در حال بارگذاری ...

احداث ۱۶۳ کیلومتر خط ریلی میان شهرهای جدید و شهرهای مادر

دستگاه‌ اجرایی متروی پرند شهرداری تهران است و شرکت عمران در خصوص این خط مسئولیتی ندارد . جریان عملیاتی این خط مقداری با کندی پیش می‌رود ؛ در این راستا جلساتی را با شهرداری برگزار کرده‌ایم تا در یک چهارچوب مناسب بتوانیم متروی پرند را به بهره‌برداری برسانیم . این خط به دلیل محدودیت بودجه‌ای و اولویت شهرداری تهران در توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری به کندی پیش رفته است اما امیدواریم با مشارکت وزارت راه و شهرسازی بتوانیم به پروژه سرعت دهیم ؛

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از احداث ۱۶۳ کیلومتر خط ریلی بین شهرهای جدید و شهرهای مادر خبر داد .

حبیب‌اله طاهرخانی در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ، لجستیک و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران گفت : مناطق کلانشهری که شهرهای جدید را نیز شامل می‌شود ، مناطقی جدید همبسته از نظر فعالیت و کار تلقی می‌شوند و بنابراین حجم بالایی از رفت و آمد در این مناطق اتفاق می‌افتد . موضوع حمل و نقل بین مراکز کار و سکونت در مراکز کلانشهری موضوعی محوری است که می‌تواند کارایی مناطق کلان‌شهری را نشان دهد و آثار مثبت فراوانی در محیط‌زیست ، ترافیک و مصرف انرژی به‌جای بگذارد . اگر در این مناطق حمل و نقل شخصی بر حمل و نقل عمومی غلبه داشته باشد ، آسیب‌های فراوانی در پی دارد ؛ بنابراین راهکار مناسب برپا و استوار کردن سیاست‌های حمل و نقل عمومی و اولویت‌ بخشیدن به آن است که در کلانشهرهای بزرگ دنیا نیز به کار بسته شده است .

وی با بیان این‌که روزانه ۲۰۰ هزار خودرو از سمت کرج به تهران وارد می‌شود و آلودگی فراوانی به دنبال دارد ، عنوان کرد : این اتفاق البته از سایر محورها به مقصد تهران نیز انجام می‌شود و مردم از حمل و نقل شخصی استفاده بیشتری می‌کنند و زمانی‌که پایداری هوا بر منطقه حاکم می‌شود ، آلودگی زیادی محیط را در بر می‌گیرد .

معاون وزیر راه و شهرسازی با استناد به آمارهای وزارت نفت ، گفت : ۲۳/۵ درصد بنزین کشور در منطقه کلان‌شهری تهران مصرف می‌شود که شامل دو استان تهران و البرز است . در حالی‌که این منطقه فقط یک درصد مساحت کشور را در بر می‌گیرد و نتیجه قطعی چنین شرایطی ، آلودگی هوا است . در کنار سیاست‌های قیمتی توسعه حمل و نقل ریلی که امکان حمل و نقل انبوه و ارزان را برای شهروندان در مناطق شهری میسر می‌کند ، اولویت اصلی و توفیق شهرهای جدید وابسته به فراهم کردن یک سیستم حمل و نقل انبوه ، ایمن و ارزان برای شهروندان است و سیاستمان زمانی موفق خواهد بود که این کار را به درستی انجام دهیم . از این رو ، توجه به سیستم حمل و نقل ریلی یکی از اولویت‌های اصلی ما در شرکت عمران شهرهای جدید است .

طاهرخانی با بیان اینکه در مجموع ۱۶۳ کیلومتر قطار برقی را بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کار داریم ، گفت : بخش دیزلی قطار حومه‌ای توسط شرکت راه‌آهن انجام می‌شود و شرکت عمران شهرهای جدید متولی قطارهای برقی این بخش است و عموماً بهره‌برداری این قطارها نیز مترو کلان شهرها است .

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه به آخرین تحولات مربوط به خطوط ریلی شهرهای جدید پرداخت و از آغاز عملیات اجرایی قطار برقی تهران - پردیس به طول ۲۶ کیلومتر تا پایان سال جاری خبر داد .

وی ، پیشروترین قطار برقی شرکت عمران را قطار هشتگرد عنوان کرد که به خط پنج مترو تهران متصل می‌شود و گفت : احداث این خط مترو به طول ۲۵ کیلومتر در مراحل نهایی است و به‌زودی افتتاح می‌شود و با بهره‌برداری کامل این خط ، امکان جابجایی روزانه ۲۵۰ هزار نفر وجود دارد که نقش بسیار عمده‌ای در کاهش مصرف سوخت و ترافیک آزادراه قزوین - کرج و کرج - تهران خواهد داشت .

معاون وزیر راه و شهرسازی ، خط متروی شهر جدید بهارستان - اصفهان به‌طول ۱۵ کیلومتر را پروژه ریلی دیگر شرکت عمران شهرهای جدید خواند که امکان جابجایی ۱۴۰ هزار مسافر در افق طرح برای آن پیش‌بینی شده است و انتظار می‌رود این خط تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد .

وی قطار شهر جدید گلبهار به مشهد به‌طول ۴۶ کیلومتر را دیگر پروژه در این حوزه خواند و گفت : تمرکز ما این است که با استفاده از فاینانس این خط را پیش ببریم و در افق طرح نیز امکان جابه‌جایی ۲۲۹ هزار مسافر به‌طور روزانه برای آن پیش‌بینی می‌شود .

