در حال بارگذاری ...
  • پیشگیری از جهش قیمت مسکن با تعدیل نسبت عرضه و تقاضا

    یکی از مهمترین مولفه‌های موثر بر قیمت تمام شده مسکن ، زمین است . در کشور ما قیمت زمین عموما بسیار بالاست و همین موضوع بیش از هر مولفه دیگری عامل افزایش قیمت مسکن در دوره‌های مختلف بوده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تسهیلات مسکن باید حداقل ۵۰ درصد از قیمت تمام شده یک واحد آپارتمان را پوشش دهد ، گفت : هم‌اکنون با وام ۲۰۰ میلیون تومانی حداکثر می‌توان ۱۵-۱۰ مترمربع آپارتمان خرید .

    محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به اینکه قدرت خرید تسهیلات مسکن کاهش یافته و نیازمند ترمیم است ، گفت : تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف تسهیلات اوراق یک گام به جلو بود اما کافی نیست و میزان افزایش تسهیلات مسکن در شبکه بانکی باید به مراتب بیشتر باشد . البته افزایش تسهیلات باید به نحوی صورت گیرد که اقساط آن در استطاعت متقاضیان مسکن باشد و برای این منظور می توان نرخ سود و مدت بازپرداخت را تغییر داد .

    رضایی‌کوچی با اشاره به اینکه در حال‌حاضر حتی با وام ۲۰۰ میلیون تومانی هم حداکثر می‌توان ۱۵-۱۰ مترمربع آپارتمان خرید ، گفت : تناسبی که باید بین تسهیلات بانکی و قیمت مسکن وجود داشته باشد با افزایش تسهیلات اوراق خیلی جزیی ترمیم شد اما این اتفاق می‌تواند با شکل تکامل یافته‌تری هم رخ دهد ، طوری که تسهیلات حداقل ۵۰ درصد از قیمت تمام شده مسکن را پوشش دهد .

    رییس کمیسیون عمران مجلس تعدیل نسبت عرضه و تقاضای مسکن از طریق حمایت از ساخت مسکن متناسب با نیاز متقاضیان مصرفی و خانه‌اولی‌ها را یکی از اصلی‌ترین راهکارهای کاهش قیمت مسکن عنوان کرد و یادآور شد :‌ یکی از مهمترین مولفه‌های موثر بر قیمت تمام شده مسکن ، زمین است . در کشور ما قیمت زمین عموما بسیار بالاست و همین موضوع بیش از هر مولفه دیگری عامل افزایش قیمت مسکن در دوره‌های مختلف بوده است .

    رضایی‌کوچی استفاده از زمین‌های موجود در بافت‌های فرسوده برای ساخت و ساز را یک راه‌حل موثر برای کاهش قیمت تمام شده مسکن عنوان و اظهار کرد : باید سازنده‌ها را به سمت تولید مسکن در این قبیل زمین‌ها هدایت کنیم ؛ ضمن اینکه زمین‌هایی که در شهرهای جدید وجود دارد می‌تواند به تولید مسکن ارزان‌قیمت کمک کند.

    وی با بیان اینکه در شهرهای جدید نیز زمین‌های مناسب ساخت و ساز بسیاری وجود دارد ، افزود : علاوه بر این بخشی از زمین‌های مناسب ساخت‌و‌ساز در اختیار دستگاه‌های دولتی و رها شده است . البته مقرر شده در طرح اقدام ملی مسکن بخشی از این زمین‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی واگذار و بستر مسکن‌سازی برای اقشار متقاضی مسکن شود ؛ اما برخی دستگاه‌ها هنوز نسبت به واگذاری زمین مقاومت دارند.

    نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وجود نوعی چسبندگی بین زمین‌ها ، نهادها و دستگاه‌های اجرایی، از دولت درخواست کرد برای آزادسازی این زمین‌ها اقدام لازم را انجام دهد و ابراز امیدوازی کرد با اجرای طرح اقدام ملی مسکن ، بین میزان تقاضا و عرضه مسکن ارزان قیمت تناسب برقرار و از جهش قیمت مسکن در بازار نیز در دوره های آتی به این ترتیب پیشگیری شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گلستان از تشکیل کارگروه تعیین سقف اجاره بها در گلستان بر اساس مصوبه شورایعالی مسکن کشور خبر ...

    |

    شفاف سازی در شکستن قیمت‌ها تاثیرگذار است و وزارت راه و شهرسازی با تدوین و اجرای برنامه‌هایی مانند «سامانه خودنویس» جلوی فعالیت واسطه گرانی که با نیت کالای سرمایه ای بر روی مسکن کار می‌کنند را با مشکل مواجه می‌کند .

    |

    قانون ساماندهی بازار اجاره و مسکن که مراحل بررسی در شورای نگهبان را طی می‌کند در صورت تایید ، تصویب و ابلاغ ، قانون مناسبی برای شفاف‌سازی در حوزه مسکن و اجاره به شمار می‌رود .

    |

    اقدامات بخش مسکن بسیار امیدوارکننده است ؛ برای مثال در استان سمنان و برخی دیگر از استان‌ها ، جهشی بسیار عالی در بخش مسکن صورت گرفته و مردم رضایتمندی قابل توجهی از این امر دارند .

    |

    با توجه به مبلغ تسهیلاتی که به پروژه‌های نهضت ملی مسکن اختصاص داده شده که در هر پروژه مبالغ متفاوتی است ، مبلغ بازپرداخت هم متفاوت است و بازپرداخت ماهانه اقساط نهضت ملی مسکن از ۷ میلیون تومان شروع می‌شود که توسط بانک محاسبه می‌شود .

    |

    نظرات کاربران