در حال بارگذاری ...
  • شهر جدید تیس پرچمدار نسل نو شهرهای جدید

    در مرحله اول ۳۰۰ هکتار از اراضی منطقه را آماده‌سازی خواهیم کرد که طراحی‌های تفصیلی آن آماده‌سازی شده است و امیدواریم با حمایت‌های ملی و محلی به نحو مناسب این طرح را اجرا کنیم و در راستای فرمایش مقام معظم رهبری ، گنج پنهان منطقه مکران را از حالت بالقوه به بالفعل درآوریم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در آیین آغاز عملیات عمرانی شهر جدید "تیس" این شهر را پرچمدار نسل نو شهرهای جدید در کشور خواند .

    حبیب‌اله طاهرخانی در آیین آغاز عملیات اجرایی شهر جدید "تیس" که در استان سیستان و بلوچستان و منطقه مکران برگزار شد ، با اشاره به اینکه حدود ۱۷ سال است که شرکت جدیدی احداث نکرده‌ایم ، گفت : شرکت عمران شهر جدید تیس با پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی در دولت و اخذ ساختار آن به‌زودی با دیدگاه‌ها و رویکردهای جدید شروع به کار می‌کند .

    «تیس» پرچمدار نسل نو شهرهای جدید

    وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی بخشی از شهر جدید تیس به مساحت ۶۰ هکتار و اعتبار ۷۰ میلیارد تومان ، این عملیات را آغاز احداث شهر جدید تیس خواهد خواند و افزود: پس از سه دهه تجربه ایجاد شهرهای جدید و همچنین تجربیات جهانی اخیر توسعه شهرهای جدید، «تیس» را  پرچمدار نسل نو شهرهای جدید در کشور خواهیم کرد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان اولویت‌های شرکت عمران شهرهای جدید در احداث شهر تیس پرداخت و اصل اول در این خصوص را الگوی اجرایی شهر جدید تیس ، عنوان کرد و گفت : در نسل اول شهرهای جدید سیاست اجرایی ما بر فروش زمین بود و این اشتباه اولی بود انجام دادیم ؛ فروش زمین به شکل‌گیری تکه‌تکه شهرها و تاخیر در اجرای سیاست‌ها منجر شد ؛ در شهر جدید تیس اساس کار بر مبنای ارائه محصول نهایی که محله‌سازی و شهرسازی خواهد بود ، گذاشته‌ایم و اینگونه کار را پیش خواهیم برد .

    وی با اشاره به اینکه در ابتدای تأسیس این شهر جدید، هیچ رویکردی به کسب درآمد نخواهیم داشت ، تصریح کرد : در سال‌های نخست باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد ؛ سایر شهرهای جدید به‌عنوان شرکا و همکاران برای فعال کردن ظرفیت در این شهر جدید فعال خواهند شد .

    ارائه الگوی متفاوت از شهرسازی ، اصل دومی بود که طاهرخانی برای نسل نو شهرهای جدید برشمرد و خاطرنشان کرد : رعایت اصول توسعه پایدار شهری ، انسان‌محوری در احداث شهر ، هوشمندی ، صرفه‌جویی در مصرف منابع به‌خصوص با کمبود آب در این منطقه و استفاده از انرژی‌های نو از دیگر موضوعاتی است که در طراحی شهر جدید و برنامه‌های اجرایی و عملیاتی آن مد نظر قرار خواهد گرفت .

    پایه اقتصادی شهر جدید تیس نیز گردشگری خواهد بود

    وی در توضیح اصل سوم ایجاد نسل نو شهرهای جدید نیز با بیان اینکه به‌هیچ‌وجه بنا نیست این شهر خوابگاهی و تامین‌کننده اسکان و مکان‌های قعالیتی شهرهای مجاور باشد ، عنوان کرد : خوداتکایی و داشتن پایه اقتصادی از رویکردهای اصلی در تأسیس این نسل از شهرها خواهد بود ؛ پایه اقتصادی شهر جدید تیس نیز گردشگری خواهد بود و سعی میکنیم همزمان با توسعه فعالیتهای مسکونی توسعه فعالیت‌های گردشگری را مدنظر قرار دهیم و موضوع اسکان با اشتغال شهر همزمان شکل بگیرد و پیش رود .

    مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ، انتفاع جامعه محلی را اصل دیگری برشمرد که این شرکت آن را در توسعه بزرگ تیس که مساحت آن حدود چهار هزار هکتار است ، دنبال خواهد کرد .

    وی با اشاره به اینکه هیچ طرح و برنامه اجرایی و عملیاتی را بدون پیوست اجتماعی که مستلزم لحاظ اولویت‌ها، دیدگاه‌ها و منافع محلی باشد پیش نخواهیم برد ، گفت : معتقدیم که هدف نهایی این طرح باید به ارتقای شرایط زندگی و اقتصادی ساکنان این محدوده منجر شود .

    طاهرخانی ، محیط زیست را موضوع مهم دیگری در احداث نسل نو شهرهای جدید از جمله تیس برشمرد و ادامه داد : محیط زیست این محدوده شرایط بسیار حساس و شکننده‌ای دارد و بسیار با ارزش است ؛ از این‌رو تلاش می‌کنیم در همه طرح‌ها و برنامه‌هایی که اجرا می‌کنیم ، این موضوع مورد توجه خواهد بود تا ضمن برخورد عاقلانه ، حداقل مداخلات را در این محیط داشته باشیم و دریا و ساحل این منطقه را به نحو مناسب در اختیار ساکنان و گردشگران قرار دهیم که این مهم نیز از اولویت‌های ما خواهد بود .

    وی در ادامه به جزییات توسعه این شهر جدید اشاره و عنوان کرد : در مرحله اول ۳۰۰ هکتار از اراضی منطقه را آماده‌سازی خواهیم کرد که طراحی‌های تفصیلی آن آماده‌سازی شده است و امیدواریم با حمایت‌های ملی و محلی به نحو مناسب این طرح را اجرا کنیم و در راستای فرمایش مقام معظم رهبری ، گنج پنهان منطقه مکران را از حالت بالقوه به بالفعل درآوریم .




    مطالب مرتبط

    در حال حاضر با حضور ۱۰ پیمانکار و توسعه‌گر محلی فعال ، ۵۰ واحد تجهیزات و ماشین آلات عمرانی سنگین و نیمه سنگین ، فعالیت نیروهای متخصص در حوزه های مختلف به صورت مستقیم و تعداد بسیار بیشتری شاغلین غیر مستقیم و تبعی ، شهر جدید تیس به بزرگترین کارگاه عملیات عمرانی استان سیستان ...

    |

    طرح جامع و تفصیلی پهنه‌های شناسایی شده برای ایجاد شهرهای ساحلی در حال تدوین و انجام است . هم‌اکنون احداث دو شهر جدید خلیج‌فارس و شهر جدید مکران نو در استان هرمزگان در پهنه‌های شناسایی شده آغاز شده‌ است .

    |

    شهر جدید امیرکبیر آماده شروع جهشی برای ساخت ویلایی است و لازم است وزیر کشور مساعدت داشته باشند تا توسط دستگاه‌های خدمات رسان و شبکه‌های زیرساخت تامین آب پایدار این شهر شکل گیرد .

    |

    بخشی از عملکرد مجموعه وزارت راه و شهرسازی در شرکت عمران شهرهای جدید در دولت سیزدهم در تامین زمین و احداث واحدهای مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن شامل مشارکت در تهیه ، بررسی و تصویب طرح‌های توسعه شهری ، اخذ مجوزهای لازم ، تکمیل مدارک حقوقی ، تامین زیرساخت‌ها ، تامین خدمات ...

    |

    بخش زیادی از جمعیت سرریز استان تهران متقاضی نهضت ملی مسکن در شهر جدید ایوانکی است و باید نگاه ویژه به شهر جدید غرب استان مدنظر قرار گیرد .

    |

    نظرات کاربران