در حال بارگذاری ...
  • ساکنان ۱۰۰۰ هکتار سکونتگاه‌ غیررسمی در ۵ استان سنددار می‌شوند

    مصوبه اهدای سند مشروط به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی به‌زودی در هزار هکتار از اراضی شناسایی‌شده انجام می‌شود . این اقدام با فرمان وزیر راه و شهرسازی به‌صورت پایلوت در اراضی تحت مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن و در شهرهای کرج ، بوشهر ، زنجان ، بندرعباس و اصفهان شروع می‌شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از اهدای سند مشروط مالکیت در آینده نزدیک به ساکنان هزار هکتار از سکونتگاه‌‌های غیررسمی خبر داد .

    مهدی عبوری در پنجاه و چارمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری که با حضور محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان دستگاه‌های عضو برگزار شد از آغاز سیاستی جدید در بازآفرینی شهری خبر داد و گفت : از امروز اهدای مشروط سند رسمی مالکیت به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی را دنبال خواهیم کرد . اگرچه سند ملی توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد شهری در سال ۱۳۸۲ ابلاغ شد اما متاسفانه این سند با گذشت ۱۷ سال، عملیاتی نشد .

    عبوری با بیان اینکه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در سال ۱۳۸۷ و قانون حمایت از احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید ، اما سند ملی توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد شهری علی‌رغم تاکید در جلسات و برخورداری از مصوبات مختلف مغفول واقع شد. موضوعی که مانع از رونق ، بهسازی و نوسازی سکونتگاه‌های غیررسمی شده است .

    او استفاده از تسهیلات بانکی و کمک‌های تبصره‌ای دولت را از جمله موضوعاتی خواند که ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی به دلیل نداشتن سند از دریافت آن محروم بوده‌اند .

    اهدای سند مشروط در ۱۰۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در بخشی از این نشست همچنین به برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های مختلف زیرنظر قوای مجریه و قضاییه اشاره و عنوان کرد : مصوبه اهدای سند مشروط به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی به‌زودی در هزار هکتار از اراضی شناسایی‌شده انجام می‌شود . این اقدام با فرمان وزیر راه و شهرسازی به‌صورت پایلوت در اراضی تحت مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن و در شهرهای کرج ، بوشهر ، زنجان ، بندرعباس و اصفهان شروع می‌شود .

    او از همکاری قوه قضاییه در تهیه آیین‌نامه نظارتی برای اجرای این برنامه قدردانی کرد و گفت : این آیین‌نامه با همکاری اداره‌کل پیشگیری از وقوع جرم و کارگروه تحول قوه قضاییه تهیه شده است تا اگر مشکلی در طول این اقدام وجود داشت از این طریق تعیین تکلیف و حل شود .

    تصویب ۹۱۶۱ پروژه بازآفرینی در دو سال اخیر

    معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این نشست ، گزارشی از اقدامات ستاد ملی بازآفرینی شهری از سال ۱۳۹۷ تاکنون ارائه کرد و با اشاره به اینکه بر اساس برنامه اقدام مشترک مصوب ستاد ملی بازآفرینی شهری در سراسر کشور در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در ۳۱ استان ۹ هزار و ۱۶۱ پروژه را مصوب کردیم ، گفت : قریب به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این تعداد پروژه در نظر گرفته شده و حدود دو هزار میلیارد تومان نیز آورده دستگاه‌های مختلف در قالب تامین زمین ، تهیه نقشه ، آماده‌سازی و تملک است .

    او افزود : دو هزار و ۹۴۸ پروژه بالغ بر چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار مربوط به شهرداری‌های شهرهای هدف است . چهار هزار و ۶۵۵ پروژه با اعتبار بالغ بر سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به سایر دستگاه‌های عضو ستاد و چهار هزار و ۶۵۵ پروژه با اعتبار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به شرکت بازآفرینی شهری است .

    ۷۵۴ پروژه بازآفرینی دارای پیشرفت صددرصدی

    عبوری در ادامه به ذکر آماری از پیشرفت فیزیکی پروژه‌های در حال انجام پرداخت و بیان کرد : ۷۵۴ پروژه بازآفرینی دارای پیشرفت صددرصدی است که با اعتباری بالغ بر هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان آماده شده است . همچنین ۲۰۳ پروژه بازآفرینی در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد . ۳۰۹ پروژه نیز دارای پیشرفت ۵۰ تا ۷۰ درصدی است و ۷۷۹ پروژه کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت دارند . در مجموع برای دو هزار و ۴۵ پروژه‌ای که شروع شده دو هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است .




    مطالب مرتبط

    ارائه مشوق‌های گوناگون از جمله مشوق‌های شهرسازانه و همچنین مشوق‌های حقوقی و قانونی بستری مناسب برای نوسازی فراهم کرده است که در کنار سود تسهیلات پایین‌تر نسبت به دیگر روش‌های ساخت می‌تواند روند نوسازی بافت‌های فرسوده را تسریع کرده و به فرایند نو شدن شهرها که در تمامی ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، فرایند نوسازی ۲۸۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده و بهره برداری از ۱۰۲ هزار واحد، اجرای بسته تشویقی نوسازی و شهرسازی ...

    |

    انتظار داریم طی دو ماه آینده ، شهرهای باقیمانده نیز بسته تشویقی را اجرا کنند . البته تلاش بر این است تا استان‌ها به سمت بومی‌گرایی رفته و با همکاری شهرداری‌ها بسته تشویقی متناسب با شرایط شهر خود را در کمیسیون ماده پنج به تصویب برسانند .

    |

    جهش چشمگیر میزان نوسازی مردمی مسکن نسبت به سنوات گذشته و پیشبرد پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی شامل مدارس ، درمانگاه‌ها و کتابخانه‌ها در بافت‌های فرسوده و به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله این اقدامات مهم محسوب می‌شود .

    |

    وزیر راه و شهرسازی همواره بر همکاری با شهرداری‌ها تاکید دارد و از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی یاد می‌کند . در دولت سیزدهم همکاری و ارتباط تنگاتنگی بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری‌های سراسر کشور به وجود آمد و در این دوره شهرداری‌ها با ...

    |

    نظرات کاربران