در حال بارگذاری ...
  • راه‌اندازی سامانه یکپارچه صدور پروانه اشتغال به کار مهندسان تا ۲ ماه آینده

    با همکاری شورای مرکزی سازمان‌ نظام مهندسی ساختمان ، افزایش تعرفه‌های ارایه خدمات مهندسی تا یکماه آینده نهایی می‌شود . در خصوص حق‌الزحمه خدمات مهندسی باید مسئولیت ناظر ، طراح و مجری متناسب با اهمیت و کیفیت خدمات مهندسی که ارایه می‌دهند ، مدنظر قرار گیرد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست دفتر توسعه مهندسى ساختمان گفت : درباره علمکرد سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استانها به دنبال شفافیت مسائل مالی ، انتصابات و ارجاع کار هستیم که این شفافیت با راه‌اندازی سامانه هاى مختلفی از جمله سامانه یکپارچه صدور پروانه اشتغال مهندسان و کاردان های فنی (سپامک) و همچنین با اصلاح دستورالعمل‌ها و مساعدت و همراهی جامعه مهندسی محقق می‌شود .

    علی‌محمد عبدی‌قهرودی بخشی از برنامه‌ها و سیاست‌های آن دفتر را در خصوص تغییر و تحولات بخش توسعه مهندسی ساختمان ، نظارت عالیه بر عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی و دیگر اقدامات آن دفتر تشریح کرد .

    سرپرست دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که به منظور بهبود نحوه نظارت بر عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی ، ضمن ارزیابی وضعیت موجود ، درخواست ها و شکوائیه های جامعه مهندسی و همچنین سایر عوامل مرتبط با موضوع از جمله سازندگان ، مالکان و ... به شکل جداگانه در دست بررسی قرار دارد ، گفت : در حال حاضر ، مهندسان نسبت به نابسامانی در فرآیند ارجاع خدمات مهندسی از جمله نحوه ارجاع کار نظارت و همچنین میزان حق‌الزحمه ، گلایه‌مندهابی دارند که موضوع در دست بررسی قرار دارد . همچنین ، با توجه به تورم و افزایش هزینه‌ها و در عین‌حال اهمیتی که ارایه خدمات مهندسی در بخش طراحی ، اجرا و نظارت دارد ، افزایش حق‌الزحمه‌ها و نظام‌مند کردن فرآیند ارجاع کار در دستور کار این دفتر قرار گرفته است .

    ارجاع کار مهندسی ساماندهی و نظام‌مند می‌شود

    عبدی‌قهرودی تصریح کرد : بخشی از دستورالعمل‌های موجود نیاز به به روز رسانی داشته و در این خصوص آسیب‌شناسی مسائل مربوط به حوزه در حال انجام است و همچنین ایراداتی که در دستورالعمل و نحوه ارجاع کار نظارت وجود دارد ، در حال اصلاح و برطرف شدن است . هم‌اکنون با هماهنگی و با مشارکت و در تعامل با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و سازمان‌های نظام مهندسی استانی ، بازنگری آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و ایجاد شفافیت در عملکرد ارایه خدمات مهندسی در حال پیگیری است .

    سرپرست دفتر توسعه مهندسی ساختمان توضیح داد : با همکاری شورای مرکزی سازمان‌ نظام مهندسی ساختمان ، افزایش تعرفه‌های ارایه خدمات مهندسی تا یکماه آینده نهایی می‌شود . در خصوص حق‌الزحمه خدمات مهندسی باید مسئولیت ناظر ، طراح و مجری متناسب با اهمیت و کیفیت خدمات مهندسی که ارایه می‌دهند ، مدنظر قرار گیرد . افزایش حق‌الزحمه خدمات مهندسی تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای در قیمت تمام شده مسکن نخواهد گذاشت .

    اعلام تعرفه‌های خدمات مهندسی تا یکماه آتی

    وی با یادآوری این مطلب که فرایند تعدیل سالانه تعرفه‌های خدمات مهندسی در قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی پیش‌بینی شده است و این تعدیل باید با پیشنهاد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و پس از تأیید هیات‌های چهار نفره در استانها و هیات ۵ نفره در تهران ، برای تایید به وزارت راه و شهرسازی ارسال شود ، گفت : در حال حاضر اعلام مبانی تعرفه‌های مذکور در دست بررسی شورای مرکزی سازمان‌ نظام مهندسی ساختمان است و به زودی برای تأیید به وزارت راه و شهرسازی اعلام شده و بعد از تصویب و تایید در وزارتخانه ، جهت طی مراحل بعدی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد و پس از تشریفات قانونی ، ملاک عمل واقع می‌شود .

    اعلام تعرفه‌های خدمات مهندسی تاثیری بر قیمت مسکن ندارد

    عبدی‌ قهرودی بخشی از گلایه‌مندی‌ها را گلایه به حق سازندگان و مالکان ساختمان و همچنین عامه مردم به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی ، از کیفیت نظارت مهندسان و نحوه فعالیت مجریان ساختمانی برشمرد و افزود: صحت برخی انتقادها به عملکرد و کیفیت فعالیت برخی ناظران و مجریان ساختمان در بازخورد و در گفتگو با انجمن‌های صنفی حاصل شده است و به دلیل اهمیتی که حضور مجریان ذی‌صلاح در اجرای پروژه‌های ساختمانی به ویژه در کلانشهرها دارند ، موضوع در حال پیگیری است .

    انجام بازرسی‌های سرزده از سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها

    وی همچنین از برنامه‌ریزی انجام بازرسی‌های مستمر و سرزده از سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها خبر داد و گفت : راه‌اندازی سامانه یکپارچه مهندسان ساختمان (سیاح) نیز از دیگر برنامه‌های مورد پیگیری این دفتر است که پیش‌بینی می‌شود این سامانه تا دو ماه آینده نهایی و را‌ه‌اندازی شود . در این سامانه تمامی اقدامات سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در خصوص گواهی اشتغال به کار مهندسان و سایر تغییرات آن به شکل آنلاین قابل رصد و کنترل است . همچنین در خصوص ارجاع کار نیز برخی از استان‌ها ، سامانه‌هایی را راه‌اندازی کرذه‌انذ که تجمیع و تمرکز سامانه‌ها در دست اقدام است و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن ، امکان نظارت متمرکز بر عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی استانی در ارجاع کار و سایر امور مربوط به خدمات مهندسی فراهم شود .

    وی در خصوص سامانه یکپارچه حرفه ای اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز اعلام کرد : بخش عمده کارها توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام شده و در چند استان نیز به شکل پایلوت در حال انجام است که ظرف دو ماه آینده به شکل سراسری قابل بهره‌برداری خواهد بود .




    نظرات کاربران