در حال بارگذاری ...
  • تشریح عملکرد بنیاد مسکن در شهرهای کوچک و روستاهای سراسر کشور

    طبق هماهنگی به وجود آمده ، تفاهم نامه همکاری مشترک فی مابین سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با موضوع تامین ۴۰۹۴۰ واحد مسکونی در ۹ استان کشور در دو سال ۹۷ (۱۶۰۰۰ واحد) و ۹۸ (۲۴۹۴۰ واحد) تنظیم گردید . که تاکنون ۱۲۳۰۰ واحد آن به پایان رسیده و ۲۸۶۴۰ واحد آن در حال اجراست .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، فعالیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مجری سیاست‌های کلان وزارت راه و شهرسازی در ساخت ﻣﺴﮑﻦ روستایی ، بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از مخاطرات و عمران روستایی تشریح شد .

    بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مجری سیاست‌های کلان وزارت راه و شهرسازی در احداث و بازسازی واحدهای مسکونی روستایی است . فعالیت‌های آن بنیاد در ساخت ﻣﺴﮑﻦ روستایی از جمله واﺣﺪﻫﺎی ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ بازسازی ﺷﺪه در ﻣﻨﺎﻃﻖ آﺳﯿﺐ دﯾﺪه از ﺳﻮاﻧﺢ ﻃﺒﯿﻌﯽ ، واﺣﺪ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ اﺣﺪاث ﺷﺪه ﻃﺮح وﯾﮋه ﺑﻬﺴﺎزی و ﻧﻮﺳﺎزی ﻣﺴﮑﻦ روﺳﺘﺎﯾﯽ و تامین مسکن اقشارمحروم روستایی (تفاهم نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور) تشریح شد . همچنین فعالیت‌های بنیاد در عمران روستایی که شامل تهیه طرح هادی و اجرای آنهاست ، نیز اعلام شد .

    بازسازی واحدهای مسکونی در ﻣﻨﺎﻃﻖ آﺳﯿﺐدﯾﺪه از ﺳﻮاﻧﺢ ﻃﺒﯿﻌﯽ

    آﻣﺎر واﺣﺪﻫﺎی ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ بازسازی ﺷﺪه در ﻣﻨﺎﻃﻖ آﺳﯿﺐ‌دﯾﺪه از ﺳﻮاﻧﺢ ﻃﺒﯿﻌﯽ نشان می‌دهد ، تعداد کل واﺣﺪﻫﺎی ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ بازسازی شده (احداثی و ﺗﻌﻤﯿﺮی) در ﻣﻨﺎﻃﻖ آﺳﯿﺐ دﯾﺪه از ﺳﻮاﻧﺢ ﻃﺒﯿﻌﯽ از ابتدا تاکنون تعداد ۱۸۷۰۰۰۰ واحد مسکونی است که این آمار به تفکیک در سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۵۶۳۹۲ واحد مسکونی ، در سال ۱۳۹۷ تعداد ۲۳۵۹۱ واحد مسکونی و در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۴۱۴۹۷ واحد مسکونی بوده است .

    واحدهای اﺣﺪاث ﺷﺪه ﻃﺮح وﯾﮋه ﺑﻬﺴﺎزی و ﻧﻮﺳﺎزی ﻣﺴﮑﻦ روﺳﺘﺎﯾﯽ

    آﻣﺎر واﺣﺪ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ اﺣﺪاث ﺷﺪه با ﻃﺮح وﯾﮋه ﺑﻬﺴﺎزی و ﻧﻮﺳﺎزی ﻣﺴﮑﻦ روﺳﺘﺎﯾﯽ حاکی است که ﺗﻌﺪاد واﺣﺪ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ پایان یافته ﻃﺮح وﯾﮋه ﺑﻬﺴﺎزی و ﻧﻮﺳﺎزی ﻣﺴﮑﻦ روﺳﺘﺎﯾﯽ تا کنون تعداد ۱۷۳۸۰۰۰ واحد مسکونی است . این آمار به تفکیک برای سال ۱۳۹۶ تعداد ۴۵۲۱۸ واحد مسکونی ، برای سال ۱۳۹۷ تعداد ۷۴۰۳۵ واحد مسکونی و برای  سال ۱۳۹۸ تعداد ۸۴۰۰۰ واحد مسکونی احداث شده (و ۹۴۰۰۰ واحد در حال اجرا) بوده است .

    علاوه بر این از سال ۱۳۸۴ تاکنون حدود ۴۰۳۹۳۳ واحد روستایی در سوانح بازسازی شده است . بنابراین ، تعداد کل واحدهای احداثی مقاوم روستایی از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۲۱۴۱۹۳۳ واحد است .

