کرونا و ضرورت حمایت دولت از استارتاپها و شرکتهاى دانشبنیان در حوزه بحران
کشور در شرایط طبیعی هر ساله با بحرانها و خطرات ناشی از بلایای طبیعی از قبیل سیل ، زلزله ، رانش زمین و...مواجه است . شاهد هستیم که در حوزه مدیریت بحران معمولا فعالیت شرکتهای استارتاپی و دانشبنیان اندک بوده و سازمانها و ارگانهای دولتی در شکوفایی و فعال شدن این قبیل شرکتها ، حمایت لازم را ندارند . نادیده گرفتن نقش شرکتهای دانشبنیان ، خسارات فراوانی بر زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی وارد آورده و صدمات نادیده گرفتن نقش این شرکتها معمولا جبران ناپذیر است . چنانچه در بحران کنونی نیز شاهد آن هستیم . در حالیکه مدیریت بحرانهای طبیعی میتواند این هزینهها را تا حد زیادی کاهش دهد و جوامع را در برابر این بحرانها ، ایمن و مصوب کند . بحران کرونا و تهدید این ویروس همهگیر ، فرصتی است تا یکبار با نگاه کلان حداقل در سطح وزارت راه و شهرسازی در قالب کمیته یا کار گروهی ، این موضوع مورد بررسی قرار گیرد . اگرچه هم اکنون این موضوع در قالب طرح رویش در تمامی حوزههای راه و مسکن مورد توجه مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و وزارت راه و شهرسازی حمایت از شرکتهای دانشبنیان و استارتاپها را در سال ۹۸ در دستور کار قرار داده و کار خود را تا حدی پیش برده است .
بخشی از چالشها و دغدغههای حوزه مدیریت بحران که به نوعی هر ساله گریبانگیر بخش عمدهای از سازمانهای دولتی و نهادهاست شامل عدم اتخاذ مدل کلان مدیریت بحران ، ناهماهنگی بین بخشی در مقابله با بحرانها و بلایای طبیعی است .
جا دارد از این تهدید پیشرو به عنوان فرصت ارزشمند استفاده کرده و با توسعه زیرساختهای اطلاعاتی و دادههای فناورانه هوشمند از پراکندگی و توزیع جمعیت در سطح شهرها و روستاها ، فروشگاهها ، مراکز تجاری ، خدماتی ، رستورانها ، بیمارستان ها ، جلوگیری شود . پیشنهاد میشود ، اطلاعات به شکل یکپارچه با هماهنگی سازمانهای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی ، وزارت بهداشت ، وزارت راه و شهرسازی ، سازمان ثبت اسناد و املاک ، شهرداریها ، در اختیار شرکت های دانش بنیان و استارتاپها قرار بگیرد . با انجام این قبیل اقدامات میتوان ، زمینه شکلگیری و توسعه شرکت های دانش بنیان را در سطح کشور ایجاد کرد .
به هر حال کنار گذاشتن خطی مشیهای گذشته در مواجهه با بحران ، بدون شک برای همه ثابت شده است . به عنوان نمونه ، زمانیکه در یک نقطهای از کشور بحرانی ایجاد میشود ، دسترسی به اطلاعات جمعیتی و تفکیک مدلهای خاص آماری از ساکنان منطقه و امکانات موجود و برنامهریزی سریع و دسترسی هوشمند و یکپارچه سازمان های درگیر در بحران میتواند خدمات اولیه را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهد . بدینشیوه ، میتوان جلوی بسیاری از کارهای موازی و تکراری را گرفت .
این مقوله مهم بدون شک با حضور و رشد شرکتهای دانش بنیان تخصصی ، سرعت خدماترسانی و شناسایی افراد آسیبدیده را سرعت داده و در عین حال موجب تسریع در ارایه خدمات اجتماعی و روانی پس از بحران میشود .
خوشبختانه زیر ساخت ظهور چنین شرکتها در کشور به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته است و در قالب پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری دانشگاههای مطرح کشور آماده ارایه خدمات هستند .
جواد اسفندانی - مدیر تجاریسازی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی