در حال بارگذاری ...

ارائه مشوق به بخش خصوصی در اجرای طرح اقدام ملی مسکن توسط دولت

مالکان واحدهای تکمیل شده و فاقد متقاضی بخش خصوصی در صورت تمایل می­توانند واحدهای خود را جهت استفاده در طرح اقدام ملی مسکن به دستگاه ­های متولی ارائه نمایند . در این صورت مالک از امتیازات زیر برخوردار خواهد شد .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاونت مسکن و ساختمان از ارایه مشوق به مالکان و سازندگان دارای زمین ، واحدهای مسکونی نیمه تمام و تکمیل شده برای مشارکت در مسکن ملی ، خبر داد و جزئیات این مشوق‌ها را اعلام کرد .

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد : به منظور ایجاد هم‌افزایی بین بخش­های مختلف دولتی و خصوصی از تمامی سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی مالک که دارای زمین در محدوده شهرها ، دارای واحدهای مسکونی نیمه تمام و دارای واحدهای مسکونی تکمیل شده­ آماده فروش، هستند دعوت می شود تا در اجرای طرح اقدام ملی مسکن همکاری و مشارکت کنند .

این دسته از سرمایه گذاران می‌توانند از مشوق‌های تعیین شده در این خصوص از جمله اعطای تسهیلات ساخت بدون سپرده یا تسهیلات خرید مسکن ، معرفی متقاضی خریدِ واحد مسکونی و تامین هزینه ساخت در طول اجرا توسط متقاضیان ، امکان پیش­ فروش ، بعضاً و در صورت امکان تغییر کاربری اراضی و.... استفاده کنند .

تاکید می‌شود که اراضی و پروژه های معرفی شده در سامانه طرح اقدام ملی معرفی و در صورت وجود متقاضی ، در فرآیند استفاده از کلیه تسهیلات تعریف شده در طرح اقدام ملی مسکن قرار خواهند گرفت .

با اعلام معاونت مسکن و ساختمان ، برخی از مشوق های فراهم شده برای بخش خصوصی به شرح زیر است .

الف - اراضی بخش خصوصی با کاربری مسکونی یا کاربری‌های قابل تبدیل به مسکونی :

مالکان اراضی با کاربری مسکونی (به‌صورت ملکی یا اوقافی) بخش خصوصی که ممکن است خود دارا یا فاقد مسکن باشند ، می ­توانند اراضی تحت تملک خود را جهت استفاده در طرح اقدام ملی مسکن به اشتراک بگذارند . در این صورت تسهیلات زیر از سوی وزارت راه و شهرسازی برای ایشان برقرار خواهد شد .

- در صورتی که زمین دارای کاربری غیرمسکونی باشد ، مشروط به امکان تغییر کاربری برابر ضوابط معماری و شهرسازی و حسب تصویب در مراجع ذیربط ، اقدامات لازم درخصوص تغییر کاربری زمین به عمل خواهد آمد .

- وام بانکی با میانگین هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و بدون نیاز به سپرده ­گذاری به واحدهای احداثی دارای متقاضی طرح اقدام ملی مسکن تعلق خواهد گرفت .

- متقاضی واجد شرایط که از تمکن مالی لازم برای تامین سهم آورده برخوردار است به مالک جهت پیش‌خرید واحدهای احداثی معرفی خواهد شد .

- بخشی از هزینه ساخت پروژه در طول دوره ساخت توسط متقاضیان و بخش دیگر از طریق تسهیلات بانکی تامین خواهد شد و سهم مالک در تامین هزینه ساخت، حداقلی خواهد بود .

- چنانچه مالک زمین ، خود فاقد مسکن ملکی باشد، یکی از واحدهای احداثی پروژه متعلق به او خواهد بود .

- چنانچه مالک زمین دارای فرزند بالای ۱۸ سال فاقد مسکن باشد ، در صورت تمایل می­تواند از به تعداد فرزندان بالای ۱۸ سال از واحدهای احداثی برای فرزندان واجد شرایط خود نیز استفاده کند .

- چنانچه پروژه موردنظر در قالب انبوه­‌سازی اجرا شود به مالک زمین اجازه داده می‌­شود ، یک سوم از واحدهای احداثی را بنا به تشخیص خود به افرادی که تمایل دارد و با قیمت مورد نظر خود (عرف بازار) بفروشد . تعیین و تشخیص پروژه انبوه در هر استان برای استفاده از این ظرفیت بر عهده معاونت مسکن و ساختمان است .

- در صورتی که زمین فاقد پروانه ساختمانی باشد ، از سوی دستگاه متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن به شهرداری مربوطه جهت تسهیل و تسریع و تخفیف در صدور پروانه ساختمانی معرفی خواهد شد .

- دستگاه متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن پروژه موردنظر را جهت استفاده از ظرفیت ایجاد شده در تخفیف هزینه نظارت مهندسی به سازمان نظام مهندسی معرفی می‌کنند .

