در حال بارگذاری ...
  • ضرورت تقویت هماهنگی میان متولیان دولتی و خصوصی ساخت و ساز در کشور

    واقعیتی که وجود دارد این است که هنوز حق‌الزحمه مهندسان متناسب با خدماتی که ارایه می‌دهند نیست . بنابراین باید مبانی قیمت‌گذاری و مبانی تعرفه و حق‌الزحمه در هفت رشته مندرج در قانون ، واقعی شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر اینکه باید هماهنگی بین متولیان دولتی و خصوصی ساخت و ساز تقویت شود ، گفت : با برنامه مدونی که در دست تدوین است ، حق الزحمه ارایه خدمات مهندسی و ارایه خدمات مهندسی ، واقعی می‌شوند .

    بهمن مومنی‌مقدم در خصوص رونق ساخت و ساز و پیشنهادهای سازمان نظام مهندسی ساختمان در اینباره بر استفاده دولت از ظرفیت بخش خصوصی تاکید کرد و گفت : دولت در حوزه ساخت و ساز و فراهم کردن شرایط راحت در این بخش ، چاره ای جز اطمینان و تفویض بخشی از اختیارات به بخش خصوصی ندارد . استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می‌تواند به برون‌رفت از مشکلات ساخت مسکن در شرایط فعلی کمک قابل‌توجهی کند و این تجربه‌ای است که  در تمام کشورهای موفق دنیا از آن استفاده شده است .

    مومنی‌مقدم توضیح داد : با توجه به شعال امسال ؛ جهش تولید ، یکی از راهکارهای موفق برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و صنایع وابسته ، افزایش تولید و رونق ساخت و ساز است . این مهم میسر نمی‌شود مگر آنکه هماهنگی بین متولیان ساخت و ساز مشتکل از وزارت راه و شهرسازی ، وزارت کشور ، بنیاد مسکن ، شهرداری‌ها و به نوعی نظامات مهندسی ساختمان ، تقویت شود .

    وی افزود : ما در نظام مهندسی ساختمان کشور آمادگی داریم تا در راستای انجام تکالیف قانونی و وظایف اجتماعی در حوزه ساخت و ساز ، یاری‌دهنده دولت باشیم . در همین خصوص ، در موضوعات رونق ساخت و ساز در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری و همچنین اقدام ملی مسکن ، تفاهم‌نامه‌هایی امضاشده و یا در حال امضاست . سازمان نظام مهندسی ساختمان در تلاش است تا با ارایه خدماتی از جمله خدمات مهندسی با تخفیف و کیفیت به سازندگان و بهره‌برداران کمک حال مسئولان و مردم در تامین مسکن مناسب باشد .

    عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص موارد همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برای رونق دادن به ساخت‌و‌ساز ، گفت : تخفیف در ارایه خدمات و حق‌الزحمه، تسریع و تسهیل در فرآیندهای صدور پروانه و فرآیندهای اداری از جمله مواردی است که سازمان نظام مهندسی ساختمان به آن متعهد است .  

    مومنی‌مقدم در خصوص نظارت بر ساخت و سازها و انتقاداتی که در این حوزه مطرح است برنامه‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور را اعلام کرد و گفت : سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر دو موضوع توجه دارد . اول آنکه معقتد است باید حق‌الزحمه مهندسان متناسب با نوع خدماتی که ارایه می‌دهند باشد . در عین حال ، رضایتمندی جامعه هدف ، مالک و بهره بردار نیز تامین شود . واقعیتی که وجود دارد این است که هنوز حق‌الزحمه مهندسان متناسب با خدماتی که ارائه می‌دهند نیست . بنابراین باید مبانی قیمت‌گذاری و مبانی تعرفه و حق‌الزحمه در هفت رشته مندرج در قانون ، واقعی شود .

    دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت : در شورای هشتم سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با برنامه مدونی که در حال انجام است در تلاش هستیم تا هم حق‌الزحمه و تعرفه واقعی باشد و هم خدماتی که مهندسان انجام می‌دهند واقعی شود و در نهایت منجر به ارتقای کیفیت ساخت و ساز و رضایتمندی مالک و بهره‌بردار شود . تمام دغدغه‌هایی که حوزه ساخت و ساز و در شرایط اقتصادی فعلی با آن مواجهیم ، به شکل زنجیر به هم متصل هستند و باید همگی به شکل یکپارچه و نه جدا حل و فصل شوند .

    وی خواستار هماهنگی تمام و کمال وزارت راه و شهرسازی با سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز شد .




    مطالب مرتبط

    میزان قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی ما در شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد . نوسازی بافت فرسوده می‌تواند حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نیز در پی داشته باشد .

    |

    حساسیت موضوع انتخابات نظام مهندسی بسیار بالاست و خوشبختانه ترکیب اشخاصی که امروز جهت عضویت در هیات اجرایی انتخابات نظام مهندسی اعلام آمادگی کرده اند ، از حیث انرژی و تجارب ارزنده شان ، نوید برگزاری انتخاباتی خوب ، بدون حاشیه با فرآیند اصولی را می دهد .

    |

    در حالی که افزایش سطح کیفیت خدمات آزمایشگاهی و واقعی شدن این خدمات قطعا نقش تعیین کننده‌ای در تعیین میزان سطح کیفیت خدمات آزمایشگاهی خواهد داشت .

    |

    اجرای طرح نهضت ملی مسکن جزو اولویت‌های کاری اداره کل بوده و از تمامی ظرفیت و توان مهندسی استان در اجرای سریع و کیفی این طرح استفاده خواهد شد .

    |

    مطالعات انجام شده نشان‌می‌دهد به‌ازای هر ۶۹.۷ مترمربع مسکن که ساخته می‌شود ، یک شغل در کشور ایجاد می‌شود . علاوه بر این ، حدود ۴۰ درصد انرژی کشور هم در حوزه ساختمان و مسکن مصرف می‌شود و این موضوع با توجه به هدف‌گذاری انجام شده تمرکز سرمایه‌گذاری در این بخش را هم مضاعف ...

    |

    نظرات کاربران