طاهرخانی ، خط متروی فولادشهر - اصفهان به‌طول ۲۵ کیلومتر و ظرفیت جابه‌جایی ۲۲۸ هزار مسافر به‌صورت روزانه را دیگر خط متروی در دست کار شرکت عمران شهرهای جدید برشمرد و افزود : پیش‌بینی این خط تا سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد . مسیر مجلسی - بهارستان نیز به طول ۵۹ کیلومتر به تازگی شروع شده است و پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد. عملیات اجرایی خط متروی شهر جدید پردیس به‌طول ۲۶ کیلومتر و ظرفیت جابه‌جایی ۲۲۶ هزار مسافر نیز تا پایان سال جاری آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد .

توسعه و توجه به احداث خطوط برقی از آغاز دولت دوازدهم همواره از اولویت‌های شرکت عمران شهرهای جدید بوده و بخش عمده منابع داخلی شرکت به این سمت هدایت شده است . برای مثال فقط در خصوص قطار برقی هشتگرد در ۹ ماهه اول سال جاری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید را استفاده کرده‌ایم . برای سال آتی با توجه به اینکه احداث قطارها به خصوص در بحث سیگنالینگ هزینه‌بر است ، پیش‌بینی کرده‌ایم که در قالب تبصره ۵ لایحه بودجه سال ۹۹ بتوانیم از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کنیم و برنامه ما این است که سال آینده هزار میلیارد اوراق مشارکت منتشر و آن را به سیستم حمل و نقل ریلی شهرهای جدید متصل کنیم .

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات انجام‌شده برای احداث مترو شهر جدید پرند گفت : این خط مترو یکی از موارد مهم حمل و نقل در این شهر است که در ادامه خط مترو شهر آفتاب و فرودگاه بین‌المللی حضرت امام خمینی(ره) قرار دارد و بخشی از آن از فرودگاه تا شهر پرند که حدود ۱۷ کیلومتر است در مرحله روسازی است . دستگاه‌ اجرایی متروی پرند شهرداری تهران است و شرکت عمران در خصوص این خط مسئولیتی ندارد . جریان عملیاتی این خط مقداری با کندی پیش می‌رود ؛ در این راستا جلساتی را با شهرداری برگزار کرده‌ایم تا در یک چهارچوب مناسب بتوانیم متروی پرند را به بهره‌برداری برسانیم . این خط به دلیل محدودیت بودجه‌ای و اولویت شهرداری تهران در توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری به کندی پیش رفته است اما امیدواریم با مشارکت وزارت راه و شهرسازی بتوانیم به پروژه سرعت دهیم ؛ به این منظور به شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده‌ایم که شرکت عمران شهرهای جدید پیگیر مترو از فرودگاه تا پرند باشد .

طاهرخانی خاطرنشان کرد : در کنار توسعه حمل و نقل ریلی که اولویت و استراتژی نخست ما است از توسعه راه‌های دسترسی کنونی شهرهای جدید نیز غافل نبوده‌ایم و آزادراه تبریز - سهند از جمله اقدامات شرکت عمران در توسعه راه‌های دسترسی شهرهای جدید به شمار می‌رود . این آزادراه جزو پروژه‌های اولویت‌دار شرکت عمران شهرهای جدید است که با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است و هم‌اکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت دارد و پیش‌بینی می‌کنیم تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده زیر بار ترافیکی برود . همچنین در خصوص دسترسی‌های شهر جدید صدرا ، تبدیل شدن جاده دوکوهک به شیراز به بزرگراه در حال انجام است و یک دسترسی جدید نیز به آزادراه اصفهان-شیراز در دستور کار قرار گرفته است .


| شناسه مطلب: 119007

نام منبع: پرتال حمل و نقل






مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، بخشی از عملکرد شرکت عمران شهرهای جدید در ۳۳ ماه دولت سیزدهم شامل تکمیل ۶۴۹ پروژه روبنایی و زیربنایی شهرهای جدید با ۱۳.۹ همت ...

|

قطار برقی مشهد - گلبهار - چناران یکی از طرح‌های دولت‌های قبل بود که وعده اتمام آن تا پایان‌کار دولت دوازدهم داده شده بود و بنا بود شهر جدید گلبهار به متروی مشهد متصل شود و حدفاصل ۴۰ کیلومتری مشهد تا گلبهار از این طریق سهل‌الوصول‌تر شود ، در ادامه چناران نیز به این پروژه ...

|

۱۳۸ پروژه به ارزش ۹ هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان در زمینه پروژه‌های زیربنایی و روبنایی و احداث واحدهای مسکونی (۱۱ هزار و ۳۵۴ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن و مسکن مهر) در شهرهای جدید ، ۹۵ پروژه در زمینه احداث فضاهای آموزشی ، درمانی ، فرهنگی ، ورزشی در بافت‌های فرسوده به ارزش ۹۹۸ ...

|

پروژه‌های آماده‌سازی در فاز ۱۱ یکی از مهم‌ترین عملیات‌های باقیمانده در بحث مسکن مهر پردیس است که در همین راستا امروز مبالغی به حساب پیمانکار آماده‌ساز این فاز واریز شد . همچنین با توجه به اهمیت آماده‌سازی‌ها ، تامین قیر یارانه‌ای برای پیمانکاران در دستور کار قرار گرفت ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست شرکت عمران شهر جدید مهستان گفت : ۸ هزار و ۹۳۰ واحد مسکونی باقیمانده از مساکن مهر مهستان در پنج نوبت طی دولت سیزدهم ...

|

نظرات کاربران