در حال بارگذاری ...
  • آمادگی بانک مسکن به منظور انتشار دومین مرحله از اوراق رهنی

    بانک مسکن به عنوان بازوی اجرایی وزارت راه و شهرسازی نقشی بی‌بدیل در تخصیص بهینه و به موقع منابع به بخش‌های کارآمد مسکن دارد که از این مسیر تحریک سایر بخش‌های تولیدی کشور را به ارمغان خواهد آورد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو هیات مدیره بانک مسکن از آمادگی این بانک به منظور انتشار دومین مرحله از اوراق رهنی خبر داد و گفت : با موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار ، ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی دو ساله و با نرخ سود اسمی ۱۶ منتشر می‌شود که این مبلغ به تسهیلات فروش اقساطی اختصاص می‌یابد .

    سیدمحسن فاضلیان با اشاره به اینکه بانک مسکن برای دومین بار اقدام به انتشار اوراق رهنی در بازار سرمایه می کند ، گفت : این مهم در راستای نامگذاری سال ۹۹ به نام سال "جهش تولید " توسط مقام معظم رهبری و دستورات ایشان و عملگرایی به منظور تغییر محسوس در زندگی مردم و محورهای هفت گانه اولویت های وزارت راه و شهرسازی جهت اثرگذاری در بخش مسکن و تقویت بخش های مختلف اقتصاد کشور صورت گرفته است . بانک مسکن به عنوان بازوی اجرایی وزارت راه و شهرسازی نقشی بی‌بدیل در تخصیص بهینه و به موقع منابع به بخش‌های کارآمد مسکن دارد که از این مسیر تحریک سایر بخش‌های تولیدی کشور را به ارمغان خواهد آورد .

    فاضلیان با اشاره به موافقت اصولی صادر شدن انتشار این اوراق در هفته گذشته توسط سازمان بورس و اوراق بهادار افزود : این مهم دومین پیوند بانک مسکن و بازار سرمایه است . به موجب مجوز اخذ شده بانک مسکن اقدام انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی دو ساله و با نرخ سود اسمی ۱۶درصد نموده و این مبلغ را صرف اعطای تسهیلات فروش اقساطی به مشتریان خود می‌کند . این اوراق رهنی به پشتوانه حدوداً یک هزار و یکصد میلیارد تومان تسهیلات فروش اقساطی بانک مسکن است که نقدینگی قابل‌توجهی را برای بانک مسکن به دنبال خواهد داشت .

    فاضلیان افزود : اوراق رهنی بانک مسکن با اخذ مجوز از بانک مرکزی در راستای ضوابط ناظر بر انتشار اوراق رهنی مصوب شورای پول و اعتبار و در بازار سرمایه و با تبعیت کامل از مقررات بازار سرمایه در دستورالعمل انتشار اوراق رهنی مصوب سال ۱۳۹۴ سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر می‌شود . بانک مسکن در نقش عاملیت وصول اوراق اقدام به جمع آوری مبلغ اقساط از مشتریان و پرداخت به SPV اوراق کرده و در نقش ضامن اوراق مسوولیت صد درصدی پرداخت اصل و سودهای اوراق را به سرمایه گذاران دارد .

    همچنین این اوراق با مشارکت همه جانبه مجموعه بانک مسکن با قبول تعهد پذیره نویسی و بازار گردانی توسط شرکت تامین سرمایه بانک مسکن و عاملیت فروش توسط شرکت کارگزاری بانک مسکن منتشر می‌شود.

    فاضلیان فرآیند چند ساله انتشار این مرحله از اوراق رهنی را یادآور شد و افزود : پس از انتشار اولین مرحله اوراق رهنی بانک مسکن در تیر ماه سال ۱۳۹۵ و با توجه به استقبال گسترده فعالین بازار از این ابزار نوین تامین مالی در کشور ، بانک مسکن دومین مرحله از اوراق رهنی را در دستور کار خود قرار داده و فرآیند تهیه گزارش توجیهی را آغاز کرد که با توجه به حساسیت موضوع اقدامات اخذ تاییدیه سازمان حسابرسی در خصوص گزارش توجیهی و صدور مجوز بانک مرکزی تا روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ به طول انجامید . همزمان با آغاز سال جدید درخواست موافقت اصولی به سازمان بورس و اوراق بهادار داده شد که ماحصل آن ، موافقت اولیه این سازمان با انتشار این اوراق است .

    فاضلیان با اشاره به اینکه اجرایی سازی انتشار این اوراق مستلزم انجام برخی مقدمات از جمله انعقاد قراردادهای مرتبط با اوراق SPV است ، خاطر نشان کرد : ان شاء الله در تیر ماه سال جاری شاهد انتشار این اوراق در بازار فرابورس ایران و با مشارکت همه جانبه نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه خواهیم بود .




    مطالب مرتبط

    پروژه گلشهر اهواز در قالب ۱۲۰۰ واحد مسکونی با مشارکت بانک مسکن و توسط شرکت جهاد خانه‌سازی رزمندگان متعلق به سپاه پاسداران احداث شده است .

    |

    بانک مسکن سبد متنوعی از خدمات و محصولات را برای ارائه به مشتریان حقیقی و حقوقی تدارک دیده است .

    |

    پروژه ۳۳۶ واحدی جایگزین قطعات ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان ، هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصد در ۲۱۴ واحد اول و ۵۴ درصد در فاز اول (۱۰۴ واحد) در حال اجرا است .

    |

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    بحث تامین مالی یکی از گلوگاه‌های مسکن است و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک مسکن در قانون بودجه ۱۴۰۳ دیده شد و مقرر شد از طریق انتشار اوراق تامین و به پروژه‌های نهضت ملی مسکن تزریق شود .

    |

    نظرات کاربران