در حال بارگذاری ...
  • واگذاری اراضی منابع طبیعی در حریم شهرها به وزارت راه و شهرسازی

    بافت فرسوده در واقع مجموعه ای است که به صورت قانونی در گذشته ساخته شده و زیرساخت‌های لازم را دارد و ما می‌توانیم با بازسازی و اصلاح این بافت ، واحدهای مسکونی مناسب ساخته و در اختیار متقاضیان نیازمند مسکن قرار دهیم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس‌جمهور در جلسه شورای‌عالی مسکن ، بازآفرینی و اصلاح بافت‌های فرسوده شهرها و روستاها را اولویت دولت در طرح ملی مسکن برشمرد و تاکید کرد : ساخت مسکن باید توسط مردم و با مشارکت بخش خصوصی انجام گیرد و دولت باید در تسهیل این کار کمک کند .

    حسن روحانی روز دوشنبه ، دوم دی‌ماه در این جلسه که با حضور اعضا برگزار شد ، بر وظیفه دولت مبنی بر واگذاری زمین رایگان به سازندگان در طرح ملی مسکن با مشارکت توسعه گران و انبوه‌سازان تاکید کرد . در طرح ملی مسکن با فرمول مشارکتی ، دولت زمین رایگان و امکانات لازم را در اختیار مشارکت‌کننده و توسعه‌گر قرار می‌دهد و با تسهیل در فرایند صدور مجوزها ، به تسریع در اجرا کمک می‌کند تا در مدت زمان کمتری واحدهای مسکونی ساخته شوند .

    رئیس‌جمهور با اشاره به مزیت‌های ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده گفت : بافت فرسوده در واقع مجموعه ای است که به صورت قانونی در گذشته ساخته شده و زیرساخت‌های لازم را دارد و ما می‌توانیم با بازسازی و اصلاح این بافت ، واحدهای مسکونی مناسب ساخته و در اختیار متقاضیان نیازمند مسکن قرار دهیم .

    روحانی درمورد ساخت واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن در حاشیه شهرها نیز تاکید کرد : این اقدام  باید با هدف حل پایدار و قطعی موضوع حاشیه‌نشینی انجام شود به گونه‌ای که دیگر به هیچ وجه شاهد شکل‌گیری موضوعی به اسم حاشیه‌نشینی نباشیم.

    در این جلسه شورای‌عالی مسکن که به ریاست‌رئیس جمهور برگزار شد ، بعد از ارائه گزارش وزارت راه و شهرسازی درخصوص روند اجرای طرح ملی مسکن ، ثبت‌نام‌ها و اقدامات انجام‌شده در این زمینه ، مواردی برای پیشرفت این طرح ملی به تصویب رسید .

    بر اساس این مصوبه شورای‌عالی مسکن ، دستگاه‌های اجرایی که در داخل شهرها دارای زمین هستند مکلف شدند با کمک و همراهی وزارت اقتصاد، اراضی خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند تا در پروژه‌های مسکن مورد استفاده قرار گیرد .

    همچنین در این جلسه تصویب شد که اراضی منابع طبیعی در حریم شهرها براساس قانون از سوی وزارت جهاد کشاورزی به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود .

    اعضای شورای عالی مسکن همچنین تاکید کردند مکان‌های در نظر گرفته شده برای ساخت مسکن در طرح ملی باید دارای تاسیسات زیربنایی باشد ، همچنین وزارت کشور نیز در زمینه صدور پروانه ساخت و ارائه مجوزهای مرتبط ، تاکیدات لازم را به شهرداری‌ها داشته باشد و بانک‌ها نیز براساس الگو و سهمیه تعیین‌شده از سوی بانک مرکزی ، در ارائه تسهیلات خرید مسکن به خریداران همکاری نمایند .

    در این جلسه اقدامات بنیاد مسکن در حل و فصل مشکلات اسکان و ترمیم و بازسازی خانه‌های مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده تشریح شد و رئیس جمهور بر ضرورت تلاش بیش از پیش برای رفع مشکل مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده تأکید کرد .




    مطالب مرتبط

    میزان قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی ما در شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد . نوسازی بافت فرسوده می‌تواند حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نیز در پی داشته باشد .

    |

    بررسی پیشنهادات شهرداری بیرجند در ظرفیت سنجی و جمعیت پذیری سایر فضاهای موجود شهری جهت اسکان اضطراری از جمله پارک جنگلی شهر بیرجند از دیگر موضوعات بررسی شده در این جلسه بود که مقرر شد موضوع ظرفیت سنجی و جمعیت پذیری توسط هلال احمر استان انجام شود .

    |

    تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

    |

    رویکرد مدیریت پیشین شهر تهران کاهش صدور پروانه‌ مسکن بود . به همین جهت طی یک فرایند نزولی در سال ۱۴۰۰ تنها ۵۴۰۰ پروانه ساخت مسکن توسط شهرداری تهران صادر شد که این رقم کمترین میزان در ده سال پیشینش یوده است . در حالی که ابتدای این دهه ۹۰ یعنی سال ۹۱، ۳۱ هزار پروانه ساخت مسکن در ...

    |

    ایجاد اشتغال در بحث مسکن با هیچ بخشی قابل مقایسه نیست . برای قشر عظیمی از تحصیل کرده گرفته تا کارگر ساده ایجاد اشتغال می‌کند . مسکن حدود ۷۰ صنعت را راه می اندازد ؛ سیمان ، آهن و ... .

    |

    نظرات کاربران