در حال بارگذاری ...
  • روز جهانی موزه و میراث فرهنگی ؛ فرصتی برای بازبینی ارزش‏‌های فرهنگی در شهرها

    هجدهمین روز از ماه مِی(۲۹ اردیبهشت) ، همه ساله بهانه‌ای است برای یادآوری ارزش‌‏های میراث فرهنگی ملی و نقش آن در معماری و شهرسازی کشور و حتی زندگی شهری . ارزش‌‏هایی که بخشی از آن در موزه‌‏ها برای عموم قابل مشاهده است ، بخشی در طبیعت و بخشی در بافت‌‏های تاریخی ما با وجود بی‏‌توجهی‌‏هایی همچنان باقی‌‌مانده و بخش‏‌هایی دیگر تحت عنوان میراث معنوی در زیر پوست زندگی شهری همچنان قابل‌ملاحظه است ، هرچند بسیاری از این نوع میراث در آداب و رسوم مردمان شهرهای کوچک‌تر، عیان‏‌تر باقی‌مانده است .  

    موزه‏‌ها، آینه بازتاب بسیاری از این آداب و رسوم و ارزش‌‏های باقی‌‏مانده در قالب آثاری متنوع هستند که با پژوهش ، گردآوری و نمایش این آثار ، انسان درگیر زندگی مدرن را که دچار نسیان شده با ریشه‌‏های خود پیوندِ دوباره می‌‏دهد . موزه ، بستر استمرار تاریخ است و برای امروز شهرها نیز عملکردی منحصر به فرد دارد ؛ موزه‌‏ها پویایی و حیات را به واسطه جذب مراجعان متنوع به شهرها هدیه می‌‏کنند و در رونق صنعت گردشگری نیز سهم بسزایی دارند . "ایکوم" به‌عنوان بزرگترین خانواده جهانی موزه‌شناسان و سازمان‌هایی که به نحوی با تعریف موزه در ارتباط هستند از سال ۱۹۴۶ با ارائه خدمات به اعضای کمیته موزه‌های سراسر جهان ، آنان را در زمینه حفظ و حراست از گنجینه‌های ملی‌ و تبادل تاریخ و فرهنگشان یاری رسانده است .

    در ایران بیش از نیم قرن از تشکیل کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) می‌گذرد. در بهمن ماه ۱۳۲۸ برابر با ۱۹۵۰ میلادی ، کمیسیون ملی یونسکو در ایران به منظور بهبود و توسعه موزه‌های کشور و ایجاد ارتباط بین موزه‌های ایران با موزه‌های سایر کشورهای جهان ، استفاده از آخرین مطالعات و تحقیقات مربوط به موزه و جلب توجه عامه مردم به موزه‌ها و نقش آن در تعلیم و تربیت کمیته تخصصی موزه‌های ایران را با حضور کارشناسان ، صاحب‌نظران آثار تاریخی ، موزه‌داران ، مدیران موزه‌‌ها و نمایندگان نهادهای ذی‌ربط تشکیل داد . در سال‏‌های اخیر به موازات فعالیت‏‌ها در قالب ایکوم ، مجموعه‌داری نیز بسیار رونق گرفته که ارزش آن‌ها نیز در رونق حیات شهری غیرقابل انکار است . گذشته از نقش مجموعه داری در پاسداشت میراث فرهنگی و مشاهیر مذهبی و فرهنگی تاریخ معاصر ، آن‌ها نقش قابل‌توجهی در بالا بردن سطح فرهنگ اهداء و وقف مجموعه‌های فرهنگی به موزه‌ها دارند .

    علاوه بر موزه ، بافت‌‏های تاریخی شهرها ، خود موزه‌ای زنده‌اند و با وجودی که درگیر دست‌اندازی شده‌اند همچنان منبع ارزش‌‏های فرهنگی و میزبان میراث ملموس و ناملموس این سرزمین هستند . بافت تاریخی مجموعه‌‏ای متشکل از بناهای ارزشمند ، فضاهای شهری هم‌پیوند ، سبک زندگی متناسب ، خاطرات جمعی ارزشمند و ... است که برخوردی درخور را می‌‏طلبد . رویکرد مواجهه با بافت‏‌های تاریخی شهرها امروزه به جای حفاظت صرف ، بازگرداندن زندگی و پویایی با محوریت سبک زندگی بومی راه‌حلی مانا برای صیانت از میراث فرهنگی است که تاکید بر میراث مادی و معنوی را توامان دارد .

    در مجموع توجه به عناصر طبیعی ارزشمند در این سرزمین که بی‌‏شمارند ، آداب و رسوم و صنایع دستی بسیار متنوع ، ساختمان‏‌های واجد ارزش و بافت‏‌های تاریخی برآمده از بوم و اقلیم که تنوعی کم‏‌نظیر در پهنه یک سرزمین ایجاد کرده‌اند ، همگی ظرفیت‏‌هایی برای توسعه‌اند که با پیوند به زندگی امروز، بدون تردید فردایی بهتر برای نسل‌‏های بعد و جهانیان خلق خواهند کرد .  

    کشوری همچون ایران با سابقه تاریخی درخشان ، خود میراثی فرهنگی برای جهانیان است؛ با امید حفظ و احیای این ارزش‌‏ها .

     

    فرزانه صادق مالواجرد - دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از تصویب راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور ، ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

    |

    بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار چهارمحال و بختیاری با مکانیابی کنونی احداث شهرک آلونی به ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران از موافقت مشروط با افزایش تراکم پروژه ...

    |

    نظرات کاربران