در حال بارگذاری ...
  • ورود مسکن به بازار بورس باعث تبدیل سرمایه‌های مردم به مسکن می شود

    اولین بار خود معاونت بورس این موضوع را مطرح کرد و قرار است ساز و کار آن از طریق بورس مشخص شود این امر می تواند نقدینگی را در اختیار ساخت و ساز مسکن قرار دهد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ورود مسکن به بازار بورس ، باعث تبدیل سرمایه‌های مردم به مسکن می شود ، گفت : البته این کار سختی است و محل به محل و ساختمان به ساختمان متفاوت است .

    محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه ۱۹ خرداد در حاشیه مراسم افتتاح پل سرخس در جمع خبرنگاران در خصوص ورود مسکن به بورس توضیحاتی ارایه کرد و گفت : مردم به دلیل این که ارزش پولشان را حفظ کنند آن را به زمین و خانه تبدیل می کنند و این امر باعث افزایش قیمت‌ها می شود .

    او با بیان این که این طرح ، پروژه محور است ، افزود : اولین بار نیز خود معاونت بورس این موضوع را مطرح کرد و قرار است ساز و کار آن از طریق بورس مشخص شود این امر می تواند نقدینگی را در اختیار ساخت و ساز مسکن قرار دهد .

    اسلامی با بیان این که در بخش مسکن سه اقدام به شکل همزمان انجام می شود ، در این باره توضیح داد : اولین اقدام شناسایی کسانی است که فاقد مسکن اند ، در مرحله اول ، ثبت‌نام به اندازه زمینی که پیش‌بینی کرده بودیم انجام شد . در برخی مناطق در عرض یک ربع سایت بسته شد . در مرحله دوم این نقص را برطرف کرده و ثبت‌نام به شکل باز انجام شد که در این مرحله یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کردند ، بعد از انجام غربالگری ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند و تمام این افراد خانه دار خواهند شد .

    او افزود : کار دوم ، راه‌اندازی سامانه جامع املاک و اسکان است که در بهمن ماه سال گذشته از آن رونمایی شد و آن را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دادیم ، این سازمان می تواند بعد از رفع مشکلات موجود قانون مالیات از خانه‌های خالی را اجرایی کند که این امر به تحریک بازار و افزایش عرضه کمک می کند .

    اسلامی با شاره به سومین اقدام در حوزه مسکن گفت : اقدام سوم که مکمل دو اقدام قبلی به شمار می رود ، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و شهروندان در ساخت مسکن است . به این شکل که هر شخص زمین یا خانه نیمه‌کاره دارد ، می‌تواند در طرح اقدام ملی مشارکت کند . خوشبختانه در برخی استان‌ها استقبال خوبی از این موضوع شده است .

    او درباره تسهیلات بانکی نیز توضیح داد و گفت : بر اساس ابلاغ بانک مرکزی ، بانک‌ها موظفند  ۲۰ درصد سقف تسهیلات را به سازنده ارایه کنند . بر این اساس ، سازنده ۸۰ درصد پول مورد نیاز ساخت و ساز را دریافت می‌کند و مجتمع‌های ساخته‌شده، قابل فروش به متقاضیان است . به این ترتیب یک جریان مولد برای ساخت مسکن ایجاد شده که باید پایدار شود .

     او با بیان این که این پروژه مربوط به دهک‌های یک تا ۷ است ، تصریح کرد : ساخت انواع خانه در این پروژه تعریف شده و برای دهک‌های یک و دو نیز با تمام سازمان‌های حمایتی تفاهم‌نامه امضا کرد‌ه‌ایم و ساخت ۲۰۰ هزار واحد برای این دهک‌ها هدف‌گذاری شده است . شناسایی این افراد شروع شده و وام‌های کم‌بهره و بلاعوض در اختیار آن ها گذاشته می شود تا بتوانند خانه‌دار شوند .

    وزیر راه و شهرسازی با بیان این که برای حاشیه‌نشینان همه شهرها ، برنامه بازآفرینی شهری را در دستور کار قرار داده ایم ، تصریح کرد : در این مسیر مشکلاتی در خصوص مالکیت و هویت وجود دارد که ابتدا باید افراد ساکن در محل تعیین هویت شوند. بحث دوم مالکیت است که باید بتوانیم در این خصوص تعیین وضعیت کنیم و این کار با کمک استانداری‌ها  انجام می شود .

    او با اشاره به این که در ۳ استان که وضعیت بحرانی دارند این کار به خوبی انجام می‌شود ، تصریح کرد : در استان‌های خراسان رضوی، سیستان وبلوچستان و خوزستان ، کار بازآفرینی شهری به خوبی پیش می‌رود . بخشی از بافت‌های غیر رسمی نیز جدید است و برای این موارد نیز برنامه داریم .

    او در پاسخ به این سوال که واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی چه زمانی به متقاضیان تحویل داده می‌شود ، عنوان کرد : تحویل مسکن ملی در استان‌هایی که زودتر کار را شروع کردند از تیر ماه شروع می شود و در همین ماه ثبت نام کنندگان را به پروژه‌ها معرفی می کنیم یا زمین در اختیارشان قرار می دهیم . این فرایند هر ماه تکرار می شود .

    وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن مهر نیز گفت : در این مدت بیش از ۲۰۰ هزار مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده شده ، ۱۲۰ هزار واحد آماده است و به زودی تحویل می‌شود . حدود ۶۷ هزار واحد نیز در حال تکمیل است و تا قبل از پایان امسال ، کار ساخت این تعداد نیز تمام می شود .

    او افزود : بقیه هم مواردی است که در محاکم قضایی ، دعوای حقوقی دارد و از دادستان کل درخواست کرده‌ایم برای این موارد، شورای قضایی خاص تشکیل دهند ، از وزارت تعاون هم خواسته‌ایم که ادارات کل تعاون در این امر مشارکت کنند و اداره‌های راه شهرسازی نیز کمک کنند تا هر چه زودتر این دعوا برطرف شود زیرا  تازمانی که این موضوع حل نشود نمی توان کاری از پیش برد .




    مطالب مرتبط

    هم اکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در فرایند ساخت قرار گرفته است که بخشی از آنها تکمیل و تحویل شده و بخشی نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارد . در دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای تولید مسکن تامین شده که نیمی از آنها شهری و نیم دیگر روستایی است .

    |

    تامین زمین شهری و روستایی در سراسر کشور از یک‌صد هزار هکتار عبور کرد و این یک عدد تاریخی در بخش مسکن بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز ۷ خرداد در مراسم افتتاح ۶ هزار و ۴۷۷ واحد مسکن مهر در شهرهای جدید پردیس و مهستان با ...

    |

    تعیین سقف اجاره بها در شورای عالی مسکن با اخذ نظرات استان‌ها حداکثر تا یک هفته دیگر ابلاغ خواهد شد .

    |

    گلوگاه‌ اصلی ما در حال حاضر تامین منابع مالی است که بخشی از آن شبکه مالی و بانکی کشور است که سال گذشته نسبت به سال قبل عملکرد بانک‌ها بهتر بود اما فاصله هزینه‌ها با پرداختی‌ها بسیار است و امسال نیاز است که بانک‌ها همکاری بیشتری داشته باشند .

    |

    نظرات کاربران