در حال بارگذاری ...
  • کتاب «۲۰ سال تجربه بناهای عمومی» نمودی از ارزش‌های معماری و توانمندی معماران ایرانی

    امید است چاپ و انتشار این کتاب ، زمینه‌ای پربار برای بررسی و نقد جریان معماری معاصر و تلاش در مسیر اعتلا معماری ایران فراهم آورد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی در پیامی با قدردانی از دست‌اندرکاران تهیه و تدوین جلد سوم کتاب «معماری معاصر ایران» با عنوان «۲۰ سال تجربه بناهای عمومی» این اثر فاخر را نمودی از ارزش‌های معماری و توانمندی معماران ایرانی خواند .

    متن پیام فرزانه صادق مالواجرد ، معاون وزیر راه و شهرسازی به شرح ذیل است :

    کیفیت معماری بناهای عمومی و دولتی به‌واسطه دامنه فراگیر تأثیرگذاری عینی و ذهنی این‌گونه بناها ، هم از باب آنکه نمودی از ارزش‌های معماری و میزان توانمندی معماران در هر دوره بوده و هم از جهت جایگاه آن در تبیین و ترویج مفاهیم معماری و تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم بر سلیقه مردم ، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ضرورت پرداختن به این موضوع در حوزه‌های مختلف ، از سیاست‌گذاری تا اقدامات ترویجی را محرز می‌نماید .

    در راستای اقدامات مستندسازی ، اطلاع‌رسانی و ترویجی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ، دو جلد کتاب معماری معاصر ایران با عنوان «۷۰ سال تجربه بناهای عمومی» با مشارکت سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی در سال ۱۳۸۸ تهیه و ضمن معرفی ۵۰ اثر از بناهای عمومی ساخته‌شده حدفاصل سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۷۰ ، زمینه‌ای برای بررسی معماری بناهای مذکور و تحولات آن به جامعه حرفه‌ای و دانشگاهی عرضه شد .

    هم‌اکنون بعد از گذشت دو دهه ، با توجه به مجموعه شرایط فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و عواملی که کیفیت معماری و کمیت ساخت‌وساز بناهای دولتی و عمومی را متأثر نموده‌اند ، بررسی نمونه‌هایی از این‌ گونه بناها در بازه زمانی ۱۳۹۰-۱۳۷۵ ضروری می‌نماید . در این راستا ، انجام پژوهش به‌منظور بررسی معماری بناهای عمومی و دولتی در ۲۰ سال اخیر ، با هدف معرفی آثاری شاخص از معماری بناهای عمومی و دولتی که هر یک به‌نوعی نماینده طیفی از جریان‌ها و گرایش‌های طراحی معماری این‌گونه بناها و فضاها هستند (فارغ از تأیید رسمی آن‌ها) در دستور کار قرار گرفت که هم‌اکنون در قالب جلد سوم کتاب معماری معاصر ایران ، به متخصصان و علاقه‌مندان عرضه می‌شود .

    یک‌بار دیگر بر خود وظیفه می‌دانم از استاد ارجمند ایرج اعتصام ، برای آماده‌سازی و تدوین جلد سوم این اثر ارزشمند ، بنیاد «میرمیران» به دلیل میزبانی و فراهم آوردن بستر این رونمایی، قدردانی کنم و از جامعه حرفه‌ای و دانشگاهی خواهشمندم ، نظرات راهگشای خود را به ما منتقل کنند تا با این از این رهگذر ، شاهد اتفاقات بهتری در سیاست‌گذاری و اقدامات ترویجی حوزه شهرسازی و معماری کشور باشیم .

    با توجه به اینکه جامعه همچنان گرفتار بحران کرونا است و به جهت رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از عدم هرگونه تجمع ، به‌اجبار این مراسم را به شکل مجازی برگزار می‌کنیم .

    امید است چاپ و انتشار این کتاب ، زمینه‌ای پربار برای بررسی و نقد جریان معماری معاصر و تلاش در مسیر اعتلا معماری ایران فراهم آورد .




    مطالب مرتبط

    شهرک دولتی دورخ دره که طرح جامع آن به تصویب رسید ظرفیت پذیری بیش از ۲۸ هزار نفر را دارد که این خود گام بزرگی در جهت تامین زمین متقاضیان نهضت ملی مسکن در شهر سقز است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست معاونت شهرسازی و معماری راه و شهرسازی خراسان شمالی از تصویب طرح تفصیلی شهر شیروان در جلسه کمیسیون ماده پنج شهر ...

    |

    مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در بخش زلزله و کاهش مخاطرات آن ، علاوه بر تهیه و تدوین نقشه‌های گسلی حریم شهرها ، کارهای کارشناسی و ارائه استعلام از سایت‌های پروژه‌های نهضت ملی مسکن را در خصوص مخاطرات زلزله و فرونشست و سایر انجام می‌دهد .

    |

    در طرح نهضت ملی مسکن بالغ بر ۶ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۴۰۰ نفر متقاضی وجود دارد که یک میلیون و ۷۳۶ هزار و ۱۴۹ نفر تأیید نهایی شده اند . از ابتدای دولت سیزدهم بالغ بر ۴۱ هزار و ۴۰۹ هکتار زمین شهری برای طرح نهضت ملی مسکن با واحد پذیری یک میلیون و ۸۳۷ هزار و ۳۱ واحد ، تامین شده است .

    |

    نظرات کاربران