در حال بارگذاری ...
  • تهیه طرحی ویژه‌‌ برای محدوده پیرامون حرم رضوی ‌ظرف یک‌ماه آینده

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران از تصویب کلیات شیوه نامه حقوق مکتسبه ساخت و سازهای اطراف حرم رضوی در این شورا خبر داد .

    فرزانه صادق مالواجرد افزود : در سال ۱۳۹۳ و در فرایند بررسی طرح جامع شهر مشهد ، با توجه به اهمیت بافت پیرامون حرم مطهر و سرعت روند اتفاقات در این محدوده مقرر کرد بررسی دقیق این طرح با استفاده از مشاوره‌های تخصصی انجام شود و به این منظور مواردی را نیز به‌عنوان چارچوب تعیین کرد .

    او ، شأن ، مقیاس ، جایگاه ملی و فراملی شهر مشهد و بافت شهری پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) ، عدم رعایت تذکرات صریح مقام معظم رهبری در مورد اقدامات عمرانی پیرامون حرم مطهر ، عدم رعایت سیاست‌های کلی نظام در حوزه شهرسازی مبنی بر رعایت هویت تاریخی و معنوی شهرها در توسعه و بهسازی محیط شهری به‌ویژه شهرهایی از قبیل قم و مشهد ، رانده‌شدن مجاوران و زائران کم‌درآمد از محدوده پیرامون حرم و انحراف‌های متعدد از طرح تفصیلی در حال اجرا را از مهم‌ترین دلایل ورود شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به طرح بافت پیرامون حرم مطهر خواند .

    شورای‌عالی شهرسازی و معماری ، در راستای اصلاح موارد فوق ، طرح بازنگری را در سال ۱۳۹۶ مصوب و مقرر کرد ، کمیته حقوقی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های استانی و نهادهای شهری ، وزارت راه و شهرسازی و اعضای حقوقدان به دلیل اهمیت احصاء حقوق مکتسبه در محدوده و تاثیرگذاری آن بر طرح ، تشکیل شود . در این میان ، مکاتبه علما ، نخبگان و نمایندگان مجلس با روسای سه قوه در مورد ضرورت توقف تخریب در بافت پیرامون حرم و تشکیل کمیته نجات ملی و از سوی دیگر طومارهای متعدد اعتراضی مجاوران ، در مورد نحوه اجرای طرح و تملک‌ها و تضییع حقوق ساکنان به مراجع قضایی منعکس شد .

    صادق مالوجرد در این باره می‌گوید : به‌منظور حل و فصل چالش‌ها در محدوده پیرامون حرم مطهر ، تفاهمی در سیزدهم آبان‌ماه ۱۳۹۸ میان وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی انجام و مقرر شد شیوه‌نامه پیشنهادی استان خراسان‌رضوی ، به‌منظور تعیین‌تکلیف حقوق مکتسبه، به دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارسال شود تا پس از طی مراحل قانونی ، ملاک عمل قرار گیرد . شیوه نامه مذکور به انضمام اطلاعات تکمیلی ، در اردیبهشت‌ماه سال جاری دریافت شد .

    اهمیت این موضوع و تاثیر‌‌گذاری آن بر هرگونه اقدام ساماندهی در بافت پیرامون حرم به اندازه‌ای مهم بود که شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برای تصمیم‌گیری در این باره تشکیل جلسه دهد . جلسه‌ای که خردادماه امسال با حضور استاندار خراسان‌رضوی ، رئیس‌کل دادگستری استان ، نمایندگان دستگاه‌های استانی ، رییس شورای شهر و شهردار مشهد به منظور بررسی شیوه‌نامه پیشنهادی استانداری خراسان رضوی برای تعیین‌تکلیف حقوق مکتسبه در محدوده پیرامون حرم تشکیل شد .

    از طرفی به سبب اهمیت موضوع ، حجت‌الاسلام و‌ المسلمین فتوحی ، نماینده رئیس محترم قوه قضائیه ، حجت‌الاسلام و‌المسلمین پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ، آشنا ، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و مولابیگی ، نماینده رئیس دیوان عدالت اداری به عنوان نمایندگان سران سه قوه در جلسه حضور داشتند .

    کشاکش شهرداری و استانداری بر سر طرح

     علی‌رغم آنکه مقرر بود ، نحوه تعیین‌تکلیف حقوق مکتسبه ، با محوریت استانداری خراسان رضوی ، در استان جمع‌بندی و ارسال شود ، رئیس شورای اسلامی و شهردار مشهد در این جلسه مخالفت خود را با شیوه‌نامه ارسالی استانداری ، به‌واسطه عدم امکان تامین منابع مالی برای پاسخگویی به مجوزهای دارای تخلفی که طی سالیان گذاشته به سرمایه‌گذاران داده شده است ، اعلام کرد .

    ضرورت ایجاد توافق بین مسئولین ملی و استانی و کمک به سرمایه‌گذاران

    رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی در جلسه اخیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با بیان اینکه تاکنون بررسی محتوایی در مورد ادعای ضرر و زیان سرمایه‌گذاران انجام نشده است ، بر ضرورت ایجاد توافق بین مسئولین ملی و استانی و کمک به سرمایه‌گذاران ، به‌منظور عدم طرح پرونده‌های متعدد قضایی در دادگاه‌ها تاکید کرد و خواستار کسب نظرات نماینده ولی فقیه ، حوزه‌های علمیه ، سمن‌ها ، مردم سنتی و متدین علاقمند به امام رضا (ع) شد .

