در حال بارگذاری ...
  • رعایت دوگانه مکان و متراژ شرط موفقیت در سرمایه‌گذاری بخش مسکن

    سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات جهت احداث واحد مسکونی در مناطق غیربورسی و بزرگ متراژ ، منفی ارزیابی می شود و توصیه اکید بر عدم پرداخت تسهیلات مشارکت در این مناطق است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر امور حقوقی و وصول مطالبات بانک مسکن با تشریح مصادیق سرمایه‌گذاری و تولید درست مسکن در تهران و کشور ، گفت : افرادی که وارد سرمایه گذاری در بخش مسکن می‌شوند باید دوگانه «مکان و متراژ» را درست انتخاب کنند .

    داود خلجستانی مدیر امور حقوقی و وصول مطالبات بانک مسکن با اشاره به تلاش‌های اداره کل حقوقی این بانک برای پیشگیری از ایجاد مطالبات مشارکت مدنی بخش مسکن ، گفت : در تهران ۳۲۰ محله وجود دارد و ۵۲ درصد معاملات فقط در ۱۷ محله انجام می‌شود .

    وی با بیان اینکه این ۱۷ محله جز محلات بورسی و پررونق تهران در تمامی فصول تلقی می‌شود ، گفت : در آمار معاملات مسکن در تهران باید آمار این ۱۷ محله را از سایر محلات جدا کرد .

    مدیر امور حقوقی و وصول مطالبات بانک مسکن ، با تاکید بر اینکه میانگین قیمت و معاملات ۱۷ محله پایتخت نباید با سایر محلات مقایسه شود، افزود: در بقیه کشور نیز به همین گونه است به این ترتیب که در هر شهری یکسری محلات بورسی وجود دارد که باید جداگانه بررسی شوند .

    خلجستانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در محلات بورسی حتی در اوج رکود ، مثبت ارزیابی می‌شود ، ادامه داد : افرادی که در محلات بورسی در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند این واحدها خریدار دارند اما اغلب افرادی که در محلات غیربورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند ، باید به دنبال خریدار بگردند . پنجاه درصد افرادی که در بخش مسکن با هدف سرمایه گذاری ورود کردند و با مشکل مواجه شدند ، یا محله خود را به درستی انتخاب نکردند یا در محلات غیربورسی سرمایه گذاری کردند .

    این مقام مسئول در بانک مسکن ادامه داد : همچنین ۵۰درصد مابقی که در بخش مسکن سرمایه گذاری کرده اند و با مشکل مواجه شده اند ، مساحت ملک آنها متناسب با نیاز بازار در آن محله یا منطقه نیست. به این معنا که نوع ساخت و متراژ با نیاز مسکن در آن منطقه مطابقت ندارد . افرادی که وارد سرمایه گذاری در بخش مسکن می شوند باید دوگانه «مکان و متراژ» را درست انتخاب کنند .

    وی همچنین گفت : در کشور در محلات بورسی و پر رونق حدود ۲ میلیون واحد مسکونی کمتر از تقاضای مصرفی داریم و قیمت در این مناطق نیز افزایشی است که اگر رشد قیمت متوقف شود ، این توقف ادامه دار نیست . در کشور تعداد زیادی واحد مسکونی در مناطق غیربورسی و با مساحت بزرگ ساخته شده که متقاضی برای آنها وجود ندارد و به سختی به فروش می رسند. ضمن اینکه برای فروش این واحدها در زمان کوتاه مالک و سرمایه گذار باید واحد خود را ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر قیمت عرضه کند .

    مدیر امور حقوقی و وصول مطالبات بانک مسکن تاکید کرد : سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات جهت احداث واحد مسکونی در مناطق غیربورسی و بزرگ متراژ ، منفی ارزیابی می شود و توصیه اکید بر عدم پرداخت تسهیلات مشارکت در این مناطق است . سرمایه گذاری در تولید مسکن در مناطق بورسی تهران و کشور ، مثبت ارزیابی می شود مشروط بر اینکه «متراژ» آن متناسب با نیاز بازار و تقاضای مصرفی باشد .




    مطالب مرتبط

    پروژه گلشهر اهواز در قالب ۱۲۰۰ واحد مسکونی با مشارکت بانک مسکن و توسط شرکت جهاد خانه‌سازی رزمندگان متعلق به سپاه پاسداران احداث شده است .

    |

    بانک مسکن سبد متنوعی از خدمات و محصولات را برای ارائه به مشتریان حقیقی و حقوقی تدارک دیده است .

    |

    پروژه ۳۳۶ واحدی جایگزین قطعات ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان ، هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصد در ۲۱۴ واحد اول و ۵۴ درصد در فاز اول (۱۰۴ واحد) در حال اجرا است .

    |

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    بحث تامین مالی یکی از گلوگاه‌های مسکن است و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک مسکن در قانون بودجه ۱۴۰۳ دیده شد و مقرر شد از طریق انتشار اوراق تامین و به پروژه‌های نهضت ملی مسکن تزریق شود .

    |

    نظرات کاربران