در حال بارگذاری ...

لزوم همراهی سازمان راهداری ، شرکت ساخت و راه‌آهن برای مقابله با سیلاب

مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی پیشنهاد تهیه آیین‌نامه طراحی تاسیسات زیربنایی و زیرساخت‌ها در مقابل سیل را به وزارتخانه ارایه کرده است که امید است تا این پیشنهاد موردتایید قرار بگیرد و به واسطه آن بتوان از مجموع دستورالعمل‌هایی که وجود دارد دستورالعمل جامعی را شبیه استاندارد ۲۸۰۰؛ طراحی ساختمان ها در برابر زلزله تدوین کرد .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، راهکارهای ارایه شده توسط آن مرکز را در مقابله با سیل منوط به همراهی سازمان راهداری ، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و شرکت راه آهن عنوان کرد .

محمد شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه یکی از کارهای مهم مرکز تحقیقات ، بازنگری مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان است که در مرکز از سال ۹۲ تاکنون در حال انجام است ، گفت : مهندسی‌سازی یکی از رویکردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و ساختمان است و مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی به عنوان بازوی وزارتخانه با بازنگری مباحث ۲۲ گانه ساختمان این مهم را در دست انجام دارد .

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تاکنون مرکز تحقیقات بازنگری مباحث ۲۲ گانه را با استفاده از ظرفیت های علمی کشور و دانشگاه ها با همکاری نزدیک به ۱۰۰ نفر از متخصصان در دست انجام دارد ، افزود : از سال ۹۲ بازنگری ۲۲ مباحث شروع شده و تعدادی از آنها منتشر شده است و تعدادی از مباحث نیز با پیشرفت ۸۰ درصدی امید است تا در نیمه اول سال ۹۹ روش های جدید مباحث را در اختیار جامعه علمی کشور قرار دهیم .

شکرچی زاده تصریح کرد : در مورد مهندسی ، باید تمرکز بیشتری را بر آموزش مهندسی در کشور در دستور کار قرار دهیم .

وی در خصوص بحران ها و شرایط فعلی لرزه خیزی و وقوع سیلاب ، مطالعات انجام شده را مناسب ارزیابی کرده و اعلام کرد : در مورد مطالعه بر روی زلزله مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و در کل مجموعه وزارت خانه و دولت پیشگام است و در چند دهه گذشته مدارک ارزشمندی در تراز علمی بین المللی تهیه شده است . همچنین ، در حوزه محصولاتی که به کاهش مخاطرات زلزله کمک کند کارهای مهمی انجام شده که از جمله آنها تعیین حریم گسل های اصلی و توسعه شبکه شتاب نگاری کشور و به روز کردن دستگاه ها بوده است . در خصوص سیل تجارب کمتری را در مقایسه با زلزله داریم . در پژوهشکده حمل و نقل که در سال ۹۳ در مرکز تحقیقات ادغام شد ، مطالعات پیشین در خصوص زیرساخت‌ها ، راه‌ها و جاده‌ها ، طراحی پل و معابر در طی این سال ها مورد بازبینی قرار گرفت .

به گفته رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، برای سیلی که در سال ۹۷ در منطقه مازندران و گیلان رخ داد ، کارشناسانی از مرکز تحقیقات به مناطق سیل‌زده اعزام و گزارش‌های ارزشمندی تهیه شد. همچنین در سالجاری و در ابتدای سال نیز چندین گروه کارشناسی از سوی مرکز تحقیقات به مناطق سیل‌زده استان های مختلف اعزام شدند و نتایج حاصل از گزارش های تهیه شده منتشر شد . در  مطالعاتی که از سوی مرکز تحقیقات منتشر شد ، راهکارهایی برای سازمان راهداری ، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ارایه شد و تعاملاتی با آن شرکت‌ها و سازمان‌ها برقرار شد که همه آنها نیازمند توسعه و گسترش هستند .

این مقام همچنین اعلام کرد : اطلاعات نشان می‌دهد پس از سیل گذشته ، موضوع توجه به علم هیدرولوژی (آب‌شناسی) و هیدرولیک ، طراحی راه‌ها و پل‌ها بیشتر مورد توجه مشاوران و کارفرمایان قرار گرفته است و این خود نوید بخش است که بتوانیم در آینده نه چندان دور ، راه‌های ایمن‌تری را در مقابله با سیلاب ها داشته باشیم . مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی پیشنهاد تهیه آیین‌نامه طراحی تاسیسات زیربنایی و زیرساخت‌ها در مقابل سیل را به وزارتخانه ارایه کرده است که امید است تا این پیشنهاد موردتایید قرار بگیرد و به واسطه آن بتوان از مجموع دستورالعمل‌هایی که وجود دارد دستورالعمل جامعی را شبیه استاندارد ۲۸۰۰ ؛ طراحی ساختمان ها در برابر زلزله تدوین کرد .

شکرچی‌زاده ادامه داد : در آن دستورالعمل جامع، موضوعاتی از جمله موضوع دوره بازگشت ، عمق آب شستگی و موضوعاتی که به پایداری بیشتر ساختمان ها در برابر سیل کمک کند موردتوجه قرار می گیرند . در حال حاضر ، اطلاعات پایه آن وجود دارد اما اینکار باید با حمایت‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ، و سازمان راهداری به سرانجام برسد که امیدواریم پشتیبانی از سوی ستاد وزارتخانه انجام بگیرد و بتوان با استفاده از پشتوانه و ظرفیت های علمی کشور کار را پیش برد .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، به‌ دنبال استقبال جامعه مهندسی از برگزاری دوره‌های آموزش الکترونیکی صرفه‌جویی در مصرف انرژی (مبحث نوزدهم مقررات ملی ...

|

هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

|

در بازنگری این مباحث موضوعاتی که این بار برای ما بسیار حائز اهمیت است توجه به محیط‌زیست و مدیریت انرژی در ساختمان است . این توجه به حدی است که در ویرایش‌های جدید سایر مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان به‌ویژه مباحثی که در حوزه تأسیسات ساختمانی هستند ضرورت مدیریت مصرف انرژی ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در نشست خبری به تشریح وضعیت پهنه های انتخابی نهضت ملی مسکن پرداخت ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اینکه مقاومت ساختمانی ۱۴۰۰ ساختمان بلند در تهران ارزیابی شد ، از احداث ...

|

نظرات کاربران