در حال بارگذاری ...

تشریح آثار مثبت و مزایای راه­ اندازی سامانه عرضه و فروش اموال مازاد بانک­ ها

مدیرعامل بانک مسکن ، «شفافیت در فروش اموال مازاد بانک­ ها» و همچنین «افزایش توان تسهیلات­ دهی با فروش املاک مازاد» را دو مزیت و آثار مثبت و سریع راه‌اندازی سامانه عرضه و فروش اموال مازاد بانکی عنوان کرد .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر عامل بانک مسکن ضمن تشریح آثار مثبت و مزایای راه­ اندازی سامانه عرضه و فروش اموال مازاد بانک­ ها ، از تایید عملکرد مطلوب این بانک در سبک­ سازی دارایی ­های ثابت خبر داد .

ابوالقاسم رحیمی انارکی اعلام کرد : سامانه­ اینترنتی عرضه و فروش اموال مازاد بانک­‌ها که روز گذشته به همت وزارت اقتصاد و با کار جمعی شبکه بانکی کشور کار خود را آغاز کرد دو مزیت و منافع اقتصادی برای اقتصاد کشور و بخش­‌های مختلف اقتصادی به خصوص صنعت و تجارت به همراه دارد . 

رحیمی‌انارکی با بیان اینکه ، در این سامانه مجموعه املاک مازاد شامل املاک بانک­‌ها و همچنین املاک تملیکی (تملک شده) ، برای فروش مزایده‌ای با قیمت پایه کارشناسی شده ، در بستر الکترونیکی عرضه می­‌شود ، افزود : هدف اصلی در راه‌­اندازی این سامانه ، شفافیت بخشیدن به موجودی املاک مازاد بانک­‌ها و همچنین شفاف شدن فرآیند عرضه و فروش این املاک است . از آنجا که بانک‌ها خود در زمینه راه­‌اندازی این سامانه اینترنتی پیش‌قدم شدند ، این انگیزه در مدیران بانکی وجود دارد تا پیرو تکالیف قانونی، منابع محبوس و قابل تبدیل شدن به تسهیلات و اعتبارات ، هر چه سریعتر با عرضه در یک محیط شفاف، آزاد شوند و توان تسهیلات­‌دهی به بخش­های مختلف اقتصادی افزایش پیدا کند .

مدیرعامل بانک مسکن ، «شفافیت در فروش اموال مازاد بانک­ ها» و همچنین «افزایش توان تسهیلات­ دهی با فروش املاک مازاد» را دو مزیت و آثار مثبت و سریع راه‌اندازی سامانه عرضه و فروش اموال مازاد بانکی عنوان کرد .

رییس هیات‌مدیره بانک مسکن درباره شکل فعالیت این سامانه گفت : این سامانه دو بخش دارد . در بخش اول ، هر یک از بانک ­های عامل کشور لیست املاک و اموالی که مازاد تشخیص داده شده است را در سامانه ثبت می­ کند . در این بخش ، ریز اطلاعات مربوط به نوع کاربری ملک ، موقعیت استانی و شهری قرارگیری ملک ، مشخصات اعیان و عرصه و همچنین وضعیت اینکه آیا ملک مورد نظر متصرف دارد یا خیر و اینکه مشکل حقوقی و ثبتی دارد یا خیر ، ثبت می ­شود . در بخش دوم سامانه ، کاربران که عموم مردم و همچنین سرمایه­ گذاران اقتصادی و صنعتی یا تجاری هستند می­ توانند وارد سامانه شوند و به اطلاعات مربوط به هر یک از املاک در فهرست­ ها ، دسترسی مستقیم پیدا کنند . بنابراین در این سامانه یک ملاقات مجازی بین بانک­‌های عرضه کننده املاک مازاد و متقاضیان خرید این املاک شکل می­ گیرد و شرایط برای اعلام ثبت درخواست خرید از سوی متقاضیان در قالب انجام مزایده فراهم می­‌شود .

رحیمی­‌انارکی در عین حال از فراهم شدن یک امکان جدید برای خریداران و سرمایه گذاران در بازار املاک مازاد بانکی خبر داد و افزود : با تدبیر وزیر اقتصاد و مقامات دولتی ، این امکان فراهم شده است تا متقاضیانی که علاقه­ ای به خرید مالکیت املاک مازاد ندارند اما خواهان مدیریت این املاک هستند بتوانند بدون نیاز به خرید مالکیت و با حفظ مالکیت بانک دارنده آن ملک ، نسبت به مدیریت و انجام فعالیت اقتصادی در آن ملک اقدام کنند . این امکان برای کارخانه­ ها ، کارگاه­‌های تولیدی و هر نوع ملک که امکان فعالیت اقتصادی در آن وجود دارد ، قابل انجام و تحقق است . البته شرط این شکل واگذاری مدیریت آن است که متقاضی ، از تخصص و مهارت لازم برای هدایت و مدیریت کارخانه مدنظر داشته باشد و بتواند گزارش توجیهی قابل دفاع به بانک ارایه کند .

مدیر عامل بانک مسکن یکی دیگر از آثار فعالیت سامانه اینترنتی اموال مازاد بانک ­ها را افزایش عرضه ملک در بازار معاملات املاک اعلام کرد .

رحیمی انارکی همچنین از تایید عملکرد مطلوب بانک مسکن در جریان فروش املاک مازاد خبر داد و گفت : طبق نسبت استاندارد تعریف شده برای دارایی ­های ثابت در بانک­ ها، باید نسبت سرمایه پایه بانک به دارایی­ های ثابت تحت مالکیت آن بانک، حداکثر ۷۰ درصد باشد. بانک مسکن بواسطه عملکرد مطلوبی که طی یکسال گذشته در بحث عمل به مصوبات دولت و بانک مرکزی برای فروش اموال و املاک مازاد ارایه کرد موفق شد این نسبت را به زیر ۷۰ درصد برساند . بنابراین در حال حاضر بانک مسکن در لیست بانک هایی که دارای اموال مازاد هستند ، قرار ندارد اما با این حال روند کاری ما در بانک مسکن به این صورت است که از فروش هر نوع املاک مازاد به نفع افزایش توان تسهیلات­ دهی به بخش مسکن و ساختمان استقبال می­ کنیم و برای این کار ، برنامه داریم .




مطالب مرتبط

پروژه گلشهر اهواز در قالب ۱۲۰۰ واحد مسکونی با مشارکت بانک مسکن و توسط شرکت جهاد خانه‌سازی رزمندگان متعلق به سپاه پاسداران احداث شده است .

|

بانک مسکن سبد متنوعی از خدمات و محصولات را برای ارائه به مشتریان حقیقی و حقوقی تدارک دیده است .

|

پروژه ۳۳۶ واحدی جایگزین قطعات ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان ، هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصد در ۲۱۴ واحد اول و ۵۴ درصد در فاز اول (۱۰۴ واحد) در حال اجرا است .

|

با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

|

بحث تامین مالی یکی از گلوگاه‌های مسکن است و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک مسکن در قانون بودجه ۱۴۰۳ دیده شد و مقرر شد از طریق انتشار اوراق تامین و به پروژه‌های نهضت ملی مسکن تزریق شود .

|

نظرات کاربران