در حال بارگذاری ...
  • ابلاغ کلیات طرح جامع مجموعه شهری همدان توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به شاهرخی ، استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان ، مصوبه شورای عالی را در خصوص طرح جامع مجموعه شهری همدان ابلاغ کرد .

    در این ابلاغیه آمده است :

    شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۲۲ مهرماه ۹۸ خود طرح جامع مجموعه شهری همدان را پیرو صورت‌جلسه ۱۹ اسفندماه ۹۸ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان و با عنایت به صورت‌جلسه ششم شهریورماه ۹۸ کمیته فنی شماره پنج (کمیته فنی طرح‌های فرادست) مورد بررسی قرار داد و ضمن تصویب کلیات طرح مقرر کرد ، دبیرخانه شورای‌عالی مدارک طرح را پس از اعمال اصلاحات به شرح زیر به مراجع مربوطه ابلاغ نماید .

    ۱- با توجه به عدم هم‌خوانی نتایج پیش‌بینی‌های جمعیتی و اشتغال با روند تحولات مربوطه ، ضرورت بازنگری برآوردهای طرح در این ارتباط و با ارائه سیاست‌های نگهداشت جمعیت با توجه به واقعیت‌های موجود مورد تاکید قرار می‌گیرد .

    ۲- نظر به عدم پیشنهاد ضرورت ایجاد شهر جدید در قالب طرح جامع ناحیه مرکزی همدان ، محقق نشدن تراکم ناخالص جمعیت طرح جامع شهر همدان، ظرفیت جمعیت‌پذیری موجود شهر همدان و مراکز شهری واقع در مجموعه شهری ، روند کاهشی نرخ رشد جمعیت مجموعه شهری همدان طی سال‌های اخیر و بازنگری در انتهای موجده شهر جدید مذکور از نظر این شورا محرز می‌باشد . لذا مقرر شد ضمن حفظ مالکیت دولتی اراضی ، بازنگری در مطالعات و تبعا طرح جامع شهر جدید در راستای تعیین نقش و ماموریت جدید و متناسب با نیازهای مجموعه شهری مورد بازنگری اساسی قرار گرفته و به جهت تصویب به شورای‌عالی ارجاع شود .

    ۳- با توجه به زمان تصویب طرح و برآوردهای انجام شده در قالب آن ، اقق طرح به سال ۱۴۱۰ افزایش می‌یابد .

    ۴-هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص الحاق روستاهای واقع در حریم شهر همدان با رعایت ملاحظات همه‌جانبه صرفا در قالب بازنگری طرح جامع همدان که در حال طی مراحل بررسی و تصویب استانی است ، انجام پذپرد .

    ۵- اصلاحات به شرح زیر در استان و نقشه‌های خروجی طرح اعمال و پس از تائید دبیرخانه شورای‌عالی در استان ابلاغی لحاظ شود .

    ۱-۵- نقشه محدوده و حریم مصوب شهرهای واقع در محدوده مجموعه شهری ارائه و در جهت رفع تداخل‌های موجود در محدوده و حریم شهرهای مجموعه از جمله شهرهای مریانج ، جورقان و همدان ، پیشنهادهای مناسب جهت اقدامات آتی مراجع قانونی ارائه گردد .

    ۲-۵- با عنایت به تبدیل گسترده اراضی با قابلیت دیم به اراضی مرتعی در نقشه کاربری اراضی پیشنهادی ، ضروری است بازبینی مجدد در این خصوص انجام و اصلاحات لازم در طرح اعمال شود .

    ۳-۵- ضروری است اطلاعات شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب و معادن واقع در محدوده مجموعه شهری در اسناد نهایی طرح به‌روزرسانی شود .

    ۴-۵- در نقشه منطقه‌بندی کاربری اراضی ، درجه‌بندی مراتع ، کاربری‌های نظامی و محدوده‌های تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست مشخص شود .

    ۶- با توجه به مسائل جدی موجود در حوزه منابع آبی در سطح مجموعه شهری ، لازم است در مطالعات و اسناد طرح در ارتباط با مناطق حساس و آسیب‌پذیر طبیعی ، موضوع محدودیت‌های توسعه ناشی از ایجاد پدیده فروچاله‌ها منعکس شود .

    ۷- نقشه پیشنهادی محل استقرار تجهیزات و تاسیسات مشترک منطقه‌ای (مانند محل دفن پسماند ، گورستان و ... )، با رعایت ضوابط و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شود .

    ۸- در مطالعات و اسناد و نقشه‌های مرتبط با نظام حمل‌و‌نقل و شبکه ارتباطی ، با توجه به تعیین‌تکلیف خط سیر راه‌آهن تهران - همدان برای مسیر اتصالی ایستگاه موجود به ایستگاه جدید راه‌آهن مسافری شهر همدان و پروژه‌های مصوب دیگر ( از ادامه بزرگراه ساوه - همدان با اتصال آزادراه شماره ۶ به مسیر کربلا، سند مصوب آمایش مراکز لجستیک و ... ) ، اطلاعات مربوطه از معاونت حمل‌و‌نقل وزارت متبوع و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اخذ و در اسناد طرح لحاظ شود .

    ۹- فهرست و موقعیت جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی موجود در مجموعه شهری به همراه حرائم آن‌ها، همچنین مناطق نمونه گردشگری مصوب و مسیر و محور آن‌ها از وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی اخذ و در اسناد طرح و ضوابط و مقررات آن منعکس شود .

    ۱۰- ملاحظات و معیارهای پدافند غیرعامل مورد نظر سازمان پدافند غیرعامل کشور اخذ و در اسناد و مدارک طرح لحاظ شود .

    ۱۱- اولویت راهبرد توسعه درون زای شهرهای موجود در مجموعه شهری با توجه به ظرفیت‌های موجود و محدودیت‌های توسعه افقی در اسناد خروجی منعکس شود .

    ۱۲- در ضوابط مجاز ، ممنوع و مشروط ، استقرار فعالیت‌های تفریحی-گردشگری در پهنه اراضی مرتعی با حداقل مداخله کالبدی و با تاکید بر رعایت ملاحظات دستگاه‌های مرتبط ارائه شود .

    مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می شود. خواهشمند است در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران ، دستور فرمائید اسناد مربوطه با اعمال اصلاحات مطابق مصوبه جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط به دبیرخانه شورای‌عالی ارسال شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست معاونت معماری و شهرسازی در مکاتبه با استاندار تهران از موافقت شورای‌عالی شهرسازی و معماری با مصوبه‌های کمیسیون ...

    |

    احمد نیکخواه نائینی دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه علم و صنعت است و از سال ۱۳۸۸ در معاونت معماری و شهرسازی مشغول به خدمت بوده است . وی همچنین در دولت های یازدهم و دوازدهم و در ابتدای دولت سیزدهم در سمت مدیرکل دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری فعالیت داشته است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار اصفهان از موافقت مشروط شورا با الحاق حدود ۸۰ هکتار اراضی ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران مصوبه شورا را با موضوع مکانیابی و ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران ، مصوبه مکان‌یابی و ضوابط و مقررات ساخت ...

    |

    نظرات کاربران