در حال بارگذاری ...
  • ضرورت ایجاد یک بانک توسعه ای برای تعادل‌بخشی در بخش مسکن

    بخش مسکن به طور طبیعی ، در تمام دنیا وارد چرخه‌های رونق و رکود می‌شود ، بنابراین باید در این بازار یک نهاد ، نقش ضد چرخه تجاری ایفا کند و منظومه‌ای در بازار ایجاد شکل بگیرد که این منظومه شامل نهاد و قوانین و مقررات است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر عامل اسبق بانک مسکن الزامات سیاستی اخذ مالیات از بخش مسکن و سپرده بانکی را اعلام کرد و گفت : وجود یک بانک توسعه ای برای تعادل‌بخشی در بخش مسکن ، لازم و ضروری است .

    محمدهاشم بت‌شکن الزامات اجرایی شدن دو سیاست مالیاتی اخذ مالیات از مسکن و سپرده‌های بانکی را تشریح کرد .

    وی وجود یک بانک توسعه ای برای تعادل‌بخشی در بخش مسکن را لازم و ضروری دانست و گفت : بخش مسکن به طور طبیعی ، در تمام دنیا وارد چرخه‌های رونق و رکود می‌شود ، بنابراین باید در این بازار یک نهاد ، نقش ضد چرخه تجاری ایفا کند و منظومه‌ای در بازار ایجاد شکل بگیرد که این منظومه شامل نهاد و قوانین و مقررات است .

    این کارشناس مالی در خصوص اخذ مالیات از بخش مسکن توضیح داد : اگر رفتار در بخش مسکن سوداگرانه باشد ، باید از سود حاصل مالیات اخذ شود ، اما این تنها یکی از ارکان ثبات بخشی در بازار مسکن است، ضمن این که نمی توان انتظار داشت که در شرایطی که فضای اقتصاد کلان و متغیرهای کلیدی در این بازار دچار نوسان شدند ، بازار مسکن نیز از این التهابات آسیب نبیند . بنابراین اخذ مالیات به تنهایی نمی تواند شرایط ثبات در بازار مسکن را فراهم کند ، بلکه منظومه ای از فعالیت ها را باید در بازار مسکن شکل داد .

    بت‌شکن درباره سیاست اخذ مالیات از خانه‌های خالی ، گفت : به دلیل بی‌کشش بودن ، بخش مسکن باید همواره یک موجودی از مسکن وجود داشته باشد . به بیان دیگر ، ماهیت مسکن به این شکل نیست که اگر عرضه و تقاضا دچار مشکل شد ، آن را بتوان با واردات تنظیم کرد ، موضوعی که برای اقلامی نظیر گوشت یا وسایل الکترونیکی رخ می دهد . بنابراین مسکن قابل واردات نیست و باید ذخیره ای از آن در بازار وجود داشته باشد .

    وی افزود : هنگامی که از مسکن صحبت می شود ، تنها مسکن لاکچری را نباید در نظر گرفت ، بلکه اتفاقا منظور ، مسکن با رعایت اصول مصرف است ، که متاسفانه در این بخش موجودی مسکن بسیار پایین است . بنابراین اگر مخالفتی درخصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی وجود داشته به این دلیل بوده که موجودی این خانه‌ها افزایش پیدا کند . در نتیجه زمانی که قیمت خانه‌ها افزایش پیدا کرد ، بتوان از این ذخیره برای کنترل قیمت بازار بهره برد .

    بت شکن در بخش دیگری از صحبت های خود درباره اخذ مالیات از سود سپرده تاکید کرد : به نظر نمی‌رسد که این سیاست به خصوص در شرایط کنونی مناسب و راهگشا باشد ، زیرا در حال حاضر بانک‌ها در کشور یکی از مکان‌های مورد اعتماد جامعه برای سپرده‌گذاری و همچنین تامین مالی بنگاه‌های تولیدی است . بنابراین در یک نظام بانک پایه ، باید شرایط برای اعتماد به سپرده‌گذاری بالا باشد .

    وی تاکید کرد : این سیاست نیاز به بازسازی ساختار بانکی کشور است ، به بیان دیگر باید اصلاحات بانکی صورت گیرد و قوانین شفافی در این خصوص تعریف شود و پس از آن با بررسی دقیق این‌گونه سیاست‌ها اجرا شود . در غیر این‌صورت فضای کنونی با التهاب بیشتری روبرو می‌شود که نه به سود اقتصاد کشور و نه به نفع مردم خواهد بود .




    مطالب مرتبط

    هلدینگ ثمسکن باید به پشتوانه بانک مسکن و ظرفیت‌های تخصصی و حرفه‌ای مجموعه بانک ، فرصت‌های بالقوه تولید مسکن در ظرفیت عمران و آبادانی کشور را شناسایی و با همت کارشناسان خود آن‌ها را بالفعل کند تا با خدمت بیشتر بتوانیم فشار تامین مسکن مردم را کاهش دهیم .

    |

    پروژه ۳۳۶ واحدی جایگزین قطعات ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان ، هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصد در ۲۱۴ واحد اول و ۵۴ درصد در فاز اول (۱۰۴ واحد) در حال اجرا است .

    |

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    بحث تامین مالی یکی از گلوگاه‌های مسکن است و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک مسکن در قانون بودجه ۱۴۰۳ دیده شد و مقرر شد از طریق انتشار اوراق تامین و به پروژه‌های نهضت ملی مسکن تزریق شود .

    |

    تسهیلات بافت فرسوده از محل تلفیق منابع تودیعی دولت به همراه منابع داخلی بانک مسکن با معرفی نامه‌های ارسالی از سوی نهاد متولی قابل پرداخت به متقاضیان واجد شرایط است .

    |

    نظرات کاربران