در حال بارگذاری ...
  • پرداخت ۱۹۱ میلیاردتومان تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز یکم برای ساخت مسکن

    در ۹ ماهه اول سال جاری از میان تسهیلات پرداخت شده از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم تعداد ۲ هزار و ۱۱۸ فقره تسهیلات به بخش ساخت مسکن اختصاص یافته است . به این معنا که در دوره ۹ ماهه منتهی به پایان آذرماه سال جاری معادل ۲ هزار و ۱۱۸ واحد مسکونی با پوشش تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم ساخته شده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، بانک مسکن اعلام کرد : جمع ریالی اصل و سود تسهیلات پرداخت شده از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم در دوره زمانی ۹ ماهه اول امسال برای ساخت مسکن ۱۹۱ میلیارد تومان برآورد شده است .

    آمارهای مربوط به دوره زمانی ۹ ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد تمام تسهیلات پرداخت شده از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم صرف خرید مسکن نشده است بلکه بخشی از آن از سوی سازنده‌های مسکن و متقاضیان ساخت واحدهای مسکونی دریافت شده است . این آمار بیانگر آن است که در کنار خانه‌اولی‌ها ، سازندگان و تولیدکنندگان مسکن هم با تسهیلات صندوق یکم ارتباط برقرار کردند و از این تسهیلات برای عرضه مسکن مختص خانه اولی ها بهره بردند .

    به این ترتیب ، صندوق پس‌انداز مسکن یکم نه تنها در پرداخت تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط خرید مسکن فعال است و اقدام به پرداخت تسهیلات می‌کند بلکه منابع و تسهیلات این صندوق در جهت ساخت و ساز واحدهای مسکونی نیز از سوی متقاضیان به کار گرفته می‌شود .

    به این ترتیب در ۹ ماهه اول سال جاری از میان تسهیلات پرداخت شده از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم تعداد ۲ هزار و ۱۱۸ فقره تسهیلات به بخش ساخت مسکن اختصاص یافته است . به این معنا که در دوره ۹ ماهه منتهی به پایان آذرماه سال جاری معادل ۲ هزار و ۱۱۸ واحد مسکونی با پوشش تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم ساخته شده است .

    حجم ریالی اصل و سود تسهیلات پرداخت شده از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم در دوره زمانی اشاره شده - ۹ ماهه اول سال ۹۸ - برای ساخت مسکن نیز رقمی معادل حدود ۱۹۱ میلیارد تومان برآورد شده است .

    در ۹ ماهه اول سال جاری مجموعا بیش از ۹۷ هزار فقره تسهیلات ساخت مسکن در قالب تسهیلات مشارکت مدنی از سوی بانک مسکن به سازنده‌ها و متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است . حجم ریالی اصل و سود این تسهیلات نیز بر اساس آمارهای اعلام شده رقمی معادل حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود .

    در آذرماه سال جاری نیز بخشی از تسهیلات پرداخت شده از محل صندوق پس‌انداز مسکن به ساخت مسکن اختصاص یافته است .

    در آخرین ماه از فصل پاییز امسال ، مجموعا ۲۵۸ فقره از میزان کل تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان از محل صندوق پس انداز مسکن یکم صرف ساخت‌و‌ساز مسکن شده و به متقاضیان واجد شرایط برای ساخت مسکن پرداخت شده است .

    اصل و سود تسهیلات پرداخت شده از این محل در آذرماه نیز مطابق با گزارش اعلامی از سوی بانک مسکن رقمی در حدود ۲۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود .

    در آذرماه امسال مجموعا حدود ۱۱ هزار فقره تسهیلات ساخت مسکن در قالب تسهیلات مشارکت مدنی به سازنده ها پرداخت شده است . اصل و سود کل تسهیلات پرداخت شده برای ساخت و ساز واحدهای مسکونی در قالب تسهیلات مشارکت مدنی پرداخت شده به سازنده ها در آذرماه سال جاری رقمی معادل حدود ۸۶۵ میلیارد تومان برآورد می شود .

    بنا بر ضوابط تعیین شده و ابلاغ شده از سوی بانک مسکن ، صندوق پس انداز مسکن یکم علاوه بر پرداخت تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان واجد شرایط برای استفاده به منظور تامین مالی پروژه های ساخت مسکن نیز کاربرد دارد . در صورتی که مطابق با ضوابط تعیین شده برای سپرده گذاری و دریافت تسهیلات از این صندوق ، فرد متقاضی واجد شرایط تشخیص داده شود استفاده از این تسهیلات به منظور پوشش بخشی از هزینه های ساخت مسکن بلامانع و امکانپذیر است .




    مطالب مرتبط

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    بحث تامین مالی یکی از گلوگاه‌های مسکن است و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک مسکن در قانون بودجه ۱۴۰۳ دیده شد و مقرر شد از طریق انتشار اوراق تامین و به پروژه‌های نهضت ملی مسکن تزریق شود .

    |

    تسهیلات بافت فرسوده از محل تلفیق منابع تودیعی دولت به همراه منابع داخلی بانک مسکن با معرفی نامه‌های ارسالی از سوی نهاد متولی قابل پرداخت به متقاضیان واجد شرایط است .

    |

    باید توجه کرد که بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی در عرصه ساخت و ساز با جهت گیری حمایتی در حوزه مسکن همواره تلاش دارد در رونق اقتصادی کشور تاثیر گذار باشد .

    |

    هلدینگ ثمسکن باید به پشتوانه بانک مسکن و ظرفیت‌های تخصصی و حرفه‌ای مجموعه بانک ، فرصت‌های بالقوه تولید مسکن در ظرفیت عمران و آبادانی کشور را شناسایی و با همت کارشناسان خود آن‌ها را بالفعل کند تا با خدمت بیشتر بتوانیم فشار تامین مسکن مردم را کاهش دهیم .

    |

    نظرات کاربران