در حال بارگذاری ...

ارتقا شاخص‌های زیست‌پذیری در بافت‌‌های ناکارآمد شهری

همکاری و بهره‌برداری متقابل به‌منظور استفاده از ظرفیت‌ها ، توانمندی‌های اجرایی ، منابع و امکانات و تسهیل در مدیریت توسعه برای بافت‌های هدف بازآفرینی شهری به‌عنوان ماموریت اصلی در راستای اقدامات مشترک به شمار می‌آید .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ، پیشگیری و درمان را سیاست کلیدی در بازآفرینی شهری خواند و گفت : به دنبال خلق حداکثری ارزش در بافت‌های ناکارآمد شهری هستیم .

سیدمسلم سیدالحسینی در نشست ظرفیت‌سنجی تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های ناکارآمد شهری که در اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برگزار شد به تشریح برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار در کشور پرداخت و رویکرد اصلی این برنامه را ایجاد همگرایی بین دستگاه‌های دولتی ، عمومی (ملی ، محلی) ، خصوصی و مردم خواند.

او با بیان اینکه در تدوین و اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار ، ارتقاء شاخص‌های زیست‌پذیری در بافت‌های ناکارآمد شهری مدنظر است، افزود: با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری یکپارچه و همسوسازی اقدامات ، به‌دنبال خلق حداکثری ارزش در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری هستیم .

سیدالحسینی افزود : همکاری و بهره‌برداری متقابل به‌منظور استفاده از ظرفیت‌ها ، توانمندی‌های اجرایی ، منابع و امکانات و تسهیل در مدیریت توسعه برای بافت‌های هدف بازآفرینی شهری به‌عنوان ماموریت اصلی در راستای اقدامات مشترک به شمار می‌آید .

او برنامه اقدام مشترک در حوزه بازآفرینی شهری را در دو حوزه کلان پیشگیری و پیش‌نگری و درمان تقسیم کرد و با اشاره به اینکه در گذشته موضوع پیشگیری و پیش‌نگری از اهمیت بالایی برخوردار نبود ، عنوان کرد : در حال حاضر سیاست کلیدی بازآفرینی شهری ، پیشگیری به‌همراه انجام اقدامات مکمل در حوزه درمان است .

عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین به سیاست مهم دولت در طرح اقدام ملی تولید مسکن در کشور اشاره کرد و گفت : در راستای طرح اقدام ملی تولید مسکن ، ساخت ۱۴۵ ھزار واحد دربافت‌های ناکارآمد شهری در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار دارد که ۱۰۰ هزار واحد از این تعداد با حمایت تسهیلات و بسته‌های تشویقی و ۴۵ هزار واحد دیگر در اراضی و املاک شرکت بازآفرینی شهری ایران ساخته می‌شود .

این مقام مسئول در شرکت بازآفرینی شهری ایران ، تصریح کرد : تحقق این امر مستلزم کاهش هزینه‌های ساخت مسکن از طریق واگذاری زمین‌های دولتی با نرخ مناسب، تدوین بسته‌های حمایتی و تشویقی ، ارائه تسهیلات تخفیفی در زمینه‌های بخشودگی بخشی از هزینه‌های شهرداری ، خدمات نظام مهندسی و دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون آب ، برق و گاز است .

سیدالحسینی ، توجه به اطلاع‌رسانی در حوزه بازآفرینی شهری را مهم خواند و گفت : ضرورت دارد نسبت‌‌به اطلاع‌رسانی و ایجاد بسترهای مناسب برای ورود بخش خصوصی ، سرمایه‌گذاران و فعالان بخش مسکن جهت مشارکت در طرح اقدام ملی تولید مسکن فعالیت‌های گسترده‌ای صورت گیرد تا در سال جهش تولید شاهد ارتقای تولید در بخش مسکن باشیم .




مطالب مرتبط

شهرداری‌های سراسر کشور شرکای راهبردی بازآفرینی شهری هستند و ثبت پروانه‌های ساختمانی در سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری می‌تواند تاثیری مضاعف بر روند نوسازی مسکن و ایجاد انگیزه داشته باشد ، بنابراین از شهرداران انتظار می‌رود با ثبت پروانه‌های ساختمانی در سامانه ستاد ملی ...

|

دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی باید در تعریف و اجرای پروژه‌های نوسازی و مرمتی در محدوده بافت‌های تاریخی به‌صورت الگو گام بردارند .

|

بر اساس سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی ، امکانات زیربنایی و رو بنایی و پایداری مسکن در مناطق کم برخوردار شهر باید به نسبت به سایر محدوده‌های برخوردار یافته همان شهر ارتقا یابد .

|

بخش خصوصی نقش مهمی در نوسازی بافت فرسوده دارد و با توجه به ارایه بسته‌های تشویقی ۱۹ گانه در محلات هدف ، از این فرصت برای سرمایه‌گذاری استفاده کند . بخش خصوصی نقش مهمی در این موضوع دارد و باید با برون سپاری برخی کارها ، روند نوسازی این بافت را سرعت ببخشیم .

|

از ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها انتظار داریم هر چه سریع‌تر سیاست‌های خود برای تحقق بندهای مرتبط با بازآفرینی شهری مندرج در برنامه هفتم پیشرفت کشور را اجرایی کنند و از این پس در گزارش‌های خود میزان تحقق این برنامه‌ها را اعلام کنند .

|

نظرات کاربران