در حال بارگذاری ...
  • رفع موانع تولید مسکن ملی در استان های کشور

    تیم پنج نفره در تمامی استان‌ها ، کلیه زمین‌های سازمان ملی زمین و مسکن ، با نوع کاربری ، اراضی در محدوده و یا حرایم را شناسایی و تعیین کرد که بر اساس ماده ۶ قانون ساماندهی ، کدامیک از اراضی برای ساخت و ساز مناسب است . با مجموعه مطالعات و بررسی‌های انجام شده، هم اکنون وزرات راه و شهرسازی اطلاع کاملی از موجودی اراضی با نوع کاربری سازمان ملی زمین و مسکن در سراسر کشور دارد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که تمامی اراضی وزارت راه و شهرسازی با نوع کاربری در سراسر کشور شناسایی شده است از رفع موانع تولید مسکن ملی در استان های کشور خبر داد و گفت : نخستین واحدهای مسکونی ملی تکمیل شده در سیرجان استان کرمان در همین ماه افتتاح می شود .

    علی نبیان مجموعه برنامه‌های آن سازمان را در هماهنگی با وزارتخانه برای تخصیص زمین به طرح اقدام ملی مسکن برای احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی دهک های ۴ تا ۷ اعلام کرد .

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام این مطلب که در خصوص تولید مسکن ملی و برنامه‌ریزی برای آن ، تیم پنج نفره‌ای در استان‌ها با محوریت مدیرکل راه و شهرسازی استان از مرداد تا اسفند ۹۸ تشکیل شد ، گفت : جمع‌بندی احداث مسکن در استان با توجه به نیاز واقعی و ظرفیت‌های هر استان با مدیریت مدیرکل راه و شهرسازی ، با حضور معاون مسکن ، معاون شهرسازی ، معاون املاک و حقوقی ، مسئول بانک زمین و همکار GIS انجام شد .

    به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ، تیم پنج نفره در تمامی استان‌ها ، کلیه زمین‌های سازمان ملی زمین و مسکن ، با نوع کاربری ، اراضی در محدوده و یا حرایم را شناسایی و تعیین کرد که بر اساس ماده ۶ قانون ساماندهی ، کدامیک از اراضی برای ساخت و ساز مناسب است . با مجموعه مطالعات و بررسی‌های انجام شده،  هم اکنون وزرات راه و شهرسازی اطلاع کاملی از موجودی اراضی با نوع کاربری سازمان ملی زمین و مسکن در سراسر کشور دارد .  

    وی با اشاره به تاکید وزیر راه و شهرسازی به منظور سرعت دادن به امر تولید مسکن ، توضیح داد : بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان همکار وزارتخانه و به عنوان کارگزار سازمان ملی زمین و مسکن ،  زمین‌های تخصیص یافته اقدام ملی را در شهرهای کوچک با همکاری نهادهای دیگر از جمله ستاد اجرایی فرمان امام (ره) احداث می کند و در اختیار دهک های یک تا سه قرار می دهد . همچنین ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخت بخشی از واحدهای مسکونی اقدام ملی مسکن برای دهک های ۴ تا ۷ نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌ها برعهده دارد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی از رفع موانع همکاری وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن در استان‌ها خبر داد و گفت : ابلاغیه‌ای به تمامی استان‌ها صادر شده و بر اساس آن اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها مکلف هستند اراضی شناسایی شده برای احداث مسکن ملی را در شهرهای کوچک در اختیار بنیاد مسکن بر اساس تیپ قراردادی قرار دهند .

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن توضیح داد : علاوه بر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که می‌تواند ساخت وساز را انجام دهد به دستور وزیر راه و شهرسازی ستاد اجرایی فرمان امام هم می‌تواند اینکار را انجام دهد . با این شیوه ، ستاد اجرایی فرمام امام (ره) می تواند به عنوان نهاد عمومی در ساخت و ساز مشارکت کند که در تعدادی از استان ها اینکار در حال انجام است . در برخی از مناطقی که ستاد اجرایی فرمان امام زمین در اختیار دارد از طریق همان ستاد ساخت وساز انجام می شود و در مناطقی که ستاد اجرایی فرمان امام زمین در اختیار ندارد ، اراضی توسط اداره کل راه و شهرسازی تامین می شود و در اختیار ساخت و ساز قرار می گیرد .

    نبیان تصریح کرد : برای سرعت دادن به امر تولید مسکن با دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد تا تعاونی هایی که سابقه فعالیتی مناسب دارند در اقدام ملی مشارکت کنند . انجام و ابلاغیه ها صادر و تیپ قراردادی به استان ها ارایه شد و هم اکنون تعدادی از استان ها شروع عملیات را دارند و در تعدادی از استان ها پیشرفت فیزیکی بالایی وجود دارد . به عنوان نمونه در استان کرمان ، در شهر سیرجان تعدادی از واحدهای مسکونی اقدام ملی به اتمام رسیده و در حال انجام محوطه سازی آنها هستیم که در روزهای آتی اولین افتتاح های اقدام ملی مسکن انجام خواهد شد .




    مطالب مرتبط

    ۱۸ هزار هکتار زمین در مراحل تصویب داریم که این ارقام می‌تواند زمینه‌های ساخت مسکن را متحول کند . قبل از دولت سیزدهم اقداماتی جدی در زمینه مسکن صورت نگرفته بود؛ چرا که برنامه‌ای جدی‌ وجود نداشت و همین مسئله عقب ماندگی قابل توجهی در حوزه مسکن ایجاد کرده بود . 

    |

    جزئیات واگذاری به صورت کارشناسی بررسی شد و فرایند آماده‌سازی از هفته آینده با تکمیل نقشه فاز دو طرح توسط بنیاد مسکن آغاز می‌شود .

    |

    سال گذشته در مجموع ۵ هزار و ۴۹ جلد سند صادر شده است که از این تعداد هزار و ۴۶۱ جلد سند شهری و ۳ هزار و ۵۸۸ جلد سند روستایی است . در سه ماهه ابتدای سال جاری نیز ۷۷۳ جلد سند صادر شده است که ۲۳۰ جلد شهری و ۵۴۳ جلد روستایی بوده است .

    |

    مقرر شده بود تا یک میلیون قطعه زمین در سال‌های ۱۴۰۲ و سال جاری توسط بنیاد مسکن برای واگذاری به متقاضیان در روستاها انجام شود که تاکنون بیش از دو سوم این اراضی شناسایی و تامین شده است .

    |

    سیاست ما در صیانت از اراضی دولتی به عنوان بخشی از بیت‌المال همواره بر اقدامات پیشگیرانه بوده که این امر با تلاش‌های همکاران‌مان در یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن میسر شده است .

    |

    نظرات کاربران