در حال بارگذاری ...

بیشترین سفته‌بازی املاک در بازار زمین است

زمین یک عنصر «انحصاری» است ، چرا که ویژگی‌هایی همچون مجاورت و همسایگی در هر قطعه زمین آن را از زمین‌های دیگر متمایز می‌کند . این در حالی است که سفته‌بازی روی زمین عامل اساسی رشد قیمت مسکن نیز است ، چراکه زمینه‌ساز افزایش قیمت‌تمام شده مسکن می‌شود .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، یک اقتصاددان و صاحب‌نظر بخش مسکن با اشاره به اینکه بازار معاملات مسکن «غیرمصرفی» شده است ، گفت : در حال حاضر بیشترین سفته‌بازی در بازار «زمین» است .

حسین عبده‌تبریزی ، با اشاره به اینکه بخش مصرفی تقاضا در بازار مسکن که باید تنظیم کننده شرایط سمت عرضه باشد ، عملاً از بازار مسکن فعلی رانده شده است ، گفت : در حال حاضر سطح متوسط قیمت مسکن در تمام نقاط تهران به حدی افزایش یافته که قدرت خرید بیش از نیمی از متقاضیان مصرفی مسکن با آن تناسب ندارد . در این شرایط بسیاری از معاملات انجام شده در این بازار از جنس غیرمصرفی و از ناحیه سفته‌بازان و سوداگرانی است که به دنبال کسب سودهای کلان از معاملات مکرر در شرایط نا آرام قیمتی هستند .

وی با بیان اینکه این ویژگی مختص بازار مسکن نیست و در سایر بازارها نیز در ماه‌های اخیر نمود پیدا کرده است ، از بازار بورس به عنوان مثالی دیگر یاد کرد و گفت : در حوزه بورس نیز بسیاری از خریداران سهام در حال‌حاضر ، به این دلیل خرید نمی‌کنند که معتقدند سهم مذکور ارزش این قیمت را دارد ، بلکه این سهام را می‌خرند چون امید دارند که در مدت کوتاهی بتوانند آن را با قیمت بالاتر بفروشند . با این حال این طبیعی نیست که ارزش چند سهم در بورس طی یک سال ۱۰ برابر شده است ؛ کما‌اینکه ادامه رشد قیمت مسکن در بازار کاملاً رکودی نیز غیرطبیعی است .

وی معتقد است همان قدر که ریزش بورس محتمل و قابل پیش‌بینی است ، کاهش قیمت واقعی مسکن نیز به تدریج و در ماه‌های اخیر قطعی رخ خواهد داد .

عبده‌تبریزی با اشاره به اینکه سودهای هنگفت ناشی از سفته‌بازی ، هیچ اثری بر اشتغال و بخش واقعی اقتصاد کشور ندارد ، اظهار کرد : هنوز نظام مالیاتی کارآمدی برای جلوگیری از کسب چنین سودهایی در اقتصاد که زمینه‌ساز رشد افسارگسیخته و بی‌قاعده قیمت‌ها می‌شود ، وجود ندارد ؛ البته دولت در لایحه بودجه سال آینده مانوری از ایجاد یک نظام مالیاتی در بخش مسکن را با وضع مالیات از خانه‌های با قیمت حداقل ۱۰ میلیارد تومان و نیز مالیات بر خانه‌های خالی را ارائه کرد اما تا این نظام مستقر شود قدری به طول می‌انجامد و باید از سال ۱۴۰۰ منتظر یک نظام مالیاتی با کارایی مورد انتظار در بخش مسکن باشیم .

این اقتصاددان و صاحب‌نظر بخش مسکن با بیان اینکه در بازار مسکن ، بیشترین سفته‌بازی در حال حاضر در بخش «زمین» صورت می‌گیرد ، گفت : زمین یک عنصر «انحصاری» است ، چرا که ویژگی‌هایی همچون مجاورت و همسایگی در هر قطعه زمین آن را از زمین‌های دیگر متمایز می‌کند . این در حالی است که سفته‌بازی روی زمین عامل اساسی رشد قیمت مسکن نیز است ، چراکه زمینه‌ساز افزایش قیمت‌تمام شده مسکن می‌شود .

عبده‌تبریزی معتقد است در نوسان بودن وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی سبب شده مردم هنوز به معجزه «رشد دوباره قیمت مسکن» معتقد باشند و مادامی که این باور وجود دارد ، سفته‌بازی نیز در بازار مسکن با وجود قریب به ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در پایتخت ، ادامه دارد .

وی در عین حال پیش‌بینی کرد در سال آینده با توجه به ناتوانی متقاضیان مصرفی در پرداخت قیمت‌های فعلی رایج در بازار مسکن ، کاهش قیمت واقعی مسکن سرعت خواهد گرفت ، به این معنا که قیمت اسمی مسکن ثابت مانده و یا بسیار کمتر از نرخ تورم عمومی ، افزایش خواهد داشت که در نهایت در میان‌مدت سبب می‌شود قیمت واقعی مسکن کاهش پیدا کند .




مطالب مرتبط

هلدینگ ثمسکن باید به پشتوانه بانک مسکن و ظرفیت‌های تخصصی و حرفه‌ای مجموعه بانک ، فرصت‌های بالقوه تولید مسکن در ظرفیت عمران و آبادانی کشور را شناسایی و با همت کارشناسان خود آن‌ها را بالفعل کند تا با خدمت بیشتر بتوانیم فشار تامین مسکن مردم را کاهش دهیم .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو کابینه دولت سیزدهم از تاسیس و تشکیل کمیسیون عمران و مسکن در هیات وزیران برای تسهیل‌گری در بخش مسکن خبر داد و گفت : ۱۸ ...

|

بستر این کارهای غیرقانونی عمدتاً بنگاه‌های معاملات املاک هستند که در بازرسی‌ها تذکرات لازم به برخی از متخلفان داده شده و بنگاه‌ها در حال حاضر مکلف به رعایت این قانون هستند .

|

پروژه گلشهر اهواز در قالب ۱۲۰۰ واحد مسکونی با مشارکت بانک مسکن و توسط شرکت جهاد خانه‌سازی رزمندگان متعلق به سپاه پاسداران احداث شده است .

|

بانک مسکن سبد متنوعی از خدمات و محصولات را برای ارائه به مشتریان حقیقی و حقوقی تدارک دیده است .

|

نظرات کاربران