در حال بارگذاری ...
  • انتخاب محله چاهستانی‌ها به‌عنوان پایلوت طرح صدور مشروط سند در سکونتگاه‌های غیررسمی

    با صدور سند مالکیت ، زمینی که در اختیار ساکنان این محلات است ، ارزش مالی چند برابری پیدا می‌کند ؛ با توجه به اینکه وضعیت مالی این افراد نامناسب است ، مقرر شد شرکت بازآفرینی شهری ایران قیمت این زمین‌ها را به‌صورت منطقه‌ای تعیین کند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، استاندار هرمزگان با اشاره به تعداد بالای سکونتگاه‌های غیررسمی در این استان گفت : با تصمیم ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران محله چاهستانی‌ها به‌عنوان پایلوت طرح صدور مشروط سند در سکونتگاه‌های غیررسمی انتخاب شد .

    فریدون همتی با قدردانی از توجه وزارت راه و شهرسازی به بافت فرسوده و ناکارآمد شهری شهرستان بندرعباس به‌عنوان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین بندر اقتصادی کشور ، گفت : ما در شهر بندرعباس حدود ۱۵ سکونتگاه غیررسمی داریم .

    او با اشاره به اینکه محله «چاهستانی‌ها» بالغ‌ بر ۱۱۰ هکتار وسعت و افزون بر ۱۸ هزار نفر جمعیت دارد ، افزود : در پنجاه و چهارمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران ، این محله به‌عنوان پایلوت صدور سند مشروط برای ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی انتخاب شد . همچنین ، شهرداری بندرعباس ، طرحی را برای سکونتگاه‌های غیررسمی «اسلام‌آباد» و «گل‌کنی» آماده کرده است که بر اساس آن ، زمین موردنیاز طرح ، توسط شرکت بازآفرینی شهری تأمین می‌شود و شهرداری نیز ساماندهی را بر عهده خواهد داشت. در پنجاه و چهارمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری تصویب شد ، هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی با سازوکار یادشده در این دو محله تولید شود .

    همتی ادامه داد : در این جلسه ، همچنین مقرر شد با توجه به شرایط نامطلوب محله چاهستانی‌ها ، ضمن تعیین وضعیت مالکیت ، ساکنان به‌صورت گروهی ساماندهی شوند و سند مسکونی آن‌ها نیز به‌صورت گروهی و مشروط صادر شود تا بتوانیم از این طریق این افراد را توانمند کنیم . با صدور سند مالکیت ، زمینی که در اختیار ساکنان این محلات است ، ارزش مالی چند برابری پیدا می‌کند ؛ با توجه به اینکه وضعیت مالی این افراد نامناسب است ، مقرر شد شرکت بازآفرینی شهری ایران قیمت این زمین‌ها را به‌صورت منطقه‌ای تعیین کند .

    استاندار هرمزگان بابیان اینکه با اخذ سند این اراضی ارزش بیشتری پیدا می‌کنند ، گفت : با اخذ سند این توانمندی برای خانوارها ایجاد می‌شود تا از طریق مشارکت با انبوه‌سازان یا به شکل گروهی ساخت‌و‌ساز را انجام دهند .

    او در خصوص نحوه شناسایی ساکنان واقعی این محلات بیان کرد : در دو سال گذشته دفاتر تسهیل‌گری وزارت کشور و استانداری در این محلات مستقر و افراد و ساکنان این سکونتگاه‌ها شناسایی شده‌اند .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، فرایند نوسازی ۲۸۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده و بهره برداری از ۱۰۲ هزار واحد، اجرای بسته تشویقی نوسازی و شهرسازی ...

    |

    سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

    |

    در حال حاضر حدود ۱۲ پروژه فعال بازآفرینی در استان اصفهان اعم از احداث مساجد ، روکش آسفالت ، احداث مدرسه ، مرمت بناهای تاریخی ، احداث سراهای محله و طرح‌های مطالعاتی با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در حال انجام است .

    |

    انتظار داریم طی دو ماه آینده ، شهرهای باقیمانده نیز بسته تشویقی را اجرا کنند . البته تلاش بر این است تا استان‌ها به سمت بومی‌گرایی رفته و با همکاری شهرداری‌ها بسته تشویقی متناسب با شرایط شهر خود را در کمیسیون ماده پنج به تصویب برسانند .

    |

    نظرات کاربران