در حال بارگذاری ...
  • انتشار گزارش عملکرد بانک مسکن در حوزه های مختلف پرداخت تسهیلات طی سال ۹۸

    کارشناسان اقتصاد مسکن و مسئولان دولت از سال ۹۶ تا کنون بر رونق بخشی به بازار ساخت و ساز و سرمایه گذاری ساختمانی تاکید دارند . یک مسیر اصلی برای دستیابی به رونق عرضه مسکن حمایت بانکی در قالب پرداخت تسهیلات است که این اتفاق در سال ۹۸ توسط بانک مسکن شکل گرفت .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، گزارش عملکرد بانک مسکن در سال ۹۸ نشان می‌دهد که این بانک در سال گذسته بالغ بر ۴۰ هزار فقره تسهیلات ساخت مسکن با رقم کل چهار هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان به سازندگان پرداخته است .

    گزارش عملکرد سال ۹۸ بانک مسکن در حوزه های مختلف پرداخت تسهیلات تهیه و منتشر شد .

    جزئیات عملکرد  بانک مسکن در سال ۹۸ نشان می دهد : بیشترین رشد در پرداخت تسهیلات به حوزه ساخت و عرضه مسکن مربوط بوده است .

    سال گذشته ۴۰ هزار و ۸۰۱ فقره تسهیلات ساخت با رقم کل ۴ هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان توسط شعب بانک مسکن به سازندگان و تولیدکنندگان مسکن پرداخت شد که این میزان تسهیلات به لحاظ تعداد از رشد ۳۹ درصدی و به لحاظ ارزش تسهیلات از رشد ۵۸ درصدی برخوردار شدند .

    این عملکرد تامین مالی باعث شد سالی که گذشت بخش مسکن در حوزه ساخت و ساز با شدت کمتری نسبت به معاملات خرید و فروش خانه رقم بخورد .

    سال گذشته حجم ساخت و سازهای مسکونی در شهرهای مختلف از جمله تهران کمتر از ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۷ افت کرد . این در حالی است که حجم معاملات خرید خانه در تهران بیش از ۳۰ درصد و در سایر شهرها تا ۵۰ درصد کاهش یافت .

    حمایت بانک مسکن از تولید و عرضه خانه در شهرها طی سال گذشته سهم موثری در جلوگیری از سنگین تر شدن رکود ساخت و ساز ایفا کرد .

    کارشناسان اقتصاد مسکن و مسئولان دولت از سال ۹۶ تا کنون بر رونق بخشی به بازار ساخت و ساز و سرمایه گذاری ساختمانی تاکید دارند . یک مسیر اصلی برای دستیابی به رونق عرضه مسکن حمایت بانکی در قالب پرداخت تسهیلات است که این اتفاق در سال ۹۸ توسط بانک مسکن شکل گرفت .

    در سال جاری نیز  بانک مسکن برای تحقق شعار جهش تولید مجموعه ای از انواع تسهیلات با سقف های ریالی مناسب را برای پرداخت به سازندگان مسکن در نظر گرفته است .

    بخش دیگری از گزارش عملکرد بانک مسکن در سال ۹۸ به حوزه پرداخت تسهیلات جعاله یا همان تسهیلات مناسب تعمیرات منزل اختصاص دارد . سال گذشته تعداد ۱۸۹ هزا و ۱۷۴ فقره تسهیلات جعاله مسکن توسط این بانک به خانواده ها برای انجام تعمیرات و بازسازی (پوشش هزینه های مربوطه) پرداخت شد . البته تعدادی از این تسهیلات توسط متقاضیان خرید مسکن با هدف استفاده ترکیبی از تسهیلات خرید و تسهیلات جعاله ، دریافت شد .

    تعداد تسهیلات جعاله پرداخت شده در سال ۹۸ معادل ۱۶ درصد نسبت به سال ۹۷ رشد داشته است . این تعداد تسهیلات با ارزش کل ۴ هزار و ۶۳۴ میلیارد تومان پرداخت شده است که به لحاظ ارزش رشد ۶۴ درصدی داشته است .

    بانک مسکن تا سقف ۴۰ میلیون تومان تسهیلات جعاله برای تعمیر و بازسازی واحدهای مسکونی به مالکان پرداخت می کند . مبلغ تسهیلات پس از بازدید کارشناس بانک تعیین و به مالک اعلام می شود .

    بانک مسکن در سال ۹۸ همچنین به دلیل مسوولیتی که برای خود در حوزه کمک مالی و اعتباری به شهرهای سیل زده و درگیر زلزله و حوادث غیرمترقبه ، قائل بود موفق شد در این حوزه نیز به آسیب دیدگان و به خصوص به مالکان واحدهای مسکونی تخریب شده در حوادث تسهیلات بازسازی بپردازد .

    بانک مسکن در سال ۹۸ تعداد ۴۰ هزار و ۱۸۳ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج،ودیعه و تکمیل مسکن به ارزش کل یک هزار و ۲۵۶ میلیارد تومان به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کرد .

    سال گذشته تقاضا برای دریافت تسهیلات خرید مسکن در کشور کاهش پیدا کرد. این کاهش در تهران و دیگر کلان شهرها بیشتر از مناطق دیگر بود .

    کاهش تقاضای دریافت تسهیلات خرید مسکن باعث شد در سال ۹۸ تعداد تسهیلات دریافتی از بانک مسکن برای خرید خانه ۳۱ درصد افت کند . سال گذشته ۲۲۸ هزار و ۹۴۹ فقره تسهیلات خرید مسکن توسط شعب بانک مسکن در سراسر کشور به متقاضیان خرید خانه پرداخت شد . مجموع ارزش تسهیلات پرداختی برای خرید مسکن در سال ۹۸ رقمی برابر با ۹ هزار و ۶۷۴ میلیارد تومان بوده است .

    بر اساس این گزارش کل تسهیلاتی که بانک مسکن در سال گذشته به همه حوزه ها پرداخت کرد به لحاظ تعداد ۶۳۶ هزار و ۷۲۳ فقره و به لحاظ ارزش نیز معادل ۳۰ هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان بوده است . ارزش تسهیلات رشد ۱۷.۵ درصدی داشته است .




    مطالب مرتبط

    پروژه ۳۳۶ واحدی جایگزین قطعات ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان ، هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصد در ۲۱۴ واحد اول و ۵۴ درصد در فاز اول (۱۰۴ واحد) در حال اجرا است .

    |

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    بحث تامین مالی یکی از گلوگاه‌های مسکن است و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک مسکن در قانون بودجه ۱۴۰۳ دیده شد و مقرر شد از طریق انتشار اوراق تامین و به پروژه‌های نهضت ملی مسکن تزریق شود .

    |

    تسهیلات بافت فرسوده از محل تلفیق منابع تودیعی دولت به همراه منابع داخلی بانک مسکن با معرفی نامه‌های ارسالی از سوی نهاد متولی قابل پرداخت به متقاضیان واجد شرایط است .

    |

    باید توجه کرد که بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی در عرصه ساخت و ساز با جهت گیری حمایتی در حوزه مسکن همواره تلاش دارد در رونق اقتصادی کشور تاثیر گذار باشد .

    |

    نظرات کاربران