    ضرورت صیانت از حریم حرم ، حاصل سلیقه‌های غیرقابل اجماع معماران است !

    رزم‌حسینی ، استاندار خراسان رضوی نیز از ضرورت حمایت از سرمایه‌گذارانی گفت که بر مبنای طرح تفصیلی ، حقوقی برای آن‌ها ایجاد شده است . او همچنین تاکیدات انجام شده در جلسه ، در خصوص ضرورت صیانت از حریم حرم مطهر در برابر هجمه ساخت و سازهای بی‌تناسب با شأن و حیثیت مکان را ، حاصل سلیقه‌های غیرقابل اجماع معماران دانست .

    مسیر قانونی باید از طریق شورای‌عالی شهرسازی و معماری طی شود

    حجت‌الاسلام‌والمسلمین پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اعلام کرد که تخلفات و خطاهایی که در سال‌های گذشته رخ داده ، امروز به نام حقوق مکتسبه معرفی می‌شود . بحث‌هایی تحت عنوان فرار سرمایه‌گذاران مطرح می‌شود ، بحث بر سر آن است که حتی پروژه‌هایی که هیچ تخلفی نداشته و امکان ساخت دارند نیز به سبب عدم توجیه اقتصادی ساخته نمی‌شوند . مشهد پر شده است از مغازه‌های خالی که با هزینه‌های هنگفتی ساخته شده و روی دست شهر و مردم شهر باقی‌مانده است . برای حل و فصل مسائل پیرامون حرم حتماً باید مسیر قانونی ، از طریق شورای‌عالی شهرسازی و معماری طی شود . مشکل پیرامون حرم ، کوچاندن مردم و خالی شدن این محدوده از حیات شهری است . دستگاه قضایی باید با تخلفاتی که در ساخت‌وسازها صورت گرفته برخورد کند و این تخلفات جرم‌انگاری شود . تبعات اجتماعی این طرح ، مربوط به مردم و نارضایتی گسترده ساکنان وشاغلانی است که در اثر اجرای اینگونه طرح‌ها از اینجا رانده شدند و ما نمایندگان مجلس این تظلم خواهی را به مقام معظم رهبری منعکس خواهیم کرد .

    گزارش ارزیابی شیوه اجرای دستورات مقام معظم رهبری ارائه شود

    آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک رئیس‌جمهور ، نیز در بخشی از این جلسه بر این نکته تاکید کرد ، لازم است یک گزارش ارزیابی در مورد شیوه اجرای دستورات مقام معظم رهبری از سال ۸۶ تاکنون در محدوده پیرامون حرم مطهر ارائه شود تا مشخص شود این دستورات چگونه رعایت شده است . اگر نماینده سرمایه‌گذاران ، به عنوان نماینده دارندگان حقوق مکتسبه در جلسه حضور دارند ، حتما می‌بایست نماینده مردم و کسانی که متضرر شدند و حقوق آنها در طی این اقدامات به سرقت رفت، هم در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند .

    مصوبات شورای‌عالی در حکم قانون و فصل‌الخطاب است

    حجت‌الاسلام و المسلمین فتوحی، نماینده رییس قوه قضائیه نیز با اشاره به ایرادات قابل‌توجه طرح مصوب و توقف آن در سال ۹۶ گفت : مصوبه توقف آن طرح باید اجرا می‌شد . به نظرمی‌رسد شیوه‌نامه حتما باید باشد ، شیوه‌نامه به برون‌رفت از وضعیت فعلی کمک می‌کند . ایرادی بر شیوه‌نامه وارد نیست و گمان می‌کنم شیوه‌نامه مشکل مرجع قضایی را نیز حل می‌کند . ضمن آنکه مصوبات شورای‌عالی در حکم قانون و فصل‌الخطاب است و مساله را حل می‌کند.

    محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در پایان این جلسه ، رعایت حرمت حرم مطهر امام رضا(ع) را رویکرد مشترک همه حاضران در جلسه دانست و با تاکید بر لزوم پیوستگی حرم مطهر با حریم ، پرهیز جدی از مجاورزدایی و هرآنچه کیفیت زیارت و تشرف را خدشه‌دار می‌سازد ، گفت : شورای‌عالی شهرسازی و معماری موظف است در اصلاح طرح و اقدامات اجرایی در پیرامون حرم به گونه‌ای عمل کند که دستورات مقام معظم رهبری رعایت شود .

    برای مشهد هویت‌سازی نکنیم ، مشهد خود دارای هویت است

    وزیر راه و شهرسازی در نهایت بر این نکته تاکید کرد که برای مشهد هویت‌سازی نکنیم ، مشهد خود دارای هویت است ، بافت پیرامون حرم هویت دارد ، این هویت حرمت دارد و ما باید آن را پاس بداریم.

    دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت : در پایان این جلسه کلیات شیوه‌نامه مصوب و مقرر شد در خصوص جزئیات ، نظر نمایندگان قوا و نهادهای شهری مشهد اخذ شده و شیوه‌نامه تعیین‌تکلیف حقوق مکتسبه ابلاغ شود . همچنین طرح ویژه‌ای برای محدوده پیرامون حرم مطهر در دست تهیه است که تا یک ماه آینده تکمیل و جهت طی مراحل بررسی و تصویب ارائه شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

    |

    بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار چهارمحال و بختیاری با مکانیابی کنونی احداث شهرک آلونی به ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران از موافقت مشروط با افزایش تراکم پروژه ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استانداران تمامی استان و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های ...

    |

    نظرات کاربران