در حال بارگذاری ...
  • تامین اراضی موردنیاز تولید مسکن برای متقاضیان واقعی

    طرح اقدام ملی مسکن با تحلیل بازار مسکن ، ازدواج های رخ داده در هر سال و همچنین بازبینی طرح جامع مسکن برنامه ریزی شد و بر این اساس معین شد تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای دهک های ۴ تا ۷ درآمدی با مشارکت مردم ، سازندگان و حمایت و سیاستگذاری وزارت راه و شهرسازی احداث شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه رویکرد وزارت راه و شهرسازی در ساخت وساز، صنعتی سازی است ، از رفع موانع موجود بر سر راه تولید مسکن که تامین اراضی موردنیاز برای اجرای طرح هاست خبر داد و از سازندگان برای اجرای کامل طرح ، دعوت کرد .

    هجدهمین جلسه شورای هماهنگی مسکن به ریاست محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و با حضور معاونان وزیر در حوزه مسکن و ساختمان ، سازمان ملی زمین و مسکن ، شرکت عمران شهرهای جدید، بانک مسکن ، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و انجمن‌های فعال ساخت و ساز در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد .

    در این جلسه ، گزارشی از طرح اقدام ملی مسکن ، وضعیت بازار اجاره ، افزایش قیمت مسکن و راهکارهای وزارت راه و شهرسازی برای کنترل افزایش قیمت مسکن ارایه شد .

    محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی در این نشست گفت : استراتژی مشخص وزارت راه و شهرسازی ، به کارگیری و فعال‌سازی همه ظرفیت‌های موجود در کشور برای رفع موانع تولید و عرضه مسکن است .

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه جامعه هدف طرح اقدام ملی مسکن دهک‌های یک تا هفت جامعه ، یعنی اقشار کم‌درآمد و میان‌درآمدی هستند، بر حضور و مشارکت فعالان و صاحبان سهم در عرضه مسکن تاکید کرد و افزود : طرح اقدام ملی مسکن با تحلیل بازار مسکن ، ازدواج های رخ داده در هر سال و همچنین بازبینی طرح جامع مسکن برنامه ریزی شد و بر این اساس معین شد تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای دهک های ۴ تا ۷ درآمدی با مشارکت مردم ، سازندگان و حمایت و سیاستگذاری وزارت راه و شهرسازی احداث شود .

    عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد : همچنین تفاهم نامه‌هایی برای احداث واحدهای مسکونی کارکنان دولت از جمله ۱۰۰ هزار واحد برای کارکنان نیروهای مسلح ، ۱۷۰ هزار واحد برای فرهنگیان و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای جامعه کارگری و بازنشستگان با نهادهای مختلف به امضا رسید که بخشی از آنها اجرایی و عملیاتی شده است و این ها نیز به طرح اقدام ملی مسکن متصل می شوند .

    به گفته اسلامی ، وزارت راه و شهرسازی موانع موجود بر سر راه اجرای طرح اقدام ملی مسکن را از جمله تامین زمین برطرف کرد و هم‌اکنون اراضی اجرای طرح اقدام ملی مسکن برای ۴۰۰ هزار واحد تامین شده است . از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر متقاضی طرح اقدام ملی مسکن که به شکل پیامکی و اینترنتی ثبت‌نام کردند ، ۸۰۰ هزار متقاضی واقعی شناسایی شد که کار احداث واحدهای مسکونی برای آنها در برنامه اجرایی قرار گرفته است .

    اسلامی راهکارهای دولت را برای موفقیت طرح اقدام ملی مسکن فروش اقساطی، مشارکت مردم و سازندگان و تسهیلات بانکی عنوان کرد و گفت : در خصوص رکود مصالح ساختمانی با راهکار کارت اعتباری مصالح ساختمانی ، درصدد رفع موانع موجود برای سازندگان در اجرای طرح اقدام ملی مسکن هستیم که امیدواریم با این راهکارها، سازندگان و بخش خصوصی برای مشارکت در این طرح، ترغیب شوند .

    وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص ویژگی‌های طرح اقدام ملی مسکن اعلام کرد : در طرح اقدام ملی مسکن ، یک الگوی واحد برای ساخت وجود ندارد بلکه برای مناطق مختلف با توجه به وضعیت آب و هوایی و شرایط موجود ، ساخت و ساز انجام می‌شود و به کیفی‌سازی در این‌باره توجه شده است . همچنین صنعتی‌سازی یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در امر ساخت و ساز است .

    اسلامی ادامه داد : در بافت میانی و مرکزی شهرها ، ظرفیت فراوانی برای نوسازی واحدهای ناکارامد وجود دارد که مقدمات آن فراهم شده است . از سال گذشته تاکنون ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد برای دریافت تسهیلات در بافت فرسوده و نوسازی اقدام کرده اند . ۴۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده آماده شده است و سازندگانی که دارای قابلیت هستند ، می‌توانند برای نوسازی این واحدها به شکل مشارکتی اقدام کنند . سال گذشته ۴۰۰ میلیاردتومان برای بهسازی بافت‌های فرسوده صرف شد و با اینکار سعی در نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد داشتیم .

    وی در خصوص حاشیه‌نشینی و ساماندهی حاشیه‌نشینان با اشاره به اینکه اینکار انرژی و زمان زیادی را از وزارت راه و شهرسازی گرفت، توضیح داد: در خوزستان اقدامات مناسبی برای رفع حاشیه نشینی انجام شده است . مقرر شده است تا در بافت های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی ۱۰ هزار واحد مسکونی در مکان‌های مناسب تعیین شده ایجاد شود که در برخی از محلات احداث ۱۷۰۰ واحد آغاز شده است .

    اسلامی اظهار امیدواری کرد تا مشابه اقدام خوزستان در ساماندهی حاشیه نشینان‌ در چابهار نیز محقق شود.

    وزیر راه و شهرسازی یادآور شد : در اجرای طرح اقدام ملی مسکن تلاش شد تا با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و وزارت کشور تخفیف‌هایی برای سازندگان در نظر گرفته شود . بر اساس تفاهم با وزارت کشور ، شهرداری‌ها مراحل صدور پروانه را برای طرح اقدام ملی با حداقل زمان و اعمال تخفیف انجام می‌دهند . همچنین سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان نیز با ارایه تخفیف نسبت به اجرای طرح اقدام ملی مسکن فعالیت خواهند داشت .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست مشترک با مدیرکل توسعه مهندسی ساختمان پیشنهاد داد تا به منظور شتاب بخشی به ساخت و ...

    |

    با تعامل انجام شده زمان بررسی نقشه های مربوط به بافت فرسوده را از ۶۵ روز به ۳۵ روز رسانده و مقرر است این زمان به کمتر از یک ماه برسد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، بذرپاش با تاکید بر اینکه سیاست دولت سیزدهم مداخله حداکثری دولت در بخش مسکن برای جبران کاهش تولید در این بخش بود ، گفت : کاهش ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، به گفته وزیر راه و شهرسازی ، در بخش نوسازی بافت فرسوده که سیاست اصلی دولت سیزدهم در بخش مسکن بوده ، میانگین صدور پروانه ...

    |

    هم اکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در فرایند ساخت قرار گرفته است که بخشی از آنها تکمیل و تحویل شده و بخشی نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارد . در دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای تولید مسکن تامین شده که نیمی از آنها شهری و نیم دیگر روستایی است .

    |

    نظرات کاربران