در حال بارگذاری ...

ارتقا دستگاه‌های شتاب‌نگار قدیمی با استفاده از توان داخلی

در سال ۹۷ و در طول سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۵۵ ایستگاه شتابنگاری با استفاده از دستگاه های نسل چهارم تجهیز شدند . در حال حاضر شبکه شتابنگاری با دارا بودن ۱۱۶۳ ایستگاه شتابنگاری فعال در بالاترین تعداد ایستگاه‌های فعال در طول تاریخ فعالیت خود است .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرملی شبکه شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اعلام فعالیت ۱۱۶۳ ایستگاه شتاب نگار در کشور ، گفت : در سال ۹۷ و در طول سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۵۵ ایستگاه شتابنگاری با استفاده از دستگاه‌های نسل چهارم تجهیز شدند .

اسماعیل فرزانگان بخشی از فعالیت های آن مرکز را در خصوص نصب دستگاه های شتاب نگار نسل جدید در کشور و ارتقای دستگاه های شتاب نگار قدیمی با استفاده از توان داخلی ، برشمرد .

ارتقا دستگاه های شتابنگار SSA۲(قدیمی) با استفاده از توان داخلی

مدیر شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ، گفت: مجموعه‌ای بالغ بر ۱۰۰۰ دستگاه شتابنگار SSA۲ در شبکه ملی شتابنگاری وجود دارد که به رغم قدیمی بودن دیجیتایزر آن ها ، سنسور مناسب و با کیفیتی داشته و همچنان می‌توانند با ارتقا دیجیتایزر در خدمت شبکه ملی شتابنگاری باشند .

فرازنگان ادامه داد : به منظور شناسایی توانمندی شرکت‌های داخلی فراخوانی در سطح دانشگاه ها و شرکت‌های دانش بنیان که توانایی ساخت دیجیتایزر را داشته انجام شد . در این فراخوان و اعلام عمومی ، بیش از ۲۷ شرکت ، حضور یافته و پس از برگزاری جلسات متعدد با گروه کارشناسان منتخب مرکز ، از میان شرکت های یاد شده ۶ شرکت انتخاب و با آنها قرارداد ساخت دیجیتایزر منعقد شد . انتظار می‌رود این گام اولین اقدام در جهت ساخت دستگاه های شتابنگار با استفاده از توان داخلی باشد .

نصب ایستگاه‌ها در مناطق جدید و جایگزینی ایستگاه‌های قدیمی

وی اعلام کرد : همزمان با تحویل دستگاه‌های شتابنگار جدید و برای استفاده بهینه از این مجموعه ، جایگزینی ایستگاه‌های شتابنگار قدیمی ، عمدتا در مناطق لرزه خیز آغاز و همچنین نصب ایستگاه‌ها در مناطق فاقد دستگاه در نقاط مختلف کشور انجام شد . در این میان همکاری ادارات کل راه و شهرسازی استان ها ، سازمان‌های مدیریت بحران و متخصصان بومی نقش مهمی در انتخاب نقاط جدید و اجرای اتاقک های شتابنگاری داشت .

به گفته مدیر شبکه ملی شتاب‌نگاری ، در سال ۹۷ و در طول سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۵۵ ایستگاه شتابنگاری با استفاده از دستگاه های نسل چهارم تجهیز شدند . در حال حاضر شبکه شتابنگاری با دارا بودن ۱۱۶۳ ایستگاه شتابنگاری فعال در بالاترین تعداد ایستگاه‌های فعال در طول تاریخ فعالیت خود است .

اولین نصب دستگاه شتاب‌نگار نسل چهارم در بم

مدیر شبکه ملی شتاب نگاری مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، گفت : اولین دستگاه شتاب نگار نسل چهارم در سال ۹۷ در بم نصب شد که این کار در سالگرد زلزله بم و به شکل سمبلیک انجام شد . بدین معنا اولین ایستگاه شتابنگاری برخط کشور در محل ارگ بم با حضور مدیران مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و مسئولان استانی و کشوری راه اندازی شد .

نصب و راه‌اندازی ۱۰ ایستگاه شتاب‌نگاری در شهر تبریز

فرزانگان همچنین نصب و راه اندازی ۱۰ ایستگاه شتاب نگاری در تبریز را از دیگر دستاوردهای کشور با همکاری مرکز تحقیقات برشمرد و افزود : شهر تبریز بی تردید یکی از مهمترین شهرهای کشور از منظر اقتصادی و لرزه خیزی است . وجود مراکز مهم صنعتی در این شهر و پیرامون آن و همچنین سابقه لرزه خیزی تاریخی متعدد آن و وجود گسل کاری و لرزه‌زای شمال تبریز و گسل های متعدد دیگر در پیرامون آن این شهر را به یکی از پرخطر ترین شهرهای کشور از این منظر تبدیل و شبکه ملی شتابنگاری کشور با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی اقدام به مکانیابی ، اجرای فونداسیون و نصب اتاقک و نصب و راه اندازی ۱۰ ایستگاه برخط شتابنگاری در این شهر در سال های ۹۷ و ۹۸ کرد .

نصب و راه‌اندازی ۱۰ ایستگاه شتاب‌نگاری در شهر مشهد

به گفته فرزانگان ، شهر مشهد نیز مانند تبریز یکی از شهرهای مهم کشور از منظر اقتصادی و لرزه خیزی است که وجه زیارتی آن موجب سفر میلیون ها زائر در سال به این شهر شده که خود موجب افزایش خطر پذیری آن در مقابل زلزله شده است . در این راستا مرکز با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری مشهد اقدام به مکانیابی ، نصب و راه اندازی ۱۰ ایستگاه شتابنگاری برخط در سطح شهر مشهد در سال ۱۳۹۸ کرد . داده های این دستگاه ها به صورت برخط به مرکز ارسال ورفتار لرزه ای منطقه بصورت دائم بررسی می‌شود .




مطالب مرتبط

ارگان‌های مختلفی از جمله سازمان زمین‌شناسی ، سازمان نقشه‌برداری کشوری ، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، پژوهشکده سوانح طبیعی ، پژوهشگاه زلزله و مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی ، تجهیزات پرتابل مرتبط با وظایف حاکمیتی خود را به صورت آزمایشی نصب و راه اندازی کردند .

|

در یک سال گذشته تعداد ۱۲ زلزله اطراف شهر کاشمر آمده است که بزرگترین آن در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ با بزرگای ۵ با عمق ۹ کیلومتر رخ داد که متاسفانه منجر به فوت ۴ نفر و خرابی‌های گسترده به خصوص در روستاهای غرب کاشمر شد . در آن زلزله بافت فرسوده شهر کاشمر و همچنین بسیاری مراکز آموزشی ...

|

با توجه به تداوم زمین‌لرزه‌ها و عمق کم‌ لرزش‌های منطقه که منجر به وقوع شتاب بالا در منطقه می‌شود ، همچنان احتمال وقوع خسارت در صورت وقوع زلزله بزرگ متوسط تا بزرگ وجود دارد . بنابراین بهسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود در محدوده این منطقه می‌تواند در اولویت اقدامات ...

|

نظرات کاربران