در حال بارگذاری ...
  • پیشرفت قابل ملاحظه‌ مهندسی کشور طی ۱۵ سال اخیر

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی شفافیت ، تشکیل کمیته های مختلف و اصلاح دفاتر و شرکت های حقوقی را از مهم ترین اولویت های سال جاری برشمرد .

    محمود محمودزاده در نشست با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت : بر اساس داده‌های مرکز آمار ، اوایل انقلاب حدود ۷۰ درصد ساختمان‌های کشور ناپایدار بود ، اما اکنون این رقم به زیر ۵ درصد رسیده است . در زلزله بم سال ۸۰ حدود ۳۰ هزار کشته دادیم ، اما در زلزله کرمانشاه با همان شدت این رقم به زیر هزار نفر رسید و این یعنی ظرف ۱۵ سال حرفه مهندسی توانسته است پیشرفت کند .

    وی افزود : باید نکات مثبت این حوزه را پر رنگ و در فضای اطلاع رسانی روی آن کار شود ، باید سامانه‌ای ایجاد شود تا مهندسان تمام کشور بتوانند از این طریق با هم در ارتباط باشند و به این جامعه بزرگ یک آرایش جدید بدهیم . برای این منظور در نظر داریم تا کمیته‌های مختلفی تشکیل شود ، از جمله کمیته حقوقی ، کمیته فنی ، کمیته اطلاع رسانی و کمیته آموزش‌های اجتماعی و این کمیته‌ها بایدخروجی داشته ، تصمیم گیر و تصمیم ساز باشند .

    محمودزاده درباره ترکیب این کمیته ها توضیح داد : علاوه بر نمایندگان وزارتخانه و شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان ، حتما روسای سازمان‌های استان‌ها نیز باید در آن حضور داشته باشند و از افراد متخصص و دانشگاهی نیز استفاده شود . توصیه می کنم حتما یک مهندس جوان و نخبه نیز در این کمیته‌ها حضور داشته باشد .

    او یکی دیگر از موضوعات مهم را بازنگری قوانین ، آیین نامه‌ها و تمام بخشنامه‌های اجرایی برشمرد و گفت : اطلاعاتی وجود ندارد که آیا اکنون تمام بخشنامه‌ها در جایی گردآوری شده است یا خیر ، گاهی اوقات شاهد هستیم که در استانی با استناد به یک آیین نامه کاری انجام می شود اما هیچ کس این آیین نامه را ندارد و باطل هم نشده است ، این بخشنامه‌ها و آیین نامه‌ها باید بند به بند اصلاح شود .

    وی بحث بازرسی مشترک با امکان دسترسی را از دیگر موارد مهمی دانست که باید مورد توجه قرارگیرد و گفت : بازرسی به این معنا نیست که چندنفر را استخدام کنیم که فقط از برخی اماکن بازدید کنند ، بلکه گزارش‌ها باید مستمر باشند . از نظر قانون این امکان وجود دارد و باید شورای مرکزی امکان دسترسی به عملکرد استان‌ها را به روز داشته باشد . برای این منظور باید یک نهاد بازرسی تشکیل و دبیرخانه آن هم فعال شود تا امکان دور زدن تیم بازرسی از بین برود .

    وی با بیان این که باید حداکثر تلاشمان را در حوزه نظام مهندسی کشور در زمینه شفافیت انجام دهیم ، تصریح کرد : باید اعتماد افکار عمومی و جامعه مهندسان را جلب کنیم .

    او خواستار راه‌اندازی سامانه‌هایی در بخش‌های مختلف مسکن شد و گفت : برای مثال سامانه ارجاع و نظارت باید به گونه‌ای باشد که همه امکان دسترسی به آن را داشته باشند و همه چیز شفاف باشد . این سامانه‌ها باید مرجعیت و نقشه معماری داشته باشد و مشخص شود هر سامانه چه کاری انجام می دهد .

    معاون مسکن و ساختمان وزات راه و شهرسازی با بیان این که انجام این کارها در حد حیات و مرگ جامعه مهندسی به لحاظ حیثیتی است ، تصریح کرد : مهم‌ترین موضوعی که به دنبال آن هستیم بحث آموزش‌های اجتماعی است . از سوی دیگر دفاتر حقوقی ایرادهای اساسی دارند و از سال گذشته به دنبال اصلاح ریشه‌ای دفاتر وشرکت‌های حقوقی بودیم و این کار را در سال جاری با جدیت دنبال خواهیم کرد .




    مطالب مرتبط

    موضوع زیرساخت‌ها در طرح‌های اقدام ملی مسکن به طوری جدی دنبال می‌شود و امیدوارم تا یک ماه آینده با جذب یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از صندوق ملی مسکن ، سایت‌های مسکن استان پویاتر شوند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت : بر اساس ابلاغ سرپرست ریاست‌جمهوری ، سقف تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، هادی عباسی‌اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری که در محل ساختمان دادمان با موضوع ارایه گزارشی از ...

    |

    همه الزامات ، دستورالعمل ها و آئین نامه های دفتر مقررات ملی ساختمان و همچنین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در اجرای طرح ملی نهضت مسکن به صورت کامل رعایت می شود . در ۲۹ شهر استان اردبیل تعداد ۳۶ هزار و ۵۱۰ متقاضی نهضت ملی مسکن تایید نهایی شده و از این تعداد ۲۹ هزار و ۴۴ متقاضی ...

    |

    گزارشات اقدامات انجام شده در پروژه‌های ۱۶۸۰ واحدی جابجایی منازل در پهنه خطر منبع آب اهواز ، پروژه ۲۰۰۰ واحدی مسکن مهر کارکنان نفت ، پروژه ۲۰۸۰ واحدی بنیاد مسکن ، پروژه‌های نهضت ملی مسکن در اکباتان که توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز ارائه شد .

    |

    نظرات کاربران