در حال بارگذاری ...
  • ۱۶ گام برای ارتقا تاب‌آوری شهری

    تاب آوری قابلیتی است که توان بازگشت جامعه به مود نرمال فعالیت پس از تحمل مخاطره را تعیین می‌کند . همچنین قابلیت جامعه برای کاهش اثرات خطرات پیش رو و کاستن از اختلال در حوزه عملکردی و نیز ظرفیت جامعه برای کاهش اثر مخاطرات احتمالی آتی را نشان می دهد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی به عنوان مرکزی فعال در عرصه پژوهش‌های کاربردی با رویکرد ایمنی سکونتگاه‌ها و مراکز شهری ، اقدامات و فعالیت‌های شایان‌توجهی را به ویژه در سال‌های اخیر در زمینه کاهش ریسک و ارتقای تاب‌آوری شهری انجام داده است . ضرورت دارد پیش از بیان عناوین موضوعی اقدامات صورت گرفته در تاب آوری ، تعریفی مختصر ، اما مورد نظر این مرکز ، با توجه به تعاریف مختلفی که از عبارت "تاب آوری" مطرح شده ، آورده شود .  

    تاب آوری قابلیتی است که توان بازگشت جامعه به مود نرمال فعالیت پس از تحمل مخاطره را تعیین می‌کند . همچنین قابلیت جامعه برای کاهش اثرات خطرات پیش رو و کاستن از اختلال در حوزه عملکردی و نیز ظرفیت جامعه برای کاهش اثر مخاطرات احتمالی آتی را نشان می دهد . به عبارت دیگر یک سیستم تاب آور (مانند شهر و یا جامعه تاب آور) جامعه‌ای مقاوم ، با استقامت ، انعطاف پذیر ، دارای توان برخورد و غلبه بر چالش‌ها است .

    دو مفهوم عمده در تاب آوری وجود دارد که شامل پایداری ، حفظ عملکرد تمامی الما‌ن‌های سیستم در رخداد مخاطره و همچنین ، تطابق ، بازگشت به حالت مطلوب و عملکردی بعد از رخداد مخاطره است .

    همچنین سه عنوان کاهش احتمال خسارت ، کاهش اثرات ناشی از خسارت و کاهش زمان لازم جهت جبران خسارت ، به عنوان سه هدف اصلی تاب‌آوری تلقی می شوند که در بعد فیزیکی و قابل ارزیابی و اندازه گیری ، هر سه هدف یاد شده با برنامه های کاهش ریسک مخاطرات، قابل حصول است .

    با توجه به تعاریف بالا ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، فعالیت‌های چشمگیری را حوزه‌های پژوهشی و فنی ، قانونگذاری و آموزشی انجام داده است که اهم آنها به قرار زیر است :

    - تعیین حریم گسل ها در محدوده های شهرهای تهران ، تبریز ، مشهد ، کرمان ، کرج ، زنجان

    - بررسی فروریزش های شهر تهران

    - ارزیابی ریسک لرزه‌ای شبکه گاز کلانشهر تهران

    - همکاری با شهرداری تهران در زمینه راه‌اندازی سامانه پاسخ سریع زلزله

    - نصب شتابنگاشت‌های زلزله در کلانشهرهای تبریز و مشهد با هدف پایش لرزه‌ای گسله‌های اطراف این دو شهر

    - شروع ارزیابی فرونشست زمین در ۹ فرودگاه در ۹ شهر مهم و بزرگ کشور

    - شروع کار ارزیابی سریع مخاطرات در ۱۷ شهر جدید

    - تدوین و انتشار پیوست آئین نامه ۲۸۰۰ برای اجزاء غیرسازه‌ای ساختمان‌ها

    - تدوین ضوابط ساخت و ساز بر روی حریم گسل‌ها برای ساختمان‌های با درجه اهمیت معمولی

    - شناسائی ساختمان‌های بسیار مهم واقع بر روی حریم گسل‌های تهران ، تبریز ، کرمان ، کرج ، مشهد و زنجان

    - ارزیابی خطر فرونشست برای شبکه برق استان تهران در اشتهارد و ورامین

    - ارائه پیشنهادات به دولت در زمینه کاهش خطر سیل تهران

    - ارائه نتایج مطالعات بر روی سیل شهر شیراز و ارائه طرح سامانه هشدار میدانی سیل به شهرداری تهران

    - شروع کار و بررسی های اولیه پیرامون تدوین آئین نامه ساختمان و شهرسازی "سیل"

    - ارائه گزارش مخاطرات و انتشار درس‌های آموخته شده از آنها به ویژه در مورد زلزله و سیل

    - برگزاری همایش‌ها و دوره‌های پیرامون مخاطرات طبیعی مانند سیل و زلزله




    مطالب مرتبط

    برخی از حفره‌ها و تونل‌های زیرسطحی در شهر تهران و سایر کلانشهرها قابل شناسایی است و برخی نیز قابل شناسایی نیستند . زیرا عامل به وجود آورنده برخی از آنها ناشی از گسیختگی لوله‌ها و فرسودگی تاسیسات شهری ، مسدود کردن مسیرهای جریان آب و عوامل متعدد است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در بازدید از زیرساخت‌ها و پروژه‌های متنوع ساختمانی و ابنیه فنی سازمان منطقه ...

    |

    خاطرنشان می‌گردد حضور در این وبینار تخصصی رایگان است و به شرکت کنندگان گواهی الکترونیکی الکترونیکی حضور اعطاء خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی گفت : برای صنعتی سازی باید یک مدل اقتصادی پیدا کنیم زیرا سرعت نظام بانکی پاسخگوی ...

    |

    بر اساس آمارهای رسمی از حدود ۳۱ هزار واحد مسکونی در شهر کاشمر نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی یعنی حدود ۷۰ درصد واحدها فاقد اسکلت و همچنین از حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت و ۴ هزار واحد مسکونی شهر خلیل‌آباد نزدیک به این گسل نیز حدود ۲ هزار واحد مسکونی و بیش از ۷۰ درصد فاقد اسکلت است . این ...

    |

    نظرات کاربران