در حال بارگذاری ...

پروژه ۵۴۰ واحدی طرح ملی مسکن اردبیل تلفیقی میان فرهنگ و کار اقتصادی

در سال‌های گذشته در بخش ظرفیت‌سازی در کشور با تلاش مردم ، ظرفیت‌های بسیار خوب ، مناسب و برجسته‌ای به وجود آمده است و در بخش‌های مختلف در صنایع معدنی ، سیمان ، فولاد ، کاشی و سرامیک ، صنایع الکتریکی و مکانیکی ، تقریبا می‌توانیم بگوییم نه تنها هیچ‌گونه وابستگی به خارج از کشور نداریم ، بلکه در حوزه جغرافیایی خودمان به‌عنوان یک تولیدکننده و صادرکننده بسیار مهم شناخته می‌شویم .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس هیات‌مدیره مرکز عمران ستاد اجرایی حضرت امام (ره) از آغاز عملیات اجرایی ۲۰ هزار واحد مسکونی توسط این ستاد در کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد ، ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی مورد تفاهم با وزارت راه و شهرسازی تا پایان سال آینده شروع شود .

علی‌‌اکبر محرابیان در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه ۵۴۰ واحدی طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهر اردبیل که با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد ، با اشاره به تحریم‌‌های ظالمانه علیه کشورمان گفت : بخش مسکن به‌عنوان بخش درون‌زای اقتصاد کشور ، می‌تواند یک پیشران بسیار خوب در حوزه اقتصاد باشد ؛ چرا که در این حوزه تمام تولیداتمان از حوزه معدن و مواد معدنی تا کلیه کالاها و خدمات تولید ، ایرانی است و خوشبختانه تمامی ارزش‌افزوده آن در اقتصاد کشور مصرف می شود .

وی افزود : در سال‌های گذشته در بخش ظرفیت‌سازی در کشور با تلاش مردم ، ظرفیت‌های بسیار خوب ، مناسب و برجسته‌ای به وجود آمده است و در بخش‌های مختلف در صنایع معدنی ، سیمان ، فولاد ، کاشی و سرامیک ، صنایع الکتریکی و مکانیکی ، تقریبا می‌توانیم بگوییم نه تنها هیچ‌گونه وابستگی به خارج از کشور نداریم ، بلکه در حوزه جغرافیایی خودمان به‌عنوان یک تولیدکننده و صادرکننده بسیار مهم شناخته می‌شویم .

محرابیان ، نیروی انسانی را موضوع مهم دیگری در بخش مسکن برشمرد که در آن کشور هیچ‌گونه وابستگی ندارد و عنوان کرد : در بخش سرمایه‌گذاری نیز ، مسکن به‌عنوان یک محرک اقتصادی عمل می‌کند و تقاضای مردمی فراوانی برای سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد. حتی بانک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بخش هستند ؛ بنابراین می‌توان گفت این بخش درون‌زا است و بسیاری از مشکلات کنونی کشور را می تواند برطرف کند . نکته بسیار مهم این است که در حوزه رضایتمندی مردم، یکی از بخش‌های اصلی هزینه‌های مردم ، موضوع مسکن است که سهم بسیار بالایی در سبد خانوار دارد . ما در طول چند ماه گذشته دیدیم که سهمیه‌های طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن به‌سرعت تکمیل می‌شود ؛ به عبارتی اگر سقف این سهمیه برداشته شود چندین برابر میزان مسکنی که اکنون دولت برای آن برنامه‌ریزی کرده است ، تقاضا وجود دارد . از طرفی نیز در حوزه مصالح و سرمایه‌گذاری ما محدودیت زیادی نداریم و اگر یک مشارکت جمعی بین دولت ، نهادها و به‌ویژه مردم در این بخش شکل گیرد ، جا دارد که دولت عدد ۴۰۰ هزار واحد را مورد بازنگری قرار دهد و سقف این طرح را بالا ببرد یا به کلی بر دارد .

رئیس هیات‌مدیره مرکز عمران ستاد اجرایی حضرت امام (ره) با اشاره به اینکه مطالعات اقتصادی نشان می‌دهد که در ۲۰ سال آینده به‌طور متوسط ، سالانه تقاضای یک میلیون مسکن جدید در کشور خواهیم داشت ، عنوان کرد : ۶۰ تا ۷۰ درصد از این تقاضا مربوط به ازدواج و تشکیل خانواده و بخشی نیز مربوط به افراد بی‌مسکن یا بد مسکنی است که تقاضای مسکن جدید دارند .

وی در ادامه به تشریح عملکرد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در سال‌های گذشته پرداخت و گفت : این ستاد ، عمده فعالیت خود را در حوزه‌های اجتماعی و موضوعاتی نظیر محرومیت‌زدایی ، تولید مسکن ، مدرسه‌سازی ، بهداشت و درمان وکمک به آسیب‌دیدگان اجتماعی و فجایع طبیعی متمرکز کرده است و در این حوزه‌ها فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهد . اخیراً نیز در تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت راه و شهرسازی به امضا رسید ، مقرر شد ، این ستاد در حوزه مسکن به یاری دولت بیاید و در نقاط مختلف کشور با استفاده از جدول پراکنشی که توسط خود وزارت راه و شهرسازی تهیه می‌شود ، به تولید مسکن بپردازد . در این راستا ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی توسط ستاد برنامه‌ریزی شده که از این تعداد ، در ماه‌های گذشته حدود ۲۰ هزار واحد تا به امروز عملیاتی شده، ۱۵ هزار واحد مراحل طراحی و اخذ مجوز را پشت سر گذاشته و مرحله تعیین پیمانکار حدود پنج هزار واحد نیز انجام و عملیات اجرایی این تعداد آغاز شده است .

محرابیان خاطرنشان کرد : برنامه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) این است که تا پایان سال ۹۹ بتوانیم عملیات اجرایی تمام این ۵۰ هزار واحد را آغاز و ساخت بخشی را به اتمام برسانیم و امیدواریم این پروژه‌ها در فاصله زمانی یک تا یک و نیم سال به بهره‌برداری برسد و به متقاضیان تحویل شود .

وی در خصوص عملیات اجرایی پروژه ۵۴۰ واحدی که با حضور وزیر و راه و شهرسازی در شهر اردبیل از امروز آغاز شد نیز گفت : این پروژه مجموعه ارزشمندی است که توسط پیمانکاری با کارنامه خوب که در بخش فرهنگی استان نیز فعال است ، انجام خواهد شد . این پروژه تلفیقی بین فرهنگ و کار اقتصادی است که انشاالله رضایت مردم را در پی خواهد داشت .




مطالب مرتبط

در این توافق نامه ضمن تعیین تعهدات طرفین ، دانشگاه متعهد شد در تأمین مالی پروژه احداث واحدهای مسکونی ویژه کارمندان دانشگاه آزاد از محل منابع داخلی در اختیار دانشگاه و نیز سایر منابع بانکی و… مشارکت داشته باشد .

|

نظرات کاربران