در حال بارگذاری ...

تقویت همکاری ایران و ژاپن در طراحی و اجرای سازه‌های فولادی مقاوم در برابر زلزله

انتظار می‌رود با توجه به علاقمندی و دقت‌نظر اعضای کمیته تخصصی این موضوع در دو کشور ایران و ژاپن ، بواسطه کارگاه پیش‌رو ، گام موثر دیگری در جهت توسعه همکاری‌های فی‌مابین و بهره‌مندی از تجارب بین‌المللی در موضوع سازه‌های فولادی مقاوم در برابر زلزله برداشته شود .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سیزدهمین نشست مشترک مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و دفتر اقتصادی سفارت ژاپن با هدف تمرکز بر ضوابط طراحی و روش‌های اجرای ساختمان‌های فولادی مقاوم در برابر زلزله در کشور ژاپن و تدقیق ضوابط ملی ایران با در نظر گرفتن تجارب موجود در آن کشور در مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی برگزار شد .

به دنبال تعاملات پیشین در خصوص برنامه همکاری ایران و ژاپن با موضوع «طراحی لرزه ای سازه های فولادی» ، که از خرداد ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی شده است ، سیزدهمین نشست مشترک مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و دفتر اقتصادی سفارت ژاپن با حضور محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، عاطفه جهان محمدی مدیر تدوین ضوابط و استانداردها و اعضای کمیته تخصصی این برنامه ، ماساشی واتانابه رئیس دفتر اقتصادی سفارت ژاپن و هیات همراه و تنی چند از نمایندگان مرتبط با موضوع از کشور ژاپن (به صورت برخط) برگزار شد .

برنامه همکاری ایران و ژاپن با موضوع «طراحی لرزه ای سازه های فولادی» ، با محوریت دفتر تدوین ضوابط و استانداردهای مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و دفتر اقتصادی سفارت ژاپن در ایران به نمایندگی از وزارت صنعت ، اقتصاد و تجارت آن کشور آغاز و تا به امروز پیگیری شده است .

هدف اصلی از اجرای این برنامه ، تمرکز بر ضوابط طراحی و روش‌های اجرای ساختمان‌های فولادی مقاوم در برابر زلزله در کشور ژاپن و تدقیق ضوابط ملی ایران با در نظر گرفتن تجارب موجود در آن کشور است . پس از گذشت دو سال از آغاز این همکاری‌ها و همچنین برگزاری چهار کارگاه تخصصی مشترک در شهرهای تهران و توکیو و انجام مطالعات تخصصی گسترده بر روی موضوعات مرتبط با طراحی لرزه‌ای سازه‌های فولادی ؛ وزارت صنعت ، اقتصاد و تجارت آمادگی خود را برای ادامه فعالیت در سال میلادی پیش رو (۲۰۲۰) اعلام کرد .

در سیزدهمین نشست مشترک دو مجموعه شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته توسط دو طرف ایرانی و ژاپنی ، بر اهمیت و ارزشمندی یافته‌های این برنامه تاکید و ابراز امیدواری کرد تا با حفظ انسجام ساختاری و تداوم فعالیت‌های تخصصی مرتبط با موضوع ، امکان توسعه همکاری به نحو مطلوب فراهم آید .

در ادامه ماساشی واتانابه رئیس دفتر اقتصادی سفارت ژاپن ، با تقدیر از حضور و همراهی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در این موضوع ، مراتب علاقمندی کشور ژاپن به ادامه همکاری و برنامه پیشنهادی خود برای سال آتی را اعلام کرد .

در بخش دیگری از این نشست ، یوکا کیدا به عنوان جانشین ماساشی واتانابه و مسئول جدید دفتر اقتصادی سفارت ژاپن معرفی شد .

در همین رابطه ، از ماساشی واتانابه رئیس دفتر اقتصادی سفارت ژاپن و همکارانشان در دفتر اقتصادی سفارت ، به جهت دو سال همراهی مستمر و موثر با این برنامه تقدیر به عمل آمد . همچنین ، از مدیر تخصصی این برنامه در کشور ژاپن و اعضای کمیته تخصصی این موضوع در ایران نیز تقدیر شد .

خاطرنشان می‌شود علیرغم شرایط حاکم بر تمامی کشورهای دنیا ناشی از شیوع ویروس کرونا ، هیات ژاپنی بر برگزاری پنجمین کارگاه تخصصی مشترک در سال ۲۰۲۰ تاکید نمود و نهایتا برگزاری این کارگاه به صورت برخط و در قالب ویدئو کنفرانس مورد توافق قرار گرفت .

انتظار می‌رود با توجه به علاقمندی و دقت‌نظر اعضای کمیته تخصصی این موضوع در دو کشور ایران و ژاپن ، بواسطه کارگاه پیش‌رو ، گام موثر دیگری در جهت توسعه همکاری‌های فی‌مابین و بهره‌مندی از تجارب بین‌المللی در موضوع سازه‌های فولادی مقاوم در برابر زلزله برداشته شود .

به همین منظور ، اهداف مورد انتظار از سال سوم برنامه همکاری میان دو مجموعه ، موضوعات تخصصی مورد بحث در کارگاه پیش‌رو و همچنین جزئیات و برنامه زمانی این کارگاه در ادامه این جلسه به بحث و تبادل نظر گذاشته شد . همچنین ، مقرر شد تا نتایج حاصل از مطالعات تخصصی صورت گرفته طی دو سال گذشته، به صورت یک سند علمی-پژوهشی و به دو زبان انگلیسی و فارسی، به طور مشترک توسط مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و دفتر اقتصادی سفارت ژاپن در ایران تهیه و برای استفاده عموم منتشر شود .




مطالب مرتبط

هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در نشست خبری به تشریح وضعیت پهنه های انتخابی نهضت ملی مسکن پرداخت ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اینکه مقاومت ساختمانی ۱۴۰۰ ساختمان بلند در تهران ارزیابی شد ، از احداث ...

|

نظرات کاربران