در حال بارگذاری ...
  • اجرای طرح های بازآفرینی شهری ضرورتی اجتناب ناپذیر

    برنامه‌های مربوط به بازآفرینی شهری در استان چندسالی است که آغاز شده اما روند آن به دلایل مختلفی از جمله کمبود اعتبار و حداقلی بودن مشارکت مدنی در جامعه کند بوده است . 

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی مازندران ضمن ضروری دانستن اجرای طرحهای بازآفرینی شهری یادآور شد : این حق مردم است که در شرایط درست و نرمال اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی بتوانند در محلات مناسبی زندگی کنند .

    سیدمحمد نظری تصریح کرد : بافت‌های قدیمی و فرسوده ، بافت‌هایی هستند که در فرایند زمان طولانی شکل گرفته و تکوین یافته و امروزه در محاصره تکنولوژی گرفتار شده اند . این بافت‌ها به لحاظ ساختاری و عملکردی دچار کمبود شده و اغلب جوابگوی نیاز ساکنین خود نیستند . در این زمینه مشکلات و محدودیت‌هایی چون ناهمخوانی کالبد و فعالیت ، وجود عناصر ناهمخوان شهری ، کمی سرانه برخی کاربری‌ها مانند فضاهای فراغتی و فرهنگی و پارکینگ ، فقدان سلسله مراتب مناسب در شبکه ارتباطی و عدم امکان نفوذپذیری به داخل بافت ارگانیک ، کاربری‌های ناسازگار و جاذب ترافیک‌ ، برخی آلودگی‌های زیست محیطی و قرارگیری برخی قسمت‌های بافت در حریم آثار تاریخی و ضوابط نارسای ساخت و ساز در آن قابل طرح است .

    سیدمحمد نظری هدف از اجرای سیاست های بازآفرینی شهری و برنامه‌های تجدید حیات شهری را ارتقاء شرایط کیفی زندگی در سکونتگاه‌ها از طریق ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها ، توسعه و بهبود زیرساخت‌های شهری‌ ، تامین خدمات شهری مورد نیاز‌ ، آموزش ساکنان‌ ، ایجاد فرصت‌های شغلی ، تقویت نهادهای مدیریت محلی و دفاتر خدمات محله‌ای مردم نهاد و الگوسازی و ترویج قواعد و دستورالعمل‌های کیفی ساخت‌و‌ساز دانست . علاوه بر این بازآفرینی شهری بر این مطلب تاکید دارد که طرح و اجرای هرگونه روش برای مقابله با مشکلات شهرهای بزرگ و کوچک باید دارای اهداف بلندمرتبه و راهبردی باشد .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران اضافه کرد : برنامه‌های مربوط به بازآفرینی شهری در استان چندسالی است که آغاز شده اما روند آن به دلایل مختلفی از جمله کمبود اعتبار و حداقلی بودن مشارکت مدنی در جامعه کند بوده است . بسیاری از مناطق هدف بازآفرینی شهری که در بافتهای تاریخی و میانی قرار دارند ، دارای منزلت و ظرفیت های نهفته شهری هستند و اگر امروز این مناطق از نظر اجتماعی و کالبدی و شهری در درجات پایینی قرار گرفته اند ، شهرسازان می‌توانند با ارائه برنامه‌هایی منزلت اجتماعی آن‌ها را افزایش دهند .

    گفتنی است مشوق هایی نظیر پروانه رایگان‌ ، ودیعه مسکن و تخفیفات نظام مهندسی به سازندگان و انبوه سازانی که اقدام به ساخت و ساز در این محدوده‌ها کنند واگذار شده و واگذاری زیرساخت‌ها نیز با کاهش چنددرصدی هزینه ها نیز انجام یافته است .




    مطالب مرتبط

    شهر نطنز یکی از مراکز تاریخی ، فرهنگی ، مذهبی و گردشگری است که توانسته زیبایی‌ها و جاذبه‌های فراوانی را برای گردشگران ایجاد کند که یکی از این جاذبه‌ها ، مراکز خرید و بازارهای سنتی است، لذا اجرای اقدامات ویژه در حوزه بازآفرینی شهری برای این شهرستان بسیار حائز اهمیت است .  

    |

    دستگاه‌های اجرایی باید طی دو هفته آینده برنامه اقدام مشترک در محلات هدف باز آفرینی شهری را به فرمانداری اعلام کنند تا هماهنگی وهم افزایی لازم جهت اجرای طرح بین ادارات مسئول صورت پذیرد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه تصویب محلات مشمول بند ث تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (طرح کلید به کلید) در محل سالن جلسات اداره کل تشکیل شد .

    |

    با توجه به رشد محدوده محلات هدف و جمعیت ساکن در آنها ، این اداره کل با همکاری دستگاه‌های دخیل در برنامه اقدام مشترک در شهرهای ارومیه ، بوکان ، پیرانشهر ، خوی ، سردشت ، سلماس ، مهاباد و میاندوآب نسبت به بازبینی برنامه اقدام مشترک اقدام نموده که در نهایت ۵۷۲ پروژه به اعتبار بالغ ...

    |

    تاکنون برای ۵۸ هزار و ۹۲۸ واحد زمین اختصاص یافته ، تعداد ۲۳ هزار و ۵۰۴ واحد دارای قرارداد ساخت و ۹ هزار و ۹۲۵ واحد دارای قرارداد مشارکت مدنی است .

    |

    نظرات کاربران