و شهرسازی و بانک‌ها ، خریداران تنها برای خرید مساکن زیر ۲۰ سال قادر به دریافت تسهیلات خرید مسکن بودند ، اما در شرایط کنونی خریداران می‌توانند واحدهای مسکونی را با طول عمر بالاتر اما قیمت بهتر خریداری کنند . به نظر می‌رسد که با ارایه تسهیلات به مساکن با عمر ۲۵ سال، حجم معاملات بازار مسکن افزایش خواهد یافت ، زیرا خریداران برای خرید مساکن با عمر بیشتر تشویق خواهند شد و این مسئله موجب افزایش رونق بازار می‌شود .

    این عضو کمیسیون عمران مجلس گفت : قطعا وزارت راه و شهرسازی باید از تمام ابزارها و مشوق‌های قانونی و مالی برای رونق بخشی به بازار مسکن استفاده کند ، زیرا در صورت تحقق این مسئله، اقتصاد کشور بهبود خواهد یافت ، چرا که بازار مسکن نقش ۳۰ درصدی در بازار اقتصادی دارد .

    وی در بخش دیگری از اظهاراتش به ضرورت اقدامات دولت برای ورود به نوسازی بافت‌فرسوده اشاره کرد و افزود : ساماندهی بافت فرسوده امروز بسیار ضروری است ، زیرا در بافت‌های ناکارآمد شهری زیرساخت‌های زیربنایی و روبنایی وجود دارد و نیازی به هزینه دولت در این حوزه‌ها نیست . دولت فقط باید در بخش ساخت و نوسازی واحدها تمرکز کند .

    این نماینده مردم در مجلس دهم گفت : البته روند اجرای طرح بازآفرینی شهری در شرایط کنونی به هیچ وجه با عمق و میزان مشکلات بافت های فرسوده متناسب نیست ، از این رو نیاز است که برای تحقق این مسئله از ابزارهای مختلف قانونی و مالی از جمله ارایه تسهیلات استفاده شود . طبق گزارش مسوولان مربوطه ، جمعیت ساکن در مناطق دارای بافت فرسوده بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که این مسئله نشان‌دهنده اهمیت توجه به موضوع بازآفرینی شهری است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه تصویب محلات مشمول بند ث تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (طرح کلید به کلید) در محل سالن جلسات اداره کل تشکیل شد .

    |

    با توجه به رشد محدوده محلات هدف و جمعیت ساکن در آنها ، این اداره کل با همکاری دستگاه‌های دخیل در برنامه اقدام مشترک در شهرهای ارومیه ، بوکان ، پیرانشهر ، خوی ، سردشت ، سلماس ، مهاباد و میاندوآب نسبت به بازبینی برنامه اقدام مشترک اقدام نموده که در نهایت ۵۷۲ پروژه به اعتبار بالغ ...

    |

    تاکنون برای ۵۸ هزار و ۹۲۸ واحد زمین اختصاص یافته ، تعداد ۲۳ هزار و ۵۰۴ واحد دارای قرارداد ساخت و ۹ هزار و ۹۲۵ واحد دارای قرارداد مشارکت مدنی است .

    |

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    تعداد ۵ پروژه بازآفرینی شهری باقیمانده نیز در سال جاری اتمام می‌شود و به بهره برداری خواهد رسید . پروژه‌های بازآفرینی شهری در شهرهای ارومیه ، خوی ، بوکان ، میاندوآب ، پیرانشهر ، سردشت و مهاباد اجرا شده‌ است .

    |

    نظرات کاربران