در حال بارگذاری ...
  • استان هرمزگان از پیشگامان طرح بازآفرینی شهری

    در شرق استان اقدامات خوبی در شهرهای جاسک ، میناب و رودان انجام شده است و در غرب استان نیز در شهرستان کنگ که به‌عنوان بندر تاریخی کشور شناخته می‌شود ، مطالعات مفصل و کارهای مناسبی انجام گرفته است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان هرمزگان می‌گوید ، اگرچه بافت‌های ناکارآمد ، ۴۳ درصد از مساحت بندرعباس را در برگرفته اما با همکاری دستگاه‌های مختلف ، اقدامات خوبی برای بازآفرینی محلات هدف از جمله در محله "چاهستانی‌ها" انجام شده است .

    داوود غلامی استان هرمزگان را از پیشگامان طرح بازآفرینی شهری خواند و گفت : هشت شهر این استان دارای بافت ناکارآمد شهری هستند که اقدامات بازآفرینی در آن‌ها شروع و کارهای بزرگی انجام شده است .

    وی با بیان اینکه جلسه‌های ستاد بازآفرینی شهری استان به‌طور منظم و مستمر با حضور استاندار برگزار می‌شود ، افزود : در شرق استان اقدامات خوبی در شهرهای جاسک ، میناب و رودان انجام شده است و در غرب استان نیز در شهرستان کنگ که به‌عنوان بندر تاریخی کشور شناخته می‌شود ، مطالعات مفصل و کارهای مناسبی انجام گرفته است . طرح‌های دیگری نیز در این حوزه در شهرستان‌های لنگه و بستک انجام شده است . در شمال استان و در شهرستان حاجی‌آباد نیز چندین اقدام اساسی به‌منظور بازگشایی‌ و باز کردن گره‌های ترافیکی در راستای بازآفرینی شهری انجام شد .

    بافت ناکارامد ۴۳ درصد بندرعباس را در برگرفته

    غلامی با بیان اینکه سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده ۴۳ درصد شهر بندرعباس را در بر گرفته است ، گفت : سال ۱۳۹۱ مطالعات این شهرستان را انجام دادیم و آمار سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده را به‌روز کردیم . این شهر هم‌اینک ۱۳۷۲ هکتار بافت فرسوده و ۱۷۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی دارد. پیش از این‌که طرح بازآفرینی به‌صورت رسمی شروع شود ، قراردادی با چهار مشاور امضاء و مطالعات بافت ناکارآمد شهری را در شهر بندرعباس آغاز کردیم ؛ این مطالعات یک‌سال به‌طول انجامید و به ابعاد اجتماعی ، فرهنگی و کالبدی به‌صورت کامل و جامع پرداخت . 

    وی ادامه داد : زمانی‌که دولت به‌صورت رسمی آغاز طرح را اعلام کرد ما مطالعاتمان را انجام داده بودیم و پس از یک انجام یک بازنگری کلی ، اقداماتمان را با مشکل‌ترین منطقه این شهر یعنی محله چاهستانی‌ها که از سونتگاه‌های غیررسمی به شمار می‌رفت ، شروع کردیم . به این منظور عملیات بازآفرینی این محله را با بازگشایی و آسفالت یک خیابان ۲۴متری به‌طول یک کیلومتر آغاز کردیم و اقداماتی در دو خیابان‌ ۱۶ و ۲۰متری دیگر نیز شروع کردیم و توافقات لازم را انجام دادیم .

    به قلب چاهستانی‌ها نفوذ کرده‌ایم

    معاون بازآفرینی و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان هرمزگان با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز به قلب محله چاهستانی‌ها نفوذ و به وضعیت این محله اشراف خوبی پیدا کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: به اذعان نیروی انتظامی و دادگستری پس از اقدامات بازآفرینی از مشکلات و معضلات اجتماعی این محله به میزان زیادی کاسته شده و محله ارزش افزوده پیدا کرده است. مردم نیز در این مسیر با ما همراهی کرده‌اند که این همراهی در سایه جلسات متعدد با هیات امنای محله، حضور در منازل و صحبت رو در رو با مردم و اعتمادسازی میسر شد .

    وی افزود : به این منظور تلاش کردیم با زبان خود مردم و به دور از تکلف‌های سازمانی و بیان رسمی با آنها ارتباط بگیریم و مردم زمانی که جدیت ما را مشاهده کردند ، پای کار آمدند . ضمن اینکه اعضای هیات امنای مسجد محله نیز کمک زیادی به ما کردند و در کنار ما با مردم صحبت و آنان را نسبت به ضرورت بازآفرینی اقناع کردند . پس از افزایش ارزش افزوده محله، مردم نسبت به نوسازی و بازسازی منازل و ساخت واحدهای مسکونی اقدام کردند و اکنون بخشی از نوسازی محله از طریق خود مردم انجام می‌شود .

    هرمزگان ، پیشگام بازآفرینی شهری

    غلامی با بیان اینکه این استان از استان‌های پیشگام در حوزه بازآفرینی در کشور است ، گفت : همراهی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ، تخفیف ۹۰ درصدی پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌ و خدمات‌رسانی شرکت‌های آب و برق و ارتقاء خدمات بهداشتی منجر به ایجاد تحولی در این محله شد .

    معاون بازآفرینی و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان هرمزگان ساخت فرهنگسرا در منطقه دو هزار ، تدوین سند توسعه شهرک توحید و ساخت پارک محله در محله گل‌کنی را از دیگر اقداماتی برشمرد که به منظور بازآفرینی در شهرستان بندرعباس در دست انجام است و با اشاره به تعامل بسیار خوبی میان اداره‌کل راه و شهرسازی و شهرداری بندرعباس عنوان کرد : با شهرداری برای انجام اقدامات بازآفرینی در محلات و تقسیم کار توافق کردیم و کار را پیش می‌بریم .

    او همچنین میزان تسهیلات بازآفرینی در نظر گرفته شده برای واحدهای مسکونی این استان را ۶۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت : تاکنون ۴۵۷ متقاضی برای اخذ تسهیلات بازآفرینی توسط این اداره کل به بانک معرفی شده‌اند .




    مطالب مرتبط

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه تصویب محلات مشمول بند ث تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (طرح کلید به کلید) در محل سالن جلسات اداره کل تشکیل شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

    |

    با توجه به رشد محدوده محلات هدف و جمعیت ساکن در آنها ، این اداره کل با همکاری دستگاه‌های دخیل در برنامه اقدام مشترک در شهرهای ارومیه ، بوکان ، پیرانشهر ، خوی ، سردشت ، سلماس ، مهاباد و میاندوآب نسبت به بازبینی برنامه اقدام مشترک اقدام نموده که در نهایت ۵۷۲ پروژه به اعتبار بالغ ...

    |

    تاکنون برای ۵۸ هزار و ۹۲۸ واحد زمین اختصاص یافته ، تعداد ۲۳ هزار و ۵۰۴ واحد دارای قرارداد ساخت و ۹ هزار و ۹۲۵ واحد دارای قرارداد مشارکت مدنی است .

    |

    نظرات کاربران