    تامین مسکن اقشار محروم روستایی (تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور)

    طبق هماهنگی به وجود آمده ، تفاهم نامه همکاری مشترک فی مابین سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با موضوع تامین ۴۰۹۴۰ واحد مسکونی در ۹ استان کشور در دو سال ۹۷ (۱۶۰۰۰ واحد) و ۹۸ (۲۴۹۴۰ واحد) تنظیم گردید . که تاکنون ۱۲۳۰۰ واحد آن به پایان رسیده و ۲۸۶۴۰ واحد آن در حال اجراست .

    عمران روستایی از ابتدا تاکنون

    عملکرد بنیاد مسکن در عمران روستایی شامل تهیه طرح‌های هادی روستایی و اجرای طرح‌های هادی روستایی است .

    ﺗﻬﯿﻪ ﻃﺮح‌ﻫﺎی ﻫﺎدی روﺳﺘﺎﯾﯽ

    ﺗﻌﺪاد تهیه ﻃﺮﺣﻬﺎی ﻫﺎدی روﺳﺘﺎﯾﯽ برای روستاهای کشور ، از ابتدا تا کنون تعداد ۳۸۶۰۶ روستا (۹۹درصد  روستاهای بالای ۲۰ خانوار) و تعداد بازنگری طرح های هادی که افق طرح های آنها به اتمام رسیده بوده ۹۹۵۰ روستاست. عملکرد در سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۷۵ روستای جدید و بازنگری طرح هادی تعداد ۱۳۱۷ روستا، عملکرد در سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۳۶ روستای جدید و بازنگری طرح هادی تعداد ۱۲۵۵ روستا و عملکرد در سال ۱۳۹۸ تعداد ۴۰ روستای جدید و بازنگری طرح هادی تعداد ۷۳۰ روستا بوده است .

    اﺟﺮای ﻃﺮح‌ﻫﺎی ﻫﺎدی روﺳﺘﺎﯾﯽ

    ﻃﺮح‌های ﻫﺎدی روﺳﺘﺎﯾﯽ از ابتدا تاکنون در ۱۹۶۸۴ روستا (۴۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار) ، در سال ۱۳۹۶ تعداد ۷۴۰۰ روستا (۱۶۹۳ روستای جدید و ۵۷۰۷ روستای نیمه تمام) ، در سال ۱۳۹۷ تعداد ۵۴۴۴ روستا (۹۰۷ روستای جدید و ۴۵۳۷ روستای نیمه تمام) و در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۶۲۵ روستا (۳۵۳ روستای جدید و ۱۲۷۲ روستای نیمه تمام) اجرا شده است .

    سایر فعالیت‌های بنیاد در روستاها و شهرها

    ﭘﺮداﺧﺖ وام ﻗﺮض‌اﻟﺤﺴﻨﻪ روﺳﺘﺎﯾﯽ ﺗﻌﻤﯿﺮ و ﺳﺎﺧﺖ ﺣﻤﺎم ﻣﺴﮑﻦ روﺳﺘﺎﯾﯽ ، زﻣﯿﻦ‌ﻫﺎی واﮔﺬار ﺷﺪه روﺳﺘﺎﯾﯽ ، ﺻﺪور اﺳﻨﺎد اﻣﺎﮐﻦ روﺳﺘﺎﯾﯽ و اﻣﺎﮐﻦ ﺷﻬﺮی در شهرهای زیر ۲۵۰۰۰ نفر ، ﺧﺪﻣﺎت ﻓﻨﯽ درخصوص ﺻﺪور ﭘﺮواﻧﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن‌ﻫﺎی روﺳﺘﺎﯾﯽ در قالب پاسخ به استعلامات ، ساخت مسکن برای خانوارهای دارای حداقل دو معلول ، فعالیت بنیاد مسکن در ساماندهی کپرنشینان .

    در خصوص ﭘﺮداﺧﺖ وام ﻗﺮض اﻟﺤﺴﻨﻪ روﺳﺘﺎﯾﯽ ﺗﻌﻤﯿﺮ و ﺳﺎﺧﺖ ﺣﻤﺎم ﻣﺴﮑﻦ روﺳﺘﺎﯾﯽ از سال ۹۳ تاکنون تعداد ۷۵۸۴۰ نفر خانوار ، در سال ۹۶ نیز ۴۳۳۸ خانوار ، در سال ۹۷ تعداد ۴۰۴۱ خانوار و در سال گذشته ۷۲۰ خانوار از وام قرض‌الحسنه تعمیر مسکن روستایی در این موضوع استفاده کردند .