واحدهای نیمه­ تمام بخش خصوصی :

مالکان واحدهای نیمه تمام بخش خصوصی در صورت تمایل می­‌توانند واحدهای مورد نظر را جهت استفاده در طرح اقدام ملی مسکن عرضه کنند . در این صورت مالک از امتیازات زیر برخوردار خواهد شد .

- برای واحدهای مسکونی پروژه که فاقد متقاضی هستند ، متقاضی جهت خرید و تملک واحد مسکونی معرفی خواهد شد .

- پروژه توسط دستگاه متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن به شبکه بانکی جهت اخذ تسهیلات (ساخت) مکمل معرفی خواهد شد .

- هزینه­ های انجام شده در پروژه تا مقطع حاضر بر اساس قیمت کارشناسی روز برآورد و پس از تایید دستگاه متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن و کسر سهم تسهیلات بانکی اخذ شده تا آن مقطع توسط متقاضیان نهایی واحد مسکونی به مالک پرداخت می­ گردد .

- هزینه‌های باقیمانده اجرای پروژه در طول دوره ساخت توسط متقاضیان تامین و به مالک پرداخت می ­شود .

- در صورت وجود اراضی مناسب در شهر محل معرفی پروژه یا سایر شهرها در استان مربوطه، امکان تهاتر پروژه با اراضی دستگاه متولی طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد .

- دستگاه متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن حسب مورد ، پروژه را به معاونت مسکن معرفی تا در خصوص معرفی متقاضی از سامانه ثبت نام طرح اقدام ملی یا از ارگان‌ها و دستگاه­‌های طرف تفاهم با وزارت راه و شهرسازی (وزارت آموزش و پرورش ، ودجا ، وزارت تعاون ، ودجا و...) در چارچوب مفاد تفاهم‌نامه معرفی اقدام شود .

واحدهای تکمیل شده بخش خصوصی :

مالکان واحدهای تکمیل شده و فاقد متقاضی بخش خصوصی در صورت تمایل می­توانند واحدهای خود را جهت استفاده در طرح اقدام ملی مسکن به دستگاه ­های متولی ارائه نمایند . در این صورت مالک از امتیازات زیر برخوردار خواهد شد .

- در صورت وجود اراضی مناسب در شهر محل معرفی پروژه یا سایر شهرها در استان مربوطه امکان تهاتر پروژه با اراضی دستگاه متولی طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد .

- در صورت امکان تهاتر زمین ، دستگاه متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن ، پروژه را به معاونت مسکن معرفی تا متقاضی از طریق سامانه ثبت نام طرح اقدام ملی یا از متقاضیان ارگان­ ها و دستگاه ­های طرف تفاهم با وزارت راه و شهرسازی (وزارت آموزش و پرورش ، ودجا ، وزارت تعاون ، ودجا و...) در چارچوب مفاد تفاهم­نامه معرفی شود .

- دستگاه متولی طرح اقدام ملی مسکن فراخوان مربوط به معرفی پروژه و جذب متقاضیان خرید را با اولویت دارندگان تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم بانک مسکن در سایت اقدام ملی مسکن اعلام نموده و نسبت به جذب این متقاضیان برای تملک واحدهای موضوع پروژه اقدامات لازم را انجام خواهد داد .

- در صورت تمایل و توافق مالک ، زمینه لازم برای استفاده از ظرفیت طرح تضمین فروش اقساطی مسکن در بانک مسکن با کاهش حداقل یک درصد کارمزد بانک فراهم می‌آید .




مطالب مرتبط

تاکنون برای ساخت یک میلیون و ۷۲ هزار و ۷۰۱ واحد مسکونی در قالب انبوه سازی و واگذاری زمین دولتی به صورت اجاره ۹۹ ساله در شهرها واگذار شده است .

|

از ظرفیت‌هایی که در قانون بودجه و برنامه هفتم هم لحاظ شده ، بسته‌های تشویقی ۱۹ گانه برای بافت‌های فرسوده است که توسط شهرداری‌های استان بر اساس شرایط خاص هر شهر بومی سازی شده و با اخذ مصوبه از کمسیون ماده پنج هم اکنون در حال اجرا است که امیدواریم ساکنین و متقاضیان محلات مورد ...

|

اجرای طرح نهضت ملی مسکن و شروع عملیات اجرائی بالغ بر ۲ میلیون و ۶۳۰ هزار واحد در قالب برنامه های مختلف در حال اجراست . اجرای این واحدها در قالب‌های واگذاری انفرادی و گروهی زمین دولتی به متقاضیان واجد شرایط شهری و روستایی ، اجرای پروژه های انبوه سازی در زمین های دولتی برای ...

|

مدیریت انرژی و صرفه جویی و بهینه مصرف کردن انرژی امروزه به یکی از چالش‌های مهم در دنیا تبدیل شده و کشور ما هم از این قضیه مستثنی نیست و توصیه می‌شود که الگوی مناسب مصرف انرژی را در سراسر کشور رعایت کنیم .

|

از ۳۵ هزار و ۱۸۶ نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در شهر سقز ، ۱۳هزار و ۵۰۲ نفر متقاضی تأیید اولیه و نهایی شده اند .

|

نظرات کاربران