در حال بارگذاری ...

کاهش قابل توجه حجم معاملات مسکن در فروردین ماه به دلیل شیوع کرونا

سیاست ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی توسط دولت نیز اگر به درستی دنبال شود ، می‌تواند میزان عرضه مسکن را به حد متعادلی برساند و در کنترل قیمت بسیار موثر باشد .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس ، گفت : دامنه تغییرات قیمت مسکن امسال به اندازه میزان نرخ تورم یا کمتر از آن خواهد بود .

سید احسن علوی با بیان اینکه آمارهای رسمی از وضعیت بازار مسکن در اسفند ماه حکایت از رشد نزدیک ۸ درصدی میانگین قیمت مسکن در تهران با وجود کاهش حجم معاملات مسکن نسبت به ماه قبل از آن دارد ، اظهار کرد : این آمارها نشان می‌دهد رکود تورمی در بازار مسکن همچنان حاکم است و این وضعیت نه فقط در تهران ، بلکه در بسیاری از شهرهای دیگر نیز وجود دارد .

وی با اشاره به اثر مستقیم شیوع کرونا بر بازار مسکن ، پیش‌بینی کرد با توجه به رکود فراگیر بازارهای مختلف که در فروردین ماه نسبت به اسفند بیشتر و عمیق‌تر شده است ، در بازار مسکن نیز حجم معاملات مسکن در فروردین ریزش قابل توجهی خواهد داشت که از آمار همیشگی معاملات در این ماه نیمه تعطیل نیز می‌تواند به مراتب کمتر باشد .

وی از بخش مسکن به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی یاد کرد که رونق آن می‌تواند چرخ صنایع بسیاری را به گردش درآورد ، اما گفت : کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان مسکن از یک‌سو و شیوع کرونا و اثر رکودی آن بر بازارهای مختلف از سوی دیگر ، نشان می‌دهد در این بازار احتمال جهش قیمت مسکن در سال جاری نزدیک به صفر است و دامنه رشد قیمت مسکن امسال بسیار محدود خواهد شد .

به گفته این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اگر شیوع یروس کرونا کنترل شود و به تدریج بازارهای اقتصادی به وضعیت عادی بازگردد ، در این صورت دامنه تغییرات قیمت مسکن امسال به اندازه میزان نرخ تورم یا کمتر از آن خواهد بود . افزایش قیمت مسکن تابع عوامل مختلفی مانند افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزدها و نیز وضعیت دیگر بازارها به ویژه بازار ارز خواهد بود ؛ با این همه بسیار بعید است با شرایط فعلی افزایش قیمت مسکن قابل توجه باشد و از نرخ تورم عمومی پیشی بگیرد .

وی گفت : سیاست ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی توسط دولت نیز اگر به درستی دنبال شود ، می‌تواند میزان عرضه مسکن را به حد متعادلی برساند و در کنترل قیمت بسیار موثر باشد .

 




مطالب مرتبط

در خردادماه حجم معاملات مسکن در تهران ۱۴.۱ درصد نسبت به خردادماه سال قبل افزایش پیدا کرد و از طرفی هم افزایش قیمت‌ها در تهران ۹.۷ درصد بوده است .

|

رسیدن به عدد ۵۰۰ هزار قرارداد حاکی از صرفه‌جویی ۷۸۰ میلیارد تومانی سامانه خودنویس دارد .

|

شفاف سازی در شکستن قیمت‌ها تاثیرگذار است و وزارت راه و شهرسازی با تدوین و اجرای برنامه‌هایی مانند «سامانه خودنویس» جلوی فعالیت واسطه گرانی که با نیت کالای سرمایه ای بر روی مسکن کار می‌کنند را با مشکل مواجه می‌کند .

|

قانون ساماندهی بازار اجاره و مسکن که مراحل بررسی در شورای نگهبان را طی می‌کند در صورت تایید ، تصویب و ابلاغ ، قانون مناسبی برای شفاف‌سازی در حوزه مسکن و اجاره به شمار می‌رود .

|

اقدامات بخش مسکن بسیار امیدوارکننده است ؛ برای مثال در استان سمنان و برخی دیگر از استان‌ها ، جهشی بسیار عالی در بخش مسکن صورت گرفته و مردم رضایتمندی قابل توجهی از این امر دارند .

|

نظرات کاربران