    در زمینه زمین های واگذار شده روستایی ، تعداد قطعات زﻣﯿﻨ‌ﻬﺎی واﮔﺬار ﺷﺪه روﺳﺘﺎﯾﯽ از ﺑﺪو ﺷﺮوع ﺗﺎکنون تعداد ۶۵۳۳۷۸  قطعه بوده که این آمار به تفکیک برای سال ۱۳۹۶ تعداد ۲۱۱۶۴ قطعه ، در سال ۱۳۹۷ تعداد ۲۵۵۴۴ قطعه و در سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۵۲۹۲ قطعه بوده است . (مساحت هرقطعه ۳۰۰ تا ۴۰۰ مترمربع است)

    در خصوص صدور اسناد مالکیت روستایی نیز اﺳﻨﺎد ﺻﺎدر ﺷﺪه روستایی از ابتدا ﺗﺎ کنون ، تعداد ۳۳۱۵۰۴۳ سند است که این آمار به تفکیک برای سال ۱۳۹۶ تعداد ۷۸۶۸۸ سند،  در سال ۱۳۹۷  تعداد ۶۹۸۶۱ سند و در سال ۱۳۹۸  تعداد ۴۱۸۴۵ سند بوده است .

    در زمینه صدور اسناد اماکن شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ، ﺗﻌﺪاد اﺳﻨﺎد ﺻﺎدر ﺷﺪه شهری در شهرهای زیر ۲۵۰۰۰ نفر از ابتدا ﺗﺎکنون ، تعداد ۲۳۷۶۶۴ سند است که این آمار به تفکیک برای سال ۱۳۹۶ تعداد ۲۸۴۹۸ سند ، در سال ۱۳۹۷ تعداد ۲۶۳۲۳ سند و در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۷۸۵۰ سند بوده است .

    در خصوص خدمات فنی ﺻﺪور ﭘﺮواﻧﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن‌ﻫﺎی روﺳﺘﺎﯾﯽ (پاسخ به استعلامات) ، ﺗﻌﺪاد ﺧﺪﻣﺎت ﻓﻨﯽ در قالب پاسخ به استعلامات مراجع قانونی جهت صدور پروانه ساختمان‌های روستایی ، از ﺑﺪو ﺷﺮوع ﺗﺎکنون تعداد ۲۶۳۲۴۷۷ واحد کار انجام شد . این آمار به تفکیک در سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۷۵۷۰۹ واحد، در سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۵۹۷۱۲ واحد و عملکرد در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۷۱۵۸۰ بوده است .

    در زمینه ساخت مسکن برای خانوارهای دارای حداقل دو معلول نیز ، طی تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی ، سازمان بهزیستی و انجمن خیرین مسکن‌ساز جهت تامین مسکن برای خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول که حدود ۱۴۳۲۴ خانوار (۶۵۸۸ خانوار روستایی و ۷۷۳۶ خانوار شهری) هستند ، اقدام شده است . تاکنون تعداد ۸۰۶۸ واحد مسکونی شامل (۳۶۳۱ واحد روستایی و ۴۴۳۷ واحد شهری ) به اتمام رسیده است . عملکرد در سال ۱۳۹۸ تعداد ۵۵۴۶  بوده است .

    در خصوص فعالیت بنیاد مسکن در ساماندهی کپرنشینان در سنوات گذشته بنیاد مسکن جهت ساماندهی کپرنشینان اقدام کرده و تاکنون حدود ۴۲۰۰۰ واحد مسکونی دائمی مقاوم احداث کرده است .




    مطالب مرتبط

    از تعداد واحدهایی که در حال ساخت هستند تاکنون ۳۱۲ هزار و ۷۳۴ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است و ۵۰۴ هزار و ۲۵۳ واحد در دست اجراست .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی از افتتاح ۹۶۰۰ واحد مسکونی در استان خبر داد .

    |

    با همکاری اداره ثبت‌ اسناد و املاک تاکنون ۲۴۴ هزار و ۳۷۳ جلد سند مالکیت روستایی و ۳۳ هزار و ۴۷۸ جلد سند برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در آذربایجان شرقی صادر شده‌ است .

    |

    این تفاهم‌نامه با همکاری بنیاد مسکن ، کمیته امداد و بسیج سازندگی برای ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی مددجویان بوده که عملیات اجرایی آن به پایان رسیده و تا پایان ماه مبارک رمضان ۳۳ هزار واحد به جامعه هدف تحویل می‌شود .

    |

    پست بودن مناطق جنوب استان و همترازی با سطح دریا ، ریسک وقوع سیل در این مناطق را با هر بارندگی به‌ شدت افزایش داده است و تعریف کدهای ارتفاعی متناسب با این شرایط را برای ساخت و سازهای روستایی ضروری ساخته‌ است . سال گذشته اعتبارات مناسب را در جهت بهسازی و ایمن سازی ۷۰ هوتک در جنوب ...

    |

    نظرات کاربران