در حال بارگذاری ...
  • برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید مسکن در پروژه طرح اقدام ملی استان تهران

    زمین‌های تخصیص داده شده به طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای دماوند ، صفا دشت ، شریف آباد و فیروزکوه ، کیلان و پیشوا به بنیاد مسکن تحویل داده شده و در مراحل طراحی و اخذ پروانه هستند . از نظر پیشرفت فیزیکی ، ۱۱هزار واحد قرار است توسط بنیاد مسکن اجرایی شود و ۲هزار واحد نیز توسط ستاد اجرایی فرمان امام عملیاتی می‌شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت : برنامه ریزی در اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به این صورت است که تحویل واحدهای طرح در بازه زمانی ۲ ساله انجام می‌شود . امیدواریم باقیمانده پروژه های این طرح در اوایل سال ۹۹ شروع و قبل از پایان سال ۱۴۰۰ با کمک سازنده‌ها به متقاضیان تحویل داده شود .

    خلیل محبت خواه در خصوص طرح اقدام ملی در استان تهران اظهار داشت : در مرحله اول بعد از ابلاغ برنامه اولیه طرح اقدام ملی مسکن ، برنامه استان تامین زمین برای ۷۳ هزار واحد بود . با تلاش‌هایی انجام شده ، این امکان به وجود آمد که برای ۶۶ هزار واحد مسکونی زمین تامین و این ظرفیت اعلام شد . در واقع به تعداد ۶۶ هزار متقاضی که در مرحله اولیه پذیرش شدند ، زمین مناسب موجود است . ثبت‌نام در ۴ شهر پرند هشتگرد پردیس و ایوانکی برای نزدیک به ۴۶ هزار واحد و در سایر شهرها برای ۲۰ هزار واحد انجام شد که در مجموع ۶۶ هزار واحد برای ۶۶ هزار متقاضی واجد شرایط احداث خواهتد شد .

    وی افزود : به دنبال این هستیم تا ظرفیت تولید مسکن را در طرح اقدام ملی مسکن افزایش دهیم . بخشی از این افزایش از محل افزایش ظرفیت انجام می‌شود و بخشی از محل ریزش متقاضیان و کسانی که انصراف داده‌اند . مرحله دوم ثبت نام و تکمیل ظرفیت هم خوشبختانه به خوبی انجام شد . پس از زمان اعلامی افرادی که پیامک ارسال کرده و رزرو شده‌اند ، وارد سایت اقدام ملی خواهند شد و مراحل ثبت نام را طی می کنند تا در مرحله بعدی پالایش شوند .

    محبت خواه با بیان این که تیم اقدام ملی اداره کل راه و شهرسازی تهران تاکنون بیش از ۱۰ جلسه سه ساعته هفتگی را برای پایش زمین‌های پیشنهادی برگزار کرده است ، بیان داشت : براساس گزارش تهیه و ارائه شده ، مدیران شهرستان ها و حوزه های املاک و حقوقی ، مسکن و شهرسازی و معماری همه در این تیم حضور فعال دارند و پس از بحث و بررسی در جلسات ، پایش های میدانی انجام می‌شود . تمام پروژه‌ها در استان تهران در قالب فروش اقساطی زمین (۵ ساله) است . یک بخش از قرادادهای ساخت و ساز اقدام ملی در بحث مشارکت جای می‌گیرد و بخشی هم به صورت واگذاری زمین ۹۹ ساله بوده که در قالب انجام تفاهم با ارگان‌ها برای تامین مسکن کارکنان آن‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و... انجام می‌شود .

    مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت : هدف از توضیح سرفصل‌های اصلی طرح اقدام ملی مسکن این است که مخاطب بداند طرح اقدام ملی ، اقدام ملی «تولید مسکن» است . یعنی محرک ، ابزارهای مختلفی از جمله وام ، فروش اقساطی زمین ، اجاره ۹۹ ساله زمین ، تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام، قراردادهای مشارکتی روی زمین‌های با ارزش کارشناسی و قیمت بالا است که به تحریک تولید مسکن در کشور و افزایش عرضه کمک می‌کند .

    رییس طرح اقدام ملی استان تهران درادامه با بیان این که طرح اقدام ملی مسکن یک پروژه عظیم است ، گفت : زمین‌های تخصیص داده شده به طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای دماوند ، صفا دشت ، شریف آباد و فیروزکوه ، کیلان و پیشوا به بنیاد مسکن تحویل داده شده و در مراحل طراحی و اخذ پروانه هستند . از نظر پیشرفت فیزیکی ، ۱۱هزار واحد قرار است توسط بنیاد مسکن اجرایی شود و ۲هزار واحد نیز توسط ستاد اجرایی فرمان امام عملیاتی می‌شود .

    وی با بیان این که برنامه‌ریزی ما برای تحویل واحدهای طرح اقدام ملی مسکن ۲ ساله است ، گفت : امیدواریم که باقیمانده پروژه های طرح اقدام ملی مسکن تهران نیز در اوایل سال ۹۹ شروع شود و قبل از پایان سال ۱۴۰۰ با کمک سازنده‌ها به متقاضیان تحویل داده شود .

    وی با اعلام آغاز کلنگ زنی پروژه‌های طرح اقدام تولید مسکن در ادامه کلنگ زنی تهرانسر و در شهرهای استان طی بهار و تابستان امسال ، گفت : سخت‌ترین قسمت طرح اقدام ملی مسکن و بزرگترین مشکل کار در طرح اقدام ملی مسکن تامین زمین مناسب بود .

    وی گفت : اگر زمین در جای مناسب ، یعنی در بافت شهری یا نزدیک به بافت شهری انتخاب شود ، به این معنی است که آب و برق و گاز در مجاورت زمین وجود دارد و این گونه نیست که نزدیک‌ترین تاسیسات زیربنایی به پروژه ما ۵ کیلیومتر آن طرف‌تر باشد . ما تجربه مسکن مهر را گذرانده‌ایم و این تجربیات قطعا چراغ راه‌مان قلمداد می‌شود . به عنوان مثال زمین های اختصاص یافته در دماوند در ورودی شهر بوده و زمین اسلامشهر در داخل شهرک واوان اسلام شهر در بلوار ولی عصر و سایر اراضی هم تماماً در محدوده شهرها و بافت مسکونی قرار دارند . ما دنبال این هستیم که خطاهایمان را تکرار نکرده و امیدواریم مردم در این مسیر همکاری لازم را انجام دهند.

    محبت خواه با بیان این که نقش بنیاد مسکن نیز در این موضوع بسیار برجسته است، گفت: پروژه طرح اقدام ملی مسکن در دماوند ۲ هزار واحد است که این تعداد در قالب ۴ پروژه ۵۰۰ واحدی پیش‌بینی شده و بنیاد مسکن سرمایه گزاران مختلفی را برای آن در نظر گرفته است. به واقع خرد کردن پروژه و ساخت آن توسط سازنده‌های مختلف امکان عملیاتی شدن آن در طول ۲ سال را فراهم می‌کند .

    مدیر‌کل راه و شهرسازی استان تهران در ادامه با اشاره به دلایل مشکلات مربوط به پروژه ۵ هزار واحدی مسکن مهر در اسلامشهر یا ۸ هزار واحدی پاکدشت گفت : این پروژه‌ها قرار بود به شکل متمرکز ساخته شود . حجم پروژه بسیار زیاد بود و زمان زیادی نیاز داشت . آماده سازی زمین ، زیر ساخت ، آب و برق و گاز به اندازه خود ساخت پروژه انرژی می‌گرفت و این ظرفیت دربخش دولتی وجود نداشت . با این حال در اقدام ملی ما فقط با یک مدل جلو نمی رویم و تمام سناریوهای و توان بخش دولتی و خصوصی را به خدمت خواهیم گرفت . به عنوان مثال در طرح اقدام ملی مسکن یک پروژه ۷۰۰واحدی در اسلامشهر داریم که در مقایسه با پروژه ۵هزار واحدی مسکن مهر اسلامشهر به دلیل انتخاب زمین مناسب ، کوچک بودن مقیاس پروژه ، فرآهم بودن زیرساخت‌ها و همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگر عملیاتی خواهد شد.

    محبت خواه تصریح کرد: بدون شک سوال بسیاری از مردم این است که چطور طرح اقدام ملی در مقایسه با طرح مسکن مهر که ۱۰ ساله به پایان رسید، قرار است طی ۲ سال به اتمام برسد. اگرچه طرح استان تهران بزرگ مقیاس است اما این طرح را در شهرستان ها خردتر و کوچک‌تر کرده‌ایم. ضمن اینکه این طرح در زمین‌های داخل بافت شهری و یا چسبیده به بافت طرح اجرا می‌شود و نیاز به آوردن زیرساخت‌ها نخواهیم داشت در نتیجه زمان در بحث اجرا قابل مدیریت است.

    وی ادامه داد : از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن تقاضا داریم این طرح را جدی بگیرند . بخش مهم طرح ملی مسکن بر عهده متقاضیان است و بانک مسکن به مرور در مراحل ساخت مسکن ، وام و تسهیلات بانکی را تزریق خواهد کرد . بخشی از هزینه ساخت مسکن را خود متقاضیان تعهد می‌کنند . متقاضی باید در نظر داشته باشد این مبالغ را به موقع پرداخت کند . اگر آورده‌های مالی متقاضیان به موقع به پروژه‌ها تزریق نشود ، باعث طولانی شدن پروژه می‌شود و خستگی دست اندرکاران و متقاضیان را در پی دارد .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران افزود : بخشی از پروژه‌های مسکن مهر که با موفقیت و به موقع پایان یافت و مردم در آن ساکن شدند ، همان‌هایی بودند که مردم پای کار بودند و و آورده‌های خود را به موقع واریز می‌کردند . در بخش دولت هم بدنه کارشناسی و هم بدنه مدیریتی از تجربیاتی که در مسکن مهر اتفاق افتاد (شامل  جانمایی پروژه‌ها ، فاصله با شهرها ، تامین خدمات زیربنایی) به عنوان تجربه برای عملکرد بهتر در طرح اقدام ملی مسکن استفاده می‌کند و با سرمایه‌گزاران بخش خصوصی داخلی و خارجی مذاکراتی داشته‌ایم و از طرح‌های نوین و سبز در حوزه انبوه سازی و صنعتی سازی حمایت خواهیم کرد




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران از اجرای ۲۶۵۴ واحد مسکن حمایتی در شهرهای دماوند ، ملارد ، رباط کریم و اسلامشهر خبر داد ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از الحاق ۷۴۹ هکتار از اراضی دولتی به بافت روستایی هفت شهر استان خبر داد .

    |

    تخمین زده شده است که در کشور قریب به ۵۰۰ هزار خانه خالی وجود دارد و تاکنون ۱۲۰ هزار واحد مسکونی خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، بذرپاش با تاکید بر اینکه سیاست دولت سیزدهم مداخله حداکثری دولت در بخش مسکن برای جبران کاهش تولید در این بخش بود ، گفت : کاهش ...

    |

    موجرانی که سقف اجاره بها را رعایت نکنند سه برابر اجاره یک ماه جریمه خواهند شد .

    |

    نظرات کاربران