در حال بارگذاری ...
  • اختصاص اراضی موجود در حریم و محدوده قانونی شهرها به طرح اقدام ملی مسکن

    برنامه‌ریزی شده است تا اراضی که در محدوده قانونی شهرها هستند اما کاربری غیرمسکونی دارند با همکاری معاونت شهرسازی و معماری شناسایی شده و پس از شناسایی چنانچه قابلیت کاربری مسکونی را داشته باشند برای تولید وعرضه مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای تولید و عرضه مسکن قرار بگیرد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در سال جهش تولید ، اقدامات آن سازمان را در سه حوزه حفاظت از اراضی ملی ، ارایه زمین به اجرای طرح اقدام ملی مسکن و صدور اسناد تک برگی برای اراضی ملی تحت اختیار سازمان ملی زمین و مسکن ، تشریح کرد .

    علی نبیان ضمن تبریک نوروز ۹۹ و آرزوی سلامتی برای تمامی هموطنان ، مجموعه اقدامات آن سازمان را در سال جدید بر اساس نامگذاری سال ۱۳۹۹ تحت عنوانِ جهش تولید ، برشمرد .

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ضمن تاکید بر خانه ماندن شهروندان برای کنترل ویروس کرونا و جلوگیری از گسترش شیوع آن ، گفت : اقدام ملی مسکن یکی از دغدغه‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی است که بخشی از آن مراحل آن با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن ، معاونت مسکن و ساختمان و معاونت شهرسازی و معماری به سرانجام رسید .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این مطلب که سازمان ملی زمین و مسکن ، بخشی از اراضی تحت‌اختیار خود را به اجرای طرح اقدام ملی مسکن اختصاص داد ، افزود : جلسات متعددی در ماه پایانی سال گذشته با تمامی مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها، برای شناسایی اراضی تحت‌اختیار انجام شده است و در این جلسات ، برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی که شامل جمع‌بندی نظرات معاونت مسکن و ساختمان ، سازمان ملی زمین و مسکن و معاونت معماری و شهرسازی است به استان‌ها ارایه شده است .

    نبیان خاطرنشان کرد : مقرر شده است تا اراضی که در حریم وجود دارند و یا در محدوده قانونی شهرها هستند به طرح اقدام ملی مسکن اختصاص یابد . به منظور تخصیص اراضی بیشتر به اجرای طرح اقدام ملی مسکن ، شناسایی اراضی تحت‌ اختیار انجام شده است و این شناسایی حاصل همکاری مدیران استانی و مدیران ارشد ستادی است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد : برنامه ریزی شده است تا بر اساس تکالیف وزارت راه و شهرسازی با همکاری معاونت شهرسازی و معماری بتوان اراضی که قابلیت افزایش به محدوده شهرها را دارند به محدوده شهرها اضافه شوند و بدین ترتیب بتوان بخشی از کمبود زمین را برای احداث و تولید مسکن جبران کرد . برنامه‌ریزی شده است تا اراضی که در محدوده قانونی شهرها هستند اما کاربری غیرمسکونی دارند با همکاری معاونت شهرسازی و معماری شناسایی شده و پس از شناسایی چنانچه قابلیت کاربری مسکونی را داشته باشند برای تولید وعرضه مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای تولید و عرضه مسکن قرار بگیرد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی از دیگر برنامه‌های سازمان ملی زمین و مسکن را در سال جهش تولید ، پایش ، تعیین کاربری و سند دار کردن اراضی سازمان ملی زمین و مسکن به شکل سند تک‌برگی (کاداستر) عنوان کرد و گفت : از طریق کاداستر در نظر است تا محدوده‌های دقیق اراضی سازمان ملی زمین و مسکن در داخل محدوده قانونی شهرها شناسایی و سنددار شوند که اینکار به عنوان یکی از دغدغه‌های دولت و نظام در تمامی استان‌های کشور در حال انجام است .  

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن حفاظت از اراضی ملی را با مشارکت مردمی از دیگر مواردی برشمرد که در برنامه اجرایی سازمان ملی زمین و مسکن قرار دارد. وی توضیح داد: سامانه تلفنی ۱۶۵۶ در اسفند سال ۹۸، رونمایی شد و در تمامی استان‌های کشور اجرایی و عملیاتی شده است . از طریق سامانه تلفنی، شهروندان، می‌توانند چنانچه دخل و تصرفی را به اراضی ملی مشاهده می‌کنند، گزارش کنند و همکاران سازمان ملی زمین و مسکن در استان‌ها نیز آمادگی دارند تا ۲۴ ساعته علاوه بر دریافت گزارشات مردمی، هرگونه دست‌اندازی به اراضی را در همان ابتدا مانع شوند .




    مطالب مرتبط

    تمامی اراضی که به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است با کارهای کارشناسی و همچنین مطالعات فرونشستی که در همکاری با مرکز تحقیقات انجام می‌شود به نتیجه رسیده است و در این کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری نیز نهایت دقت و مراقبت را داشته است .

    |

    گشت حفاظت اراضی این اداره کل به صورت مستمر مشغول بازدید از حوزه استحفاظی بوده و با هرگونه تصرف اراضی ملی به شدت برخورد می‌کند .

    |

    شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف و زمین خواری با شماره تلفن ثابت به شماره ۰۵۱۳۷۶۵۰۱۷۹ و سامانه تلفن گویای ۴ رقمی ۱۶۵۶ تماس بگیرند و هرگونه دخل و تصرف و یا تعرض و دخالت در اراضی ملی و دولتی را به یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی اعلام کنند .

    |

    صیانت از اراضی ملی و دولتی و پیشگیری از تصرف آنها خارج از ساعات اداری و در ایام تعطیل به صورت مستمر انجام می شود .

    |

    ۱۸ هزار هکتار زمین در مراحل تصویب داریم که این ارقام می‌تواند زمینه‌های ساخت مسکن را متحول کند . قبل از دولت سیزدهم اقداماتی جدی در زمینه مسکن صورت نگرفته بود؛ چرا که برنامه‌ای جدی‌ وجود نداشت و همین مسئله عقب ماندگی قابل توجهی در حوزه مسکن ایجاد کرده بود . 

    |

    نظرات